Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virtuella minnet slut vid crop:(

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
hej!

jag har nyligen formaterat min dator (en laptop pentium 4 512mb ram) och efter formateringen så har det blivit ett problem i photoshop(cs).

när jag använder cropverktyget o ställer in en storlek så kommer ett medelande om att det inte går att genomföra pga av det virtuella minnet är slut.

när jag formaterade datorn så ändrade jag från en delad hd( C, D och E) till endast en enhet (C:/) kan detta ha med problemet att göra?

ps jag är totalt kass på data så om någon kan förklara gör de på idiotspråk:D
 
Det är inte så att Photoshop är inställt på att använda en av enheterna som nu inte finns som scratch-disk? Kolla under 'Preferences -> Plug-Ins & Scratch disks' och ändra vid behov.
 
Att du gjort om hårddisken är nog bara en fördel
Men du kanske ska ge mer minne till PS. Då in i Edit - preferences - memory & image cach och dra upp minnet så det tilldelas ung.380mb. Du får prova dig fram där
 
Alternativ att du kollar noga vid beskärningsinställningen. Där det står resolution/upplösning i ppi (pixels/inch), kontrollera att du inte har ett skyhögt värde. När jag har beskurit med något högt tal där så går minnet verkligen i taket. Se upp för det, för bilderna kan bli gigantiska och minnet ta slut!
 
Det känner man igen :)
Någon gång har jag varit intresserad av att använda beskärningsverktyget i pixlar och ställt in exempelvis 3008x2000 utan att lägga till "px" i slutet. Då ställdes cm in istället. Det hade nog blivit en ganska stor fil om jag inte avbrutit det...
 
ifo0s skrev:
Alternativ att du kollar noga vid beskärningsinställningen. Där det står resolution/upplösning i ppi (pixels/inch), kontrollera att du inte har ett skyhögt värde. När jag har beskurit med något högt tal där så går minnet verkligen i taket. Se upp för det, för bilderna kan bli gigantiska och minnet ta slut!



minnet var inte inställt på C:/ och det virtuella minnet var för lågt, men jag har även gjort det pinsamma misstaget att beskära i cm...typ 3000cm*6000cm det blev nog lite väll stort för min dator:D
 
Hehe, ja man lär sig av sina misstag. Undrar just om man ska köpa mer minne så att man har 2gb. Kan saker och ting hanteras snabbare mån tro. Tex större beskärningar? Eller rättare sagt snabbare sådana!
Någon som har erfarenhet?
 
Om du beskär i cm så har du ju möjlighet att tapetsera hemma. Kan ju vara snyggt, men det tar samma tid att beskära som att tapetsera....;D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.