Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Vinkelrät" foto

Produkter
(logga in för att koppla)

pebdr

Ny medlem
Hej!
Jag har för mig att jag sett någon gång ett objektiv (alternativt en kombination av objektiv och kamerahus) som fotade vinkelrätt mot vinkeln man höll det. Det vill säga, då man fotade fick man det som var till höger om kameran snarare än det som var rakt framför. (Syftet var ju uppenbarligen att möjliggöra "smygfoto".)
Jag har efter ha läst lite fotografisk historia, blivit väldigt sugen på just att kunna fotografera folk utan att de märker det. Men det är onekligen klurigt med min ganska osubtila pentax.

Så, känner någon till ett sådant objektiv? Eller känner ni kanske till någon annan sorts kamera/objektiv/teknik som underlättar smygfoto? (Och jag är då inte intresserad av att smygfota genom att ha jättemycket zoom, eftersom zoomen i min åsikt påverkar upplevelsen av bilden alldeles för mycket (blir liksom Se&Hör av det direkt) )

Tack på förhand för eventuella tips!
Mvh

En gång i tiden fanns det en tillsats som monterades på objektivet som ett motljusskydd och som innehöll en vinkelställd ytfolierad spegel. Genom att spegeln var placerad i 45 graders vinkel mot optiska axeln kunde man ta bilder vinkelrätt mot den riktning som man hade kameran riktad mot. Har dock aldrig något resultat och misstänker att det var nog ingen anordning som kunde prestera några högkvalitativa bilder. Dessutom blev de ju spegelvända.

det beror ju på om är ute efter att själv inte synas, dvs. stå bakom något och fotografera runt. Annars kan du ju alltid göra ett lagom stort hål i en gammal väska som du har kameran i med optiken precis passande i hålet, "trådutlösare" & vill du vara riktigt hightech så kan du tejpa fast en laserpekare på optiken (vinkelrät med sensorplanet) så kan du se exakt vart du riktar kameran.

Väska kan sedan prepareras för att ljudisolera maximalt.

Jo, det går ju visserligen. Det tråkiga med det är att det blir så mycket svårare att ta tekniskt bra foton, även om man har ett riktigt snyggt subjekt så är det ju lätt att man råkar kapa av huvudet på det, så att säga. :) Lite därför jag gillar idén med att fota vinkelrät, eftersom man då kan ta gott om tid på sig och dessutom se vad man fotar.

En gång i tiden fanns det en tillsats som monterades på objektivet som ett motljusskydd och som innehöll en vinkelställd ytfolierad spegel. Genom att spegeln var placerad i 45 graders vinkel mot optiska axeln kunde man ta bilder vinkelrätt mot den riktning som man hade kameran riktad mot. Har dock aldrig något resultat och misstänker att det var nog ingen anordning som kunde prestera några högkvalitativa bilder. Dessutom blev de ju spegelvända.

Om en spegel inte är ytfolierad, hur är den då tillverkad?

Tag en vanlig spegel, en sådan som ofta återfinns i ett badrum, så brukar den i normala fall inte benämnas ytfolierad. Varför vet jag beklagligtvis inte.

Med ytfolierad spegel, vilket jag en gång i forntiden fick lära mig på Hasselbladsfabriken, menas en spegel där ljuset inte behöver passera genom glasskivan för att nå det reflekterande skiktet. Som spegeln i en spegelreflexkamera med andra ord. Och orsaken till att man i kameran använder denna variant av spegel är för att slippa en "spökbild" orsakad av en oönskad reflex i glasskivans obehandlade yta.

Hoppas att denna "beskrivning" anses tillräckligt detaljerad och acceptabel.

Tag en vanlig spegel, en sådan som ofta återfinns i ett badrum, så brukar den i normala fall inte benämnas ytfolierad. Varför vet jag beklagligtvis inte.
Varför badrumsspegeln inte är ytfolierad eller varför det heter ytfolierad?

Vanlig spegel: framsida -> glas + silver + skyddande färglager <- baksida
Ytfolierad spegel: framsida -> silver + glas <- baksida

Spegeln i en SLR-kamera är ytfolierad och extremt repkänslig.
Badrumsspegeln är inte ytfolierad och tål ganska mycket.
Man vill inte ha en ytfolierad spegel i badrummet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto