Annons

Virus i jpeg bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Diiva

Avslutat medlemskap
Men det är inget att få panik för!
Oavsett detta virus, se till att du har antivirus och brandvägg installerad och att du uppdaterar dem flitigt.
Nu till saken, om du tror dig ha fått infekterade jpg bilder, läs tex här och följ anvisningarna om du behöver ta bort viruset:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/hacktool.jpegshell.html


ps. jag ber om ursäkt om nån annan redan lagt upp detta i forum, men jag hittade inte det.
 
Nu kommer säkert någon skriva att man ska köpa Mac för då slipper man virus och andra otrevligheter.

Men... Det vet väl alla redan?

;)
 
macmolarin skrev:
Nu kommer säkert någon skriva att man ska köpa Mac för då slipper man virus och andra otrevligheter.

Men... Det vet väl alla redan?

;)

Mja, jag skulle nog (trots att jag faktiskt använder mac) hellre säga att man aldrig ska spara som jpg utan alltid använda raw, tif och eps! ;)
Fast det kan förstås bli knepigt på bilder man använder för publicering på nätet.
 
macmolarin skrev:
Nu kommer säkert någon skriva att man ska köpa Mac för då slipper man virus och andra otrevligheter.

Men... Det vet väl alla redan?

;)
Det är så få som använder Mac att det inte är värt besväret att skapa virus till dem.
 
Går det inte att lägga in en koll att uppladdade filer inte innehåller hågot annat än bildinformation?

Speciellt sajter som Fotosidan är ju extra känsliga för denna typ av angrepp eftersom dom tillåter bilduppladdning.

Man ser ibland att det laddas upp trasiga bilder och att layouten på "nya bilder sidan" skadas, Det borde gå att stoppa. Eftersom bilenra skalas som till bla tumnagelstorlek borde bilderna inte komma så långt, eller kan dom skalas om trots att dom är skadade?
 
ulltand skrev:
Vet du varför det inte fungerar på din dator?


Jag vet inte riktigt. Tror att det är pga. Mina Serial-ATA hårdiskar, jag har nämligen inte några vanliga PATA-diskar, vilket jag kanske ångrar lite nu. ;)
Här är en Länk till en tråd om mitt problem. :) Kan tillägga att kompisen som hjälpte mig med att försöka instalera Linux på min burk testade på sin sen, och då var det inte några problem, dvs någonting på min burk vill inte som jag vill. :(
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26077
 
Jag körde just ett verktyg ( http://isc.sans.org/gdiscan.php) som kollar om man är öppen för virusangrepp via jpeg
och det visade sig att Nikon Picture Project och Real Wiz Sticher har felet. Vet inte hur jag ska kunna fixa det bara, tog en koll på nikons sidor men hittade ingen fix.
 
HJÄÄLP

Har jag drabbats av jpeg-viruset?
Krypen var inte där när jag tog bilden.
 

Bilagor

  • bugs.jpg
    bugs.jpg
    29.6 KB · Visningar: 531
Man kan omöjligt få virus i JPG filer, men där emot kan man spara fakta i filer (JPG) som minder virus sedan använder för att bygga en mask.

Så länge du inte hämtar bilder från internet är risken mindre att drabbas, men virus JPG lär troligrn dyka upp som reklam poppup och jag tror man ökar sin säkerhet genom att inte chasa filer när man surfar.

Vem mins inte alla mobil virus varningar. Men sånt kom inte förän man får in java och blir interaktiv online. Nästa virus bomb är acrobat reader 6.9 där man lagt in allt skit man vill undvika.

Som sagt köp Mac så sitter ni säktare, vill ni vara super säkra men ändå ha en dator är ZX-81 ett bra val. Har aldrig existerat virus till den maskinen.
 
Nekomy skrev:
Man kan omöjligt få virus i JPG filer, men där emot kan man spara fakta i filer (JPG) som minder virus sedan använder för att bygga en mask.

Så länge du inte hämtar bilder från internet är risken mindre att drabbas, men virus JPG lär troligrn dyka upp som reklam poppup och jag tror man ökar sin säkerhet genom att inte chasa filer när man surfar.

Vem mins inte alla mobil virus varningar. Men sånt kom inte förän man får in java och blir interaktiv online. Nästa virus bomb är acrobat reader 6.9 där man lagt in allt skit man vill undvika.

Som sagt köp Mac så sitter ni säktare, vill ni vara super säkra men ändå ha en dator är ZX-81 ett bra val. Har aldrig existerat virus till den maskinen.

Tyvärr är det så att man hämtar bilder från nätet när man surfar på en vanlig websida och värre, när någon spammar en med mail.

Viruset, eller trojanen kanske man ska säga, ligger faktiskt i själva bildfilen och du kan lika väl råka ut för problemet offline som online, det räcker med att du får en CD med bilder från släkten.

Hur den sprider sig vidare och hur den är destruktiv är helt upp till virusmakaren.

Exempel: Jag skulle kunna ladda upp en virusbild i detta forum och alla (sårbara) som läser forumet skulle få viruset, trots att fotosidan är en betrodd sida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.