Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina "miniatyrvärldar" här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Snabbild

Med lite planering kan man göra riktigt grymma bilder, men jag nöjer mig med en snabbis så länge.
 

Bilagor

  • buss.jpg
    buss.jpg
    55.9 KB · Visningar: 1,613
Skitkul det här :)
Här kommer mitt första försök, från Warsawa.
 

Bilagor

  • miniatyr_warsawa.jpg
    miniatyr_warsawa.jpg
    82.9 KB · Visningar: 1,507
Nu har jag försökt i massor.
Inga försök blir riktigt bra tycker jag.

Några blir hyffsade, ev kommer det in något sådant här inom kort.

Jag har försökt följa de guider jag hittat men det blir något fel redan i första läget.

1. I alla guider blir det ett rött färgfält när man använder sig av metoden "speglad övertonoig".
Jag får ett vitt fält. KAnse inte spelar så stor roll men det stör mig att det inte blir som i guiderna. Varför blir det så?'

2. Verktyget är svårt att använda. Det är svårt att få oskärpan/skärpan att börja/sluta där jag vill. Håller på och gör om och gör om men linjens "tjockaste" del verkar kunna hamna lite var som helst.

3. Jag har även provat att använda mig av snabbmask och att med pensel måla fram de detaljer jag vill få skarpa/oskarpa. Det är svårt att lyckas utan att det blir en trist "haloeffekt" kring de delar som är skarpa, dvs gränsen mellan skärpa/oskärpa blir för tydlig.

Någon som har några goda tips på hur jag ska göra för att det ska bli rätt?


Hittade en tråd på annat ställe men med samma tema, kolla bilden med cyklisterna, underbar!
http://forums.livingwithstyle.com/showthread.php?t=342065
 
Jo, det är sant.
Alltid är det något som ska fördärva nöjet!
Såg också det när jag kom längst ner i tråden.

Funderade ett tag på fordonens färger och detaljer, bakgrunden mm och det syns egentligen ganska väl att det är något skumt med bilden.

För övrigt är den läcker och ungefär dit jag vill nå.
 
Varför?

Varför upplever man dessa bilder med kort skärpedjup såsom att det är bilder på miniatyrvärldar?

Jag har gjort en del såna här bilder själv och fascinerats av effekten men något slog mig då jag visade dem för en kompis - han kunde inte alls se effekten av mina bilder eller någon utav bilderna i denna tråd heller för den delen. Vad är det i hans perception som skiljer sig från våran? Vad är det som gör att man upplever dessa bilder som miniatyrer? Är det helt enkelt tidigare erfarenheter av miniatyrbilder som man tittat på tidigare som gör att man upplever bilder med denna typ av skärpedjup på detta sätt? För vi ser ju inte miniatyrvärldar på detta sätt med våra ögon, eller?

/Fundersam
 
Sådära fick lite tid över och testa själv, har bara gjort en bild än så länge men gick smidigt och var kul så det lär blir fler...
 

Bilagor

  • modell.jpg
    modell.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,207
Lite slarvigt redigerad inte direkt ett typexempel på en modell stad.
lite mer lensblur i nederkanten hade nog förhöjt intrycket.
Tänk på att punktmätta färgerna hjälper till att få visa detaljer se mer leksaks liknande ut..
vad tycker ni ?
 

Bilagor

  • toytown.jpg
    toytown.jpg
    59.8 KB · Visningar: 1,106
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.