Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Visa dina "miniatyrvärldar" här!
- Trådstartare Magnus77
- Start datum
kreatören
Aktiv medlem
...jag är van, många kallar mig Bert också!erro.se skrev:
Förlåt, Bernt heter du ju, inte Bengt...
Desmodromic
Aktiv medlem
I Kamera & bild nr. 4 2007 hittar man en hel artikel om just att "miniatyrifiera". (nytt fräckt ord va?)
/Lasse
/Lasse
Guran99
Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Gick genast ut för att köpa. Men se det snöt sig, nu finns bara nr5.
Vem behöver tidningar när det finns hur mycket som helst om det på internet:
http://www.google.se/search?num=20&hl=sv&q=miniatures+photoshop&meta=
(fast det är förståss lite jobbigt att ta med sig en bildskärm i sängen när man ska läsa på kvällen)
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
Detta ville jag testa också, så här kommer min bild från hong kong.
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
lapg
Aktiv medlem
Har inte helt förstått hur man gör ännu. Är det gaussian blur på en viss del av bilden? Men jag har förstått att man såklart måste ha "rätt" urprungsbild och kan inte använda vilken som hels. Nu var ju jag också för sent ute såklart för att köpa "Kamera & Bild nr 4" men hoppas på att kunna beställa den i efterhand....
Tips?
/ Lena
Tips?
/ Lena
NiklasBerntsson
Avslutat medlemskap
Använd dig av lens blur istället, tror det blir bättre resultat.
Gimbal
Aktiv medlem
Lena, nu är jag knappast någon expert efter bara några försök, men så här började jag. Välj en bild gärna tagen lite uppifrån och gärna i starkt ljus med tydliga skuggor.
Lägg på en mask och fyll den med en "gradient" med svart till vitt (riktning i bildens "djupled"). Markera bilden och välj filter/lens blur. Med en av reglagen (har inte PS framför mig nu) kan nu fokus flyttas fram och tillbaks i bilden. En enkel början.
Masken bör förbättras innan lens blur med handpåläggning.
Kanske lite brusborttagning för att få bilden "renare". Öka kontrast och eventuellt saturate för att få än mer leksakslook.
Lägg på en mask och fyll den med en "gradient" med svart till vitt (riktning i bildens "djupled"). Markera bilden och välj filter/lens blur. Med en av reglagen (har inte PS framför mig nu) kan nu fokus flyttas fram och tillbaks i bilden. En enkel början.
Kanske lite brusborttagning för att få bilden "renare". Öka kontrast och eventuellt saturate för att få än mer leksakslook.
Possinho
Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Just det här har jag lite problem med. Problemet består i att jag inte har en aning om hur man gör... Att lägga på masken fixar jag men jag har inte lyckats finjustera den i efterhand. Något tips?
Gimbal
Aktiv medlem
Om du tex har en stolpe som står i förgrunden och sträcker sig upp över hela bilden så skall den naturligtvis inte bli skarp på mitten. Så med masken vald, välj en pensel i lagom storlek, ta pipetten och plocka upp den gråton som finns vid stolpens rot och måla över hela stolpen (i masken då) med den gråtonen.
Om du nu kör lens blur så blir hela stolpen i fokus eller blurrad beroende på hur du vill ha det.
Om du nu kör lens blur så blir hela stolpen i fokus eller blurrad beroende på hur du vill ha det.