Annons

Visa bilder på bildskärm/Tv

Produkter
(logga in för att koppla)

bfg

Medlem
Mina bilder från min Canon 350D har bildupplösningen 3456 x 2304 pixlar. Dessa original sparar jag i en speciell katalog på datorn. Bilder som jag har efterbearbetat för utskrift på papper har jag i ett speciellt bibliotek. Bilder som jag har efterbearbetat för visning på bildskärm eller Tv sparar jag i ett speciellt bibliotek.

Om jag har en 23" bildskärm (snart inköpt) med upplösningen 1920 x 1200 är det då bättre att jag minskar storleken på bilderna till upplösningen 1920 x 1280 (den upplösningen blir det om jag vill bibehålla proportionerna)? Det svaret har jag fått tidigare, men minskar man då inte samtidigt kvalite’n på bilden! Jag skulle vilja behålla upplösningen från kameran. Vad tror ni? Om jag visar bilderna på en större skärm, t ex en Tv på 37" med upplösningen 1920 x 1080 ska jag då också ändra (minska) bildupplösningen?
 
Bäst är alltid att anpassa bilderna till den media som du ska använda dem till, blir iofs. mer jobb men slutresultatet blir bättre.
Gör du storleksförändringen själv så har du ju oxå mer koll på interpolering / skärpa än om du låtar bildvisningsprogrammet göra sådant automagiskt. :)
 
kolla ej skärmstorlek

Upplösningen bestämmer hur stora du ska göra bilderna inte skärmstorleken. Vill du vara säker på att få bästa skärpa kan du väl dra ner till 1200x1800 ( men jag tror inte det gör någon synbar skillnad )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.