Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vintage objektiv till Fuji X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Har införskaffat ett X-E1 hus för att kicka igång fotointresset igen. Hade för många år sedan en Sony NEX-5N och testade då mest Konicas Hexanon AR objektiv. Mindes mitt dåvarande Hexanon 40 f1.8 och köpte ett till bra pris nu på Tradera samt beställde K&F concepts adapter till denna.

Innan jag fastnar i den enorma vintage djungeln så vill jag bara kolla här om Konica är ett bra val eller om jag ska satsa på nåt annat (Minolta, Olympus OM etc), kanske dom nya Artisan objektiven?

Har tänkt annars komplettera med Konica 135 f2.8, om inte någon har ett bättre förslag? Med bra val menar jag inte nödvändigtvis extrem skärpa men gärna bra mikrokontrast samt unik karaktär.
 
Men det finns inget Konica 135/2.8. Det finns ett f/2,5 och så det bästa, f/3,2 som är riktigt ryktbar. Men Konicas objektiv är överreklamerade av en fanclub, övriga stora märken är alla bättre överlag.
 
Men det finns inget Konica 135/2.8. Det finns ett f/2,5 och så det bästa, f/3,2 som är riktigt ryktbar. Men Konicas objektiv är överreklamerade av en fanclub, övriga stora märken är alla bättre överlag.

Föredrar faktiskt min Konica 50mm 1.7 framför Olympus Zuikos 50mm, Pentax 50mm och Leica R Summicron 50mm. Hexanon 40mmF1.8 var också kul att jobba med under ett års tid. Den hängde med till Lofoten, Tyskland Spanien, Portugal och Frankrike under ett års tid. Funkade hur bra dom helst. Kostade 200kr i en second-hand affär.

Visa bilaga DSCF9903-01.jpeg
 
Men det finns inget Konica 135/2.8. Det finns ett f/2,5 och så det bästa, f/3,2 som är riktigt ryktbar. Men Konicas objektiv är överreklamerade av en fanclub, övriga stora märken är alla bättre överlag.

Fel av mig Håkan, blandade ihop det med 100mm f2.8.

Finns säkert bättre gluggar men inte till lika bra pris. Fick 40mm för 220kr och 135:eek:rna har jag sett för runt 1000kr för 2.5:an, 500 för 3.2:an. 3.5 kostar max 3-400kr. Vet inte om det finns bättre alternativ i den prisklassen bland andra fattningar.
 
Hej, här har du ca 50 bilder tagna med XE1+ Konica hexanon 40mmF1.8 och K&Fs adapter. Fått ut perfekta prints på 70x50cm

https://www.stayuntilforever.com/one-camera-one-lens-one-year

Kan varmt rekommendera Konica Hexanon 50mm 1.7 (inte imponerad av Konicas 135mm eller 28mm) och 7artisans 35mm1.2 mark2

Visa bilaga 166566

Fantastiska bilder Johan! Vilken filmsimulering använde du i kameran för färgbilderna? Tänkte på den röda bilen t.ex.
 
Pentax brukar få bra kritik men de brukar kosta mer än Konica.
Andra tips är Canon FD och det finns en uppsjö av fina M42-objektiv där jag själv gillar Chinon 55/1.7.
Man kan inte heller utelämna Nikons objektiv.
Sedan kan man ju inte bortse från TTArtisan och 7Artisans, som nämnts ovan. De ger förbluffande bra pris/prestanda. Jag har själv haft några och varit nöjd. Sålde dem eftersom jag övergett manuell fokus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.