Annons

Visa NEF i windows

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag har precis laddat ner Nikon codecs för att visa previews på NEF i Windows XP.

Det som händer är att jag får små thumbnails till alla bilder, vilket iofs är bra. Men jag skulle vilja ha möjligheten att titta på dem på samma sätt som en jpg.

Alltså i XP's inbyggda "visningsproram för bilder och fax". Så jag enkelt kan bläddra bland bilderna och bara trycka på delete för att ta bort de dåligt, osv.

Har alltid tycket att XP's inbyggda bildvisning är så smidig. Den går så snabbt att använda. Går detta att göra?
 
Jag vill minnas att windows enbart visar de små jpeg som ligger med i NEF filen. Jag använder mig av Picasa för att kolla igenom bilder vilket funkar rätt bra. Tänk bara på att picasa inte har en vidare bra standardprofil för färger så bilderna ser rätt tråkiga ut färgmässigt.
http://picasa.google.com/
 
Det finns ett program till windows som gör precis vad du efterfrågar. Funkar precis som bildvisningsprogrammet om du kollar jpg filer. förutom att det är lite segare att ladda dom. sök på nikon nef på microsofts hemsida så finns det där nånstans, kommer inte ihåg vart men jag har själv tankat hem det och använt det!
 
Programmet heter Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP och kan laddas ner från Microsoft. Det fungerar precis som vanliga Windows Picture and Fax Viewer.

Dock med reservation för om det stöder NEF-filer från Nikons senaste modeller.
 
Johannes-S skrev:
Programmet heter Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP och kan laddas ner från Microsoft. Det fungerar precis som vanliga Windows Picture and Fax Viewer.

Dock med reservation för om det stöder NEF-filer från Nikons senaste modeller.

Den är från 2005 och kan exempelvis inte visa bilder från en Canon 40D och sannolikt inte från ett flertal andra nya modeller heller.
Påpekat detta för dem och frågat om det finns en nyare version men fick ett goddag-yxskaft-svar som sade ngt i stil med "Ladda hem den här" och en länk till den gamla programvaran.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Den är från 2005 och kan exempelvis inte visa bilder från en Canon 40D och sannolikt inte från ett flertal andra nya modeller heller.
Påpekat detta för dem och frågat om det finns en nyare version men fick ett goddag-yxskaft-svar som sade ngt i stil med "Ladda hem den här" och en länk till den gamla programvaran.

/Johan

Helt rätt, funkar inte till min d300. Men det funkar till d80!
 
Tack vänner.
Hittade programmet, men kan inte installera det tyvärr.

har XP med alla uppdateringar. Men installationsprogrammet bara packar upp sig och lägger sig som en process i bakgrunden, utan någon dialog eller nåt. Ingenting händer... trist!
 
prova FastStone.
Ger du dej tid att ställa in programmet så kan du se raw-filer från nästan vilken kamera som helst.

www.faststone.org
Nedladdning sker sedan från c-net, klicka försiktigt, annars får du ner något annat.
 
Tophe skrev:
Men installationsprogrammet bara packar upp sig och lägger sig som en process i bakgrunden, utan någon dialog eller nåt. Ingenting händer... trist!

Pröva att inaktivera ditt virusskydd, det kan vara det som ställer till det.

Funderar du på Vista så kan det vara bra att veta att det stöds där.
 
mimasan skrev:
Det fungerar utan problem på Mac :)

Oj, vad nödvändigt inlägg då. Den perfekta Mac världen löser allt så varför bytar vi alla inte omedelbart ? :)

On T: Jag vet att det finns ett program från Nikon som gör detta, vet dock inte vad heter heter. Kanske är det Capture NX eller något, gå in och kolla på deras sida så kanske du hittar det.
 
Ladda ner Nikon View (gratis), mycket bra program för visning av Nikons nef-filer, mm.

/kent
 
Jag fick det att funka till slut. Det tog ca 10 minuter innan installationsprogrammet tuffade igång.

Ska prova Nikons program också. Det är nog iallafall dags för en total urblåsning på datorn.

Tack allihop för att ni nog er tid att hjälpa mig! Särskilt Johannes som angav hela namnet på programmet, det gjorde det väldigt lätt att hitta det.
 
Jag har märkt att windows xp visar minatyrer av mina D300-NEF när jag har Capture NX installerat, men inte annars. Microsoft RAW Image Thumbnailer har jag installerat hela tiden; osäker på om det är det som visar miniatyrerna mha codecs (?) från CNX, eller om det är CNX själv som fixar miniatyrerna i windows?

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.