Annons

Bästa sättet att visa bilder på LCD TV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anpassningsmöjligheter

Jag vill hitta ett sätt att visa bilder för grupper av människor samtidigt på samma vis som jag projicerade diabilder förr. Jag skulle vilja använda en högupplöst platt-tv, eftersom det skulle vara smidigt och inte kräva mörkläggning. Jag inser att skärmens upplösning inte kommer i närheten av en diabild eller min kameras potential (13mpix), men 1080p är ändå rätt bra. Jag har DVI-utgång på min laptop och HDMI-ingång på tv:n, så det känns som en naturlig väg att gå.

Min fråga är: hur kan jag enklast få upp bilderna från datorn på skärmen? Jag vill ha maximal kvalitet och därför helst få pixel-för-pixel från filen till skärmen. Jag misstänker att det blir sämre kvalitet om jag låter datorn komprimera mina filer automatiskt, och jag vet inte hur höjd/bredd-relationen hanteras då.

Andra hänsyn: jag vill ha ett enkelt arbetsflöde. Jag har mina filer på en hårddisk i originalstorlek. Om jag måste dra ned upplösningen innan visning för att uppnå maximal kvalitet, kan jag då göra det i "batch"? Jag orkar inte öppna varje bild i PS och göra det manuellt.

För att visa dina bilder ifrån den mapp eller mappar där dom ligger utan att du behöver flytta dom eller ändra storlek
kan du använda Photographers Screen Saver som är gratis skicka ett mail till Frank och han ger dig koden till programmet.
Programmet kan du använda som skärmsläckare eller bara bildvisare
och det har dessutom en styrfunktion där du kan pixelmappa dvs ställa in upplösningen på din skärm har så att du slipper skalning och du får högsta möjliga kvalite som din skärm klarar.

Det framgår inte vad du har för dator eller skärm.
När det gäller anslutningen beror det lite på din om din DVI utgång är digital eller analog, om den är analog motsvara den VGA och du kan inte koppla den till HDMI då blir det VGA ingången istället.
Om den är digital så kan du bara via en adapter göra om den till HDMI.Men sedan beror det på din LCD om den accepterar din signal (Samsung gör det inte)då måste du HDCP skydd på din utgång och det har sannolikt inte på din DVI utgång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.