Annons

Vinter fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Samarn

Aktiv medlem
Eftersom jag är nybörjare i digitalfotografering skulle jag vilja ha lite tips inför vinterns fotografering med min Dimage 7i.
Tex.
Hur klarar kameran kylan, kan man fota när det är -30grader?
Förvaring ute?
mm.
 
Batterier får du definitivt försöka hålla så varma du kan i jackfickan.

Dimage 7i släpptes i våras, så den har ingen hunnit ha ute i riktig kyla. Kanske någon vet hur det fungerar med andra modeller.Hur är det med Dimage5 och 7. Har någon testat?
 
Senast ändrad:
testat vinterfotografering

Nu har jag själv testat att fota i -17 grader. Jag använde 1800 mAh nyladdade batterier, autofokus och endast den elektroniska sökaren EVF. Jag lyckades med detta att ta fyra bilder i upplösning 1600*1200 och quality standard, sedan var batterierna slut.
Jag avverkade 3 laddningar batterier. Är det någon som har samma problem? man kanske måste köpa Minoltas batteripack för 2-3000kr.
 
Kim har ju i i en annan tråd pekat på ett externt batteripack från någon annan tillverkare, det kanske kan vara något?

Om spänningsregulatorn sitter i kameran och inte i den externa kraftdelen eller batteripacket så är det ju en baggis att bygga själv också. Bara att löda på öron och tejpa ihop en bunt batterier i en konfiguration som ger rätt spänning. Med lång kabel kan man då ha packet i fickan.
 
Tack för tipset!

Jag kommer troligen att köpa Minoltas pack, mycket beroende på att jag är för feg att mixtra med annat och kanske överbelasta kameran på någotvis. Den kostar ju några tusen. Men tack ändå för tipset.
 
Extrema temperaturer

En sak är säker, när man fotar i minusgrader skall man alltid ha manuell focusering samt EVF sökaren påslagen. Extra batteripack har jag inte köpt än så batterierna fick snällt åka i innerfickan på dunjackan mellan tagningarna.

Idag testade jag även att fota i lite mera extrema förhållanden eftersom vi ibland har låga temperaturer här i dessa trakter.