Annons

Vinter fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Samarn

Aktiv medlem
Eftersom jag är nybörjare i digitalfotografering skulle jag vilja ha lite tips inför vinterns fotografering med min Dimage 7i.
Tex.
Hur klarar kameran kylan, kan man fota när det är -30grader?
Förvaring ute?
mm.
 
Batterier får du definitivt försöka hålla så varma du kan i jackfickan.

Dimage 7i släpptes i våras, så den har ingen hunnit ha ute i riktig kyla. Kanske någon vet hur det fungerar med andra modeller.Hur är det med Dimage5 och 7. Har någon testat?
 
Senast ändrad:
testat vinterfotografering

Nu har jag själv testat att fota i -17 grader. Jag använde 1800 mAh nyladdade batterier, autofokus och endast den elektroniska sökaren EVF. Jag lyckades med detta att ta fyra bilder i upplösning 1600*1200 och quality standard, sedan var batterierna slut.
Jag avverkade 3 laddningar batterier. Är det någon som har samma problem? man kanske måste köpa Minoltas batteripack för 2-3000kr.
 
Kim har ju i i en annan tråd pekat på ett externt batteripack från någon annan tillverkare, det kanske kan vara något?

Om spänningsregulatorn sitter i kameran och inte i den externa kraftdelen eller batteripacket så är det ju en baggis att bygga själv också. Bara att löda på öron och tejpa ihop en bunt batterier i en konfiguration som ger rätt spänning. Med lång kabel kan man då ha packet i fickan.
 
Tack för tipset!

Jag kommer troligen att köpa Minoltas pack, mycket beroende på att jag är för feg att mixtra med annat och kanske överbelasta kameran på någotvis. Den kostar ju några tusen. Men tack ändå för tipset.
 
Extrema temperaturer

En sak är säker, när man fotar i minusgrader skall man alltid ha manuell focusering samt EVF sökaren påslagen. Extra batteripack har jag inte köpt än så batterierna fick snällt åka i innerfickan på dunjackan mellan tagningarna.

Idag testade jag även att fota i lite mera extrema förhållanden eftersom vi ibland har låga temperaturer här i dessa trakter.

Detta fotade jag idag kl 12 med minus 36 grader i luften. Då tog det bara någon minut för mig så började allt i kameran fungera väldigt trögt, det var bara att avsluta gå till bilen och sakta värma upp kameran och batterier.
minus36b.jpg


Som avslut kan man säga att för mig blir det inget mer fotande om det är under -25 grader
 
Var idag ute 4 timmar med 7i och fotade 50 bilder på en batteriuppsättning. Temperaturen var då -18 grader.

Jag tycker både kamera och microdrive betedde sig helt normalt. Använde AF och EVF.
 
arleklint skrev:
Var idag ute 4 timmar med 7i och fotade 50 bilder på en batteriuppsättning. Temperaturen var då -18 grader.

Jag tycker både kamera och microdrive betedde sig helt normalt. Använde AF och EVF.

Det kanske har stor betydelse vilken typ och märke man har på batterierna. Vilka batterier använder du?
 
Batterier

Jag har själv dessa batterier samt två uppsättningar av Friwo 2000mAh. Jag testade själv att fota vid - 17 grader och fick definitivt inte samma fina resultat som du. Det kan kanske finnas andra orsaker till att min Dimage verkar sluka batterier.

Jag får återkomma om jag hittar någon orsak till detta, om det inte finns någon i detta forum som har tips och trix om detta. Batteripack funderar jag redan på att köpa.
 
arleklint skrev:
Var idag ute 4 timmar med 7i och fotade 50 bilder på en batteriuppsättning. Temperaturen var då -18 grader.

Jag tycker både kamera och microdrive betedde sig helt normalt. Använde AF och EVF.

Jag har varit ute ett antal gånger och fotograferat (med externa batteripack) ett par timmar i temperaturer runt minus 20 och aldrig upplevt att kameran har några funktionsproblem. Men man kan säkert anta att det är stor skillnad på de mekaniska påfrestingarna mellan minus 20 och minus 36 grader.....

Minolta skriver att kameran är konstrurad för att användas mellan 0 och plus 40 grader och frågan är när mekaniken för autofokus mm börjar gå allt för trögt och om det fins risk för skador på kameran ?
 
Precis!
man skall nog inte driva fotograferandet till det yttersta även om köldgrader kan ge mycket fina motiv. Minolta har väl pga av riskerna vid temperaturskillnader begränsat rekommendationerna från 0 till +40 grader av en anledning.
 
Jag tar medvetna risker

Givetvis finns risker att fotografera utanför det gränser där kameran är avsedd att användas. Det är dock risker jag väljer att ta.

Personligen bedömer jag att orsaken till Minoltas gräns vid 0 grader är batteritider. Jag bedömer också att mätning eller andra mjukvarufunktioner beter sig underligt långt innan mekanik tar stryk.
Detta är dock en helt personlig bedömning och jag kan inte bevisa att min bedömning är riktig.

Oavsett detta kommer jag att fortsätta fota i kyla (och fukt - med efter bästa förmåga skyddad kamera). Jag kommer dock aldrig att råda någon annan att använda kameran utanför de områden där Minolta garanterar felfri funktion.
 
Re: Jag tar medvetna risker

arleklint skrev:
Givetvis finns risker att fotografera utanför det gränser där kameran är avsedd att användas. Det är dock risker jag väljer att ta.

Personligen bedömer jag att orsaken till Minoltas gräns vid 0 grader är batteritider. Jag bedömer också att mätning eller andra mjukvarufunktioner beter sig underligt långt innan mekanik tar stryk.
Detta är dock en helt personlig bedömning och jag kan inte bevisa att min bedömning är riktig.

Oavsett detta kommer jag att fortsätta fota i kyla (och fukt - med efter bästa förmåga skyddad kamera). Jag kommer dock aldrig att råda någon annan att använda kameran utanför de områden där Minolta garanterar felfri funktion.

Det gäller nog de flesta, annars får man ju ägna sig åt inomhusmotiv halva året :)

Min fundering kring mekniken är att smörjningen kan bli betydligt sämre vid extremt låga temperaturer och att det då skulle finnas risk för överbelastining och skada på elektroniken.
 
arleklint skrev:
Var idag ute 4 timmar med 7i och fotade 50 bilder på en batteriuppsättning. Temperaturen var då -18 grader.

Jag tycker både kamera och microdrive betedde sig helt normalt. Använde AF och EVF.

Var ute en sväng i skåne vid nyår och fotade, lyckades ta ca 50 bilder på en laddning. Sen försökte jag byta till ett par andra skräpbatterier som dog direkt typ. Kameran funkade som den skulle annars.
 
Ett tips!

Ett tips! jag köpte mig en handvärmare som jag stoppar i innerfickan när jag är ute och fotograferar. Sedan stoppar jag alltid ned batterierna efter varje tagning för uppvärmning, detta har medfört att batteriernas laddning håller betydligt längre.

I går den 30/2-03 var jag ute under 2 timmar i -26 grader och fotograferade utan problem 35 bilder på en batteriladdning som dessutom inte var fulladdade. Jag använde både autofocus och LCD skärmen. Man får ju stoppa batterierna in och ut några gånger, men bättre det än att få slut på ström. (efter fototillfället hade jag fortfarande kvar laddning i batterierna)

Det kanske inte är att rekommendera att fota när det är så kallt men det går om man vill. (Tänk på att tina upp kameran sakta.)

Nu har jag fotograferat ca 800 bilder under sommarens varma dagar och vinterns kallaste dagar. som jag ser det så fungerar kameran kanon fint under alla förhållanden om du sköter den rätt.
 
fotograferade i -14 grader under 6 timmar..tog in kameran innanför jackan då och då..fungerade utmärkt.
 
Hur hanterar ni kameran när ni kommer inomhus? Det är ju risk för kondens antar jag, jag hörde någonstans att man kan stoppa den i en försluten plastpåse tills den är varm igen? Låter rimligt tycker jag, men har ni andra tips?
 
bara låta den ligga kvar i kameraväskan ett tag..lägga in i plast låter inget vidare..blir ju kondens.
 
Kim7i skrev:
bara låta den ligga kvar i kameraväskan ett tag..lägga in i plast låter inget vidare..blir ju kondens.

Precis så enkelt är det, låt den ligga i fotoväskan, har du ingen väska går det lika bra med en handduk, filt eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.