Annons

Vinter fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Samarn skrev:
Precis så enkelt är det, låt den ligga i fotoväskan, har du ingen väska går det lika bra med en handduk, filt eller liknande.

Det viktiga är att den värms upp långsamt. För egen del har jag en femliters fryspåse med kraftig klämma som jag lägger kameran i och trycker ut så mycket luft som möjligt - medans jag fortfarande är ute i kylan! Sedan gör jag likadant och låter den ligga kvr i väskan eller invirad i jackan ett par timmar.
 
Mycket intressant att läsa era kommentarer. Jag köpte min 7i i oktober och var mycket nöjd med batterierna i början. När det sedan blev ordentligt kallt i december var jag mycket besviken. Kunde bara ta nån enstaka bild när det var c:a -20. Sedan började jag pula in den kantiga kameran innanför jackan på försök och bara den åtgärden gjorde att batterierna räckte längre. Förstår att förslaget att plocka ur batterierna är ännu bättre fast man fryser ju så förbaskat om fingrarna bara av att fota så jag känner inte direkt för att plocka ur dom särskilt ofta.
Så en fråga: Är det stor skillnad på strömförbrukning om man fotar på högsta upplösning? I så fall är det ju viktigt att verkligen tänka till vad man skall använda bilderna till.
 
har jag inte tänkt på, fotograferar alltid i "fine"
men 2 sett med batterier räcker gott och väl, ta med ytterligare ett om du är osäker..bättre än att snåla på kvalitén.
 
Fias skrev:
Mycket intressant att läsa era kommentarer. Jag köpte min 7i i oktober och var mycket nöjd med batterierna i början. När det sedan blev ordentligt kallt i december var jag mycket besviken. Kunde bara ta nån enstaka bild när .....

Jag köpte en extern batteripack från Samsung som jag absolut kan rekommendera. Den får lätt plats i en innerficka och med den är problemet med batterikapacitet ur världen..

Priset för denna är ungefär hälften av priset för Minoltas egen, om det är någon skillnad i funktionalitet vet jag inte. (Den nackdel jag märkt är att kameran har svårt att hinna varna för låg batterikapacitet i tid).
 
Fias skrev:

Så en fråga: Är det stor skillnad på strömförbrukning om man fotar på högsta upplösning? I så fall är det ju viktigt att verkligen tänka till vad man skall använda bilderna till.

Jag har nästan uteslutande fotat med 1600*1200 och kvalite fine. Sedan ändrade jag till 2560*1920 och super fine, det tog betydligt längre tid att skriva till minneskortet vilket gjorde att den även tog mer ström. Hur stor betydelse det har i "normala" förhållanden är svårt att säga, man får prova sig fram.

Men helt klar är att, om man har råd kan man lika gärna köpa ett externt batteripack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.