Annons

Virus i kameran - desperat

Produkter
(logga in för att koppla)

Filip H

Medlem
Jag ar ute & reser och har pa nagot internetcafe fatt vad jag antar ar virus i min kamera (pa minneskorten) och pa den harddisk jag anvander for att lagga over bilder.(virusprogrammen sager ifran nar jag kopplar in o det star ngt om worm)

Nar jag oppnar minneskorten i datorn via kamera & sladd eller via minneskortlasare, sa kan jag inte se nagonting i fonstret eller ibland en symbol for mappen, som inte gar att oppna. Dock inte den vanliga symbolen utan en vit ruta med bla ovankant. Samma sak hander med harddisken.
Jag kan se alla bilder som vanligt i kameran och marker inget konstigt nar jag fotograferar. (anvander Nikon d200)

Har nagon rakat ut for detta eller vet vad jag ska gora? Jag har rest i over 2 manader och har 2 manader kvar och ar saledes ratt desperat. Det ar manga bilder som jag verkligen inte vill bli av med.

Tack pa forhand!
/Filip H
 
du måste väl få mer information än så från ditt antivirusprogram - vad för slags hot/orm det är osv ?
normalt sett så kan man ju sedan googla på vad det är och förslag på åtgärd om inte antivirus tar skräpet.
vad säger antivirusprogramet?
 
Formatera minneskortet. Testa också ett annat minneskort. I vilket fall som helst så är detta första gången som, i alla fall jag, hör talas om detta.
 
Jag antar att du vill ha kvar bilderna som du har på minneskortet så formattera inte det nu innan du kunnat göra ett bra försök att rädda dom.

Jag skulle tro att det är en vanlig PC-mask som smugit sig in på kortet. Det borde inte påverka kameran. Men ställer till det för en PC om ansluter den till en dator. Jag hoppas du inte anslutit alla dina kort till den infekterade datorn på internet cafét.

Mitt förslag är att du skaffar ett/flera nya minneskort och slutar använda de som är infekterade. Formatterar du de nya korten i kameran borde det fungera som vanligt och vara maskfritt.
När du är hemma kan du prova att koppla in kortet till en PC med bra antivirus/mask program och se vilken typ av mask det är och om det finns nåt bra program som kan städa upp. Då kanske du kan rädda bilderna.

Jag skulle personligen vara mkt försiktig med att försöka rensa virus på resande fot när det kan vara svårt att få tag på rätt verktyg.
 
Har du Vista eller Windows 7, aktivera UAC och inaktivera Autorun. Därefter borde det vara omöjligt för något att ta sig över till din dator utan ditt godkännande.
Har du XP behöver du inaktivera Autorun, och därefter skapa ett begränsat konto.

Vill du vara helt säker kan du ladda ned Ubuntu, bränna ut det och starta upp med Ubuntu utan att installera det.
 
Mitt förslag är att ringa den där kompisen som valt den mörka sidan, ja, han med macintoshen.. och sen så klart formatera när väl bilderna är i säkert förvar utan virus.
 
Onlinescanning

Hej Filip
Prova med att koppla upp dej på nätet med din dator, anslut både minnes kort och hårddisk sen kör du en onlinescanning, T ex på F-secure´s eller Symantec´s hemsida eller nån annan virusprogram hemsida som har denna tjänst. Detta borde fixa ditt problem.

ThomasR
 
Mikael:
Virusprogrammet sager ibland:
DCIM.exe could not be recognized & it is trying to create a new file/folder c:/windows/system32/msmsgs.exe

ibland
DCIM.exe could not be recognized & it is trying to create a new file/folder c:/windows/system32/wininit.exe

och ibland annat

Detta galler pa vissa av korten (har 4st) Nar jag pluggar in harddisken idag kommer det inte upp ngn varning alls det gar bara inte att se ngn mapp i den och det star att det ar upptagen.

Peter & Tony:
Mkt riktigt vill jag inte formatera for da forlorar jag ju bilderna. Ja kopa nya minneskort kanske kan skjuta upp problemet till jag kommer hem. Det finns ingen risk att de nya korten pa ngt satt drabbas direkt via kameran?

Peter:
Jag forstod inte mkt av det du skrev, ar ingen fena pa datorer.Forklara garna mer.
For att fortydliga: jag har ingen egen dator med mig utan har endast tillgang till internetcafeer de narmsta 2 manaderna.

Thomas:
Det later som ett bra och enkelt alternativ, ska prova det sa fort jag kan. (den har datorn tillater mig inte att ladda ner det jag behover utan losenord, men inte manga cafeer ar sa harda sa det borde snart kunna testas)

Stort tack till er allihop!
 
tanka ner valfri livecd av linux starta om datorn med denna cd. Sätt i kortet o överför bilderna, formatera kortet i datorn eller i kameran. Skaffa antivirus som tar bort från datorn, använd inte minneskort förrän detta är fixat.
 
Tanka över bilderna till datorn via USB-kabeln. (importprogram borde funka, eller öppna "kameran" via Windows Explorer eller vad motsvarigheten heter på Mac)

Formattera korten.

Klart.

(brukar propagera för att inte använda kortläsare, nu fick jag ett till argument)
 
Nu tror ju jag att masken/viruset redan finns på minneskortet/bildfilerna och kanske inte på datorn. Det blev ju problem efter att man anslutit korten till en dator på ett internetcafé. Då löser man knappast problemen genom att tanka över bildfilerna till en ren dator...

Så det man kan göra är att skaffa nya minneskort och använda som vanligt. Jag tror ju inte att virusen/maskarna funkar i kameran så filerna på de nya minneskorten påverkas inte.

När mamn sen har möjlighet får man skanna datorn och sen med bra verktyg ansluta de infekterade minneskorten och städa upp dom och rädda bildfilerna.
 
Nu tror ju jag att masken/viruset redan finns på minneskortet/bildfilerna och kanske inte på datorn. Det blev ju problem efter att man anslutit korten till en dator på ett internetcafé. Då löser man knappast problemen genom att tanka över bildfilerna till en ren dator...

Så det man kan göra är att skaffa nya minneskort och använda som vanligt. Jag tror ju inte att virusen/maskarna funkar i kameran så filerna på de nya minneskorten påverkas inte.

När mamn sen har möjlighet får man skanna datorn och sen med bra verktyg ansluta de infekterade minneskorten och städa upp dom och rädda bildfilerna.

Eftersom viruset finns på kortet kan du inte ansluta via minnetkortsläsaren eftersom då triggas antivirusprogrammet. Alltså måste man köra med USB-kabel och låta kameran alt importprogram accessa bilderna på ett sätt som gör att minneskortet inte visas som en enhet i datorn.

Men det har trådförfattaren säkert insett.
 
Okej Filip, tydligen har du bara kamera, kortläsare, extern hårddisk själv och använder internetcafeérnas datorer för att överföra bilderna till hårddisken. Definivt ingen bra ide!!
Det jag kan råda dej till är att ta kontakt med en "data" affär och berätta att du har fått en trojan som heter dcim.exe på dina minneskort och hårddisk och fråga om dom kan rensa dina grejer.
Trojanen fungerar som så, att den "gömmer" befintliga filer på kort och hårddisk.Finns att läsa mer om du googlar på dcim.exe.

ThomasR
 
Tanka över bilderna till datorn via USB-kabeln. (importprogram borde funka, eller öppna "kameran" via Windows Explorer eller vad motsvarigheten heter på Mac)

Formattera korten.

Klart.

(brukar propagera för att inte använda kortläsare, nu fick jag ett till argument)


Jag kan ju inte komma at bilderna pa vanligt satt, det ar ju det som ar hela problemet.
Vad ar det for importprogram du pratar om? vad heter sadanna?

(problemet omojligt kan ha med kortlasare att gora eftersom jag inte anvande detta foren efterat.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.