Annons

Vinterbilder, vit eller blå snö???

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Sitter på en svår fråga.
Att behålla eller dra ur de blå/cyanfärgade tonerna i snön och skuggorna på snö när man plåtar exempelvis skidåkning? En kollega menar på att man ska dra ut det för att snö är vit. Men snö är ju inte vit på vintern med högt stående sol. Vitbalansering är svårt, nitisk eller på känn? Hur tänker proffs? Drar de ur eller behåller de färgsticket? Hur gör ni? Alla funderingar kring detta är av stort värde!
 
Det beror på. Snö är ju som sagt inte alltid vit, särskilt när solen står lågt då ljuset kan vara intensivt blått "blå timmen". Jag kör på känsla när jag fotar snöbilder.
 
Jag tycker det är störande för ögat med cyansticket som ses i skuggorna i en vinterbild/alperna.
Det blir inte heller speciellt snyggt i tryck.
Jag brukar rensa cyanerna - och det blåstick som ses i vissa bilder /vad sensorn återger har jag aldrig upplevt "in live" eftersom vår hjärna/seende ställer om sig.
Mikael
 
Vår hjärna???

Vi har ju en hjärna var och en av oss:))

Så det blir ju lite "tycke". Havet skall vara blått; tycker jag.Men bara när det är godvär.
Snö tycker jag kann ha lite blåstick; men självfallet med måtta. Den ena länken till mitt bilde "Blidväder på gång" har det blåa som jag uppfattar; men mindre enn vad kamran ville ha.
/Erik J
 
De bilder som jag har sett lider ibland inte av lite blåstick.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att bedömma-jag säger att jag rensar mina bilder inför tryck. Och tryck har jag god erfarenhet av.
Mikael
 
Ja visst.

Men komm ihåg att jag har lämnad den mängd cyan som jag uppfattar i fotoögonblicket.
Vad tycker du förövrig om Niklas's Svalbard-blåljus?
/Erik J
 
Nu säger jag inte att något är rätt eller fel, jag brukar balansera upp snö från det blåa sticket pga att bla cyaner/blått och även magenta ses som färgstick, våra ögon är känsliga. det är svårare att säga att en grön gräsmatta skall ha en viss nyans.Dvs grönt gräs kan ha många olika nyanser.

Drog bort allt blåstick från din bild kvar finns lite magenta, underst din bild som den ligger uppe på din länk.
Mikael
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    18 KB · Visningar: 1,443
Senast ändrad:
???

Här är nåt som inte stämmer.
När jag ser min bild, förstorad mot svart; som jag vil att den skall betraktas; är blåsticket mycket mindre enn vad du visar här. Varför?
/Erik J
 
Jag tittar på din bild med en Eizo cg 21 kalibrerad.
Din bild ser ungefär likadan ut på din länk som den gör här.
möjligen lite förstärkt pga att jag tog en skärmdump av din bild samt sparat ner den för webben.

Mikael
 
såg ingen svart bakgrund. så här ser den ut på länken enligt ovan med din text osv, klickade på den och sedan en skärmdump.
 

Bilagor

  • ex2.jpg
    ex2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,451
svart,tog med lite av vitt med din text, yfo osv så du ser hur din snö ligger i förhållande till allt annat.
Mikael
 

Bilagor

  • ex3.jpg
    ex3.jpg
    23.8 KB · Visningar: 518
Allt är relativt.....

...men kanskje är min vilja större enn din......
Hoppas att fler vill tycka :))
mvh Erik J
 
Re: Allt är relativt.....

fujicanon skrev:
...men kanskje är min vilja större enn din......
Hoppas att fler vill tycka :))
mvh Erik J

Nu förstår jag inte vad du menar, om du tittar på sista skärmdumpen så har du flera andra referenser, svart, vitt, små bilder osv. Jag kan förstå att vi kan se saker olika, men jag tycker din bild har lila/blått stick och jag personligen hade rensat den, hur mycket är sedan tycke och smak, färgseende osv.
Hälsningar Mikael
 

Bilagor

  • ex4.jpg
    ex4.jpg
    34.9 KB · Visningar: 508
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.