Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildinställning 50d, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
Jag tycker bilden på den röda Audin ser vettig ut. Går utmärkt att se att det är en av de tidiga nummerskyltarna vi tillverkade här...

Bilden på den motsträviga brandsläckerskan tycker jag ser konstgjord ut.
 
Det saknas nån form av skärpa bla tycker jag.

Ska ta kameran på en photowalk och se.
 
Ja, du får nog definiera ordet "skärpa" - både för dig själv och för oss andra... Det finns så många betydelser av detta enkla ord.

Man kan dela upp "skärpa" i fler "grovheter", och hur vi uppfattar detta och använder ordet har jag märkt kan variera något enormt! (har jag fått som erfarenhet av många år av konstiga diskussioner med diverse reklam/layoutnissar). Grov skärpa har lite lägre frekvens, och brukar benämnas "kontrast", helt enkelt. Fin (som i "väldigt liten skala") skärpa brukar benämnas "acuity" på engelska - på svenska har jag inget bra ord för det. Vissa betonar det ena mer än det andra!

1. balanserad
2. högre kontrast
3. hög kontrast, låg "acuity"
4. hög "acuity", låg kontrast.

4:an är faktiskt den absolut skarpaste av dessa fyra bilder, men det är inte så att de flesta ser eller uppfattar det som så.
 

Bilagor

  • 1Original.jpg
    1Original.jpg
    99.3 KB · Visningar: 147
  • 4OriginalSS.jpg
    4OriginalSS.jpg
    98 KB · Visningar: 147
  • 5OriginalHC.jpg
    5OriginalHC.jpg
    97.2 KB · Visningar: 147
  • 6OriginalAcuity.jpg
    6OriginalAcuity.jpg
    99.2 KB · Visningar: 150
Tack Joakim, nu lärde jag mej nått nytt. Ögat ser inte vad kameran ser som bekant. Det är allså lägre kontrast jag saknar bla. Tror jag får helt enkelt pillra lite och se om jag blir nöjd. Annars blir det en total återställning.
 
Ja, lek runt en stund...! Det är ju förhoppningsvis en kamera som du kommer ha stor glädje av i många år - så lär dig den så gott det går nu och lägg resten av din tid med den på att "bara fotografera".... :)
Men att kunna vad och vilka inställningar som fungerar var och i vilken situation kommer ge dig många fantastiska bilder i framtiden.

Att göra som du gjorde innan kanske inte alltid är en bra ide (att ändra allt på en gång!) - ofta är det lättare att se vad man tyckte på ett rationellt sätt om man ändrar en sak åt gången.
 
Högdagerprioritet arbetar genom att exponera efter ett steg mindre ISO och sedan lyfta skuggorna i motsvarande mån. Därför blir du av med ISO 100, för det behöver kameran för att kunna fuska till exponeringen vid ISO 200.

Kameran fuskar inte till vid exponeringen utan ett större headroom skapas. Precis som att exponera efter det som motsvarar 200iso och sedan lägga en kurva för att få maximal teckning i högdager och lågdager på bekostnad av att antal elektroner halveras jämfört med 100iso. Nackdel, något högre brus i lågdager
 
Varför hålla på att giddra med en massa jpg inställningar?
Kör kameran i raw och framkalla bilden som du vill ha den.
 
Därför att jag kommer att behöva fota en hel del i en mindre upplösning. Och då är det lättast att ha rätt settings från början. När jag fotar motorsport så är det ofta 1000-1500 bilder jag tar, och då pga utrymmesbrist samt tid så e det smidigast att köra .jpg
Jag kan då dra iväg de bilder som jag vill ha upp utan nått som helst efterarbete

Ibland kan det vara bra ;-)

Skapade en egen profil på C1 så ska vi ändra den efterhand. Får se var det landar.

Mickael, har sett dina grymma inlägg om brus bla.

Jag är inte säker på att jag förstår fördelen med högdagerprion, men det är säkert då en "fördel" iallfall :)

Jösses vilken amatör jag känner mej som...
 
Kameran fuskar inte till vid exponeringen utan ett större headroom skapas.
Det var just det jag kallade för fusk.
Du ställer in på ISO 200, kameran kör med ISO 100 för att inte blåsa högdagrarna. Sen "fuskar" den upp skuggorna så de ska bli lagom ljusa, jämfört med de räddade högdagrarna.

Sen kan man kalla det "teknik" eller "fusk" eller kanske rent av "magi", men det är mest en fråga om ordval.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.