Annons

Virusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Sitter med telia bredband och deras F-secure brnadvägg och antivirusprogram.

Hur står sig egentligen F-secure mot t.ex Norton och Nod mm mm.
 
test

Du kan ju titta på denna test så får du svar på dina frågor.
virus test

Sen kan man kolla med folk i sin omgivning, vad dom tycker om sitt virus skydd, hur det påverkar deras dator.
 
Själv är jag mer en nöjd med NOD32, updateras varje vardag, är snabbt och tar väldigt lite resurser från datorn under drift.

F-secure vet jag inget om, därimot så har jag haft Norton, och det programmet hamnar aldrig mer på min hårddisk i allafall, tar väldigt med resurser från datorn samt går segt och hittar inte alla virus.
 
Jan vdV skrev:
Sitter med telia bredband och deras F-secure brnadvägg och antivirusprogram.

Hur står sig egentligen F-secure mot t.ex Norton och Nod mm mm.

Egentligen spelar det inte så stor roll vilket antivirusprogram man har, utan det viktigaste är att man har ett och att man ser till att uppdatera det.
På min arbetsplats använder vi både Symantec (Norton) och F-Secure på väldigt många datorer (ca: 5000) och båda är ungefär lika bra på att plocka virus. Vissa gånger är Norton Snabbare och vissa gånger är F-Secure snabbare.
 
Asson skrev:
Har du attitydproblem så gör något annat än skriv innlägg.

Jag skrev med en glimt i ögat. Inte med en besserwisserattityd.

Jag blir bara så jäkla trött på Macanvändare som ALLTID ska komma med samma kommentar när vi andra diskuterar virus och pc! Dessa kommentarer ger ABSOLUT INGENTING till diskussionen...

mvh
cf
 
har provat en del virusprogram, det jag gillar minst är Norton. Jag tycker det slöar ner allt och sprider ut sig som en jä.... svamp i hela datorn. Jag använder nu gratisprogrammet AVG antivirus som jag är mycket nöjd med.
 
Zoso skrev:
Själv är jag mer en nöjd med NOD32, updateras varje vardag, är snabbt och tar väldigt lite resurser från datorn under drift.

F-secure vet jag inget om, därimot så har jag haft Norton, och det programmet hamnar aldrig mer på min hårddisk i allafall, tar väldigt med resurser från datorn samt går segt och hittar inte alla virus.

NOD32 är utmärkt, kostar något på 300 kr och uppdateras minst varje dag. Ibland uppdateras det flera gånger samma kväll. Rekommenderas!
 
Måste bara göra som Anders. Behöver inget. Kör Linux. ;)

MEN, på min dator med XP kör jag Panda Antivirus och är störtnöjd. Har testat F-secure och McAfee och dom e helt ok. Och vidare som Kent sa. Norton kommer ALDRIG in på min dator segare och klumpigare program får man leta efter; lite av ett virus i sig.

Tack för mig...
 
Ok, har ju telia bredband och med det F-secure som ingår.
Fick för mig att det skulle vara sämre än andra virusprogram/brandväggar iom att det var "gratis".
Då kanske jag inte behöver köpa ngt nytt program.

Tack för era råd och tips:)
 
Jag har alltid använd symantec sedan 1999 och innan dess använde jag Dr. Solomon men det köptes av Norton har jag för mig. På den tiden mitten av 1990 talet var macaffe ansedd att vara skräp bland de dator nördar jag tillhörde.

Symantec är bra, men jösses vad det käkar resurser i form av processor kraft eller minne. Ibalnd när datorn går riktigt trögt (ja kör XP Pro) så slår jag ihjäl CCAPP som är en del av NAV. En intressant sak jag märkt är att varje ny version av symantec blir mer och mer resurs krävande. Jag kör med NAV04 och det fungerar bra.

F.Secure är ett finskt företag och riktigt duktiga dessutom. Funderar på att byta till dem.

Symantech har en bra grej och det är att man kan gå in på deras hemsida och köra en scanning och reparering av datorn över nätet. Vilket är praktiskt speciellt om ens dator är överkörd med virus eller man kör Wirus 95 =P då det inte finns några moderna antivirus program som är praktiska i den miljön. De tar faktiskt även de senaste virusen över internet med.

C.
 
Jag tror att det som skiljer mest mellan de olika programmen är hur mycke resurser de kräver.
Själv använder jag sedan ett par år tillbaka Kaspersky Antivirus. Har inte drabbats av något som ens kan tänkas likna ett virus och då tar jag ner ibland mycke misstänksamma filer. Den finner och tar bort kodstycket om det går annars hela filen.

Ett program jag verkligen kan rekommendera. Billigt och stabilt. Finns nu även som "hempaket" där en brandvägg är med.
 
Danyael_X skrev:
Jag har alltid använd symantec sedan 1999 och innan dess använde jag Dr. Solomon men det köptes av Norton har jag för mig. På den tiden mitten av 1990 talet var macaffe ansedd att vara skräp bland de dator nördar jag tillhörde.

Dr. Solomon köptes av Network Assiciates som också har MacAfee. Förresten, den där "Bror Duktig"-attityden är väl inte någon viktigpetterattityd, utan bara något som dyker upp i skallen när man ser andra bli utsatta för problem utan att göra något åt dem.
 
Poteta skrev:
NOD32 är utmärkt, kostar något på 300 kr och uppdateras minst varje dag. Ibland uppdateras det flera gånger samma kväll. Rekommenderas!
Så är det. Jag också använder NOD32 och det märks knappast att det finns där. Jag menar att den belastar systemet obetydligt. Deremot Norton är tungt.
Jämte antivirus har jag ZoneAlarm Pro (friversionen nästan lika bra). Wndows XP inbyggda brandvägg är skit (ursäkta...).
Utöver antivirus och branvägg är ett antyspionprogram nödvändigt. AdAware är dessutom gratis, Spyboot likaså.
/Fred
 
Hej!

Ur min professionella synpunkt så är paketprogrammen som Norton Internet Security 200x o F-secure Internet Security de sämsta programmen av sitt slag, de lastar ned datorn väldigt mycket resursmässigt och är inte bäst varken prismässigt, prestandamässigt eller säkerhetsmässigt. De är dessutom ganska struliga att ställa in mer lite mer avancerade konfigurationer. Dock kan jag säga att Nortons företags AV program Symantec AntiVirus Corporate edition v10.x är riktigt bra, denna har varit bra sen åtminstone v7.x.
F-secure har jag allmänt inte mkt för, de har bara blivit sämre genom åren och F-secure IS 2005 var ett riktigt, riktigt skitprogram!

Nod32 är det utan tvekan bästa antivirus programmet jag haft nöjet att använda på många år, använder det själv privat sen 3 år tillbaka och kan bara säga att det regerar på allt.
Låg resursförbrukning, snabba små uppdateringar, extremt lite krångel! Det enda som jag vet har strulat med den är när den gör ett AV svep och måste packa upp RAR filer i multipla nivåer.

Kombinerat med antingen Windows brandväggen (som är bara ok men inte direkt bra) eller med ZoneAlarm free versionen får man en ganska så bra lösning.

Annars så kan man använda nåt av ZoneAlarm totalpaketen, men dessa har jag inte testat och kan därmed inte kommentera. Den har dock fått bra betyg i olika tester.

Gratis är gott - är en trevlig variant den med. Här får man antingen köra Windows brandväggen, MS betan på deras Antitrojan eller Spybots program (vilket är den jag rekommenderar) och antingen Grisofts gratisversion av AV program eller Avasts gratis version, det finns dessutom en gratisvariant fr ClamAV men den är lite meckig tycker vissa.

Länkar till det mesta av det bästa IMHO:

AV:
Grisoft AVG free - free.grisoft.com/doc/1
Avast free (man måste regga den dock) - www.avast.com/eng/free_virus_protectio.html

Antitrojan:
Windows antispyware - www.microsoft.com
Spybot - www.safer-networking.org

Brandväggar:
Windows brandvägg - inbyggd i WinXP SP2
Zonealarm Free - www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp?dc=12bms&ctry=US&lang=en&lid=nav_za

Avslutningsvis, har man MAC kan göra allt med den så är man lyckligt lottad annars vilken Unix/linuc variant som helst är bättre än så länge när det gäller virus, maskar o trojaner...

/Dave
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.