Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinterfoto, hjälp mig med tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har problem med mina vinterfoton. Framför allt när det är mulet och ljuset diffust har jag svårt att få bra exponering. Antingen blir motivet undereponerat eller omgivningen överexponerad. Finns det något någorlunda enkelt trick för att få den lagom (jag brukar låta kameran välja bländare och slutartid och försöker jobba med "exponeringskompensations" funktionen)? Vitbalansen är också ett jäkla mörker. känns som jag måste ställa om stup i kvarten och att det ändå inte blir riktigt bra (som referens brukar jag använda snö med ungefär samma vinkel mot ljuset som motivet, bra eller mindre bra?)

tacksam för tips
 
Tack så mycket, tyvärr innehöll den inte så många konkreta tips om hur man skall mäta ljusmängd eller färgtemperatur med små medel. Det stod någonting om att mäta ljus på handens insida. Någon som kan förklara hur det går till?
 
Jag använder displayen för att kolla vitbalansen. Fotar, ändrar och kollat tills jag blir nöjd. Fungerar utmärkt med min D70.

Det är ju ganska extrema färgskiftningar i snö och jag vill ha kvar dem så nära verkligheten som möjligt. Här är digitalkameran klart överlägsen film när det gäller att kunna vara verklighetsnära.
 
Nalleman skrev:
Hejsan

Jag har problem med mina vinterfoton. Framför allt när det är mulet och ljuset diffust har jag svårt att få bra exponering. Antingen blir motivet undereponerat eller omgivningen överexponerad. Finns det något någorlunda enkelt trick för att få den lagom (jag brukar låta kameran välja bländare och slutartid och försöker jobba med "exponeringskompensations" funktionen)? Vitbalansen är också ett jäkla mörker. känns som jag måste ställa om stup i kvarten och att det ändå inte blir riktigt bra (som referens brukar jag använda snö med ungefär samma vinkel mot ljuset som motivet, bra eller mindre bra?)

tacksam för tips

Har du exempel på bilder som blivit felexponerade. Är det snön som blir fel?

Om du har mycket snö i bilden måste du kompensera upp exponeringen för att inte få den grådaskig.

Om du har problem med vitbalansen är en lösning att fota i RAW och justera den i efterhand.
 
ANNONS