Annons

Vinjettering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var osäker på vart jag skulle placera bilden, då jag har sett flera av samma typ i landskapsgruppen. . Jag behöver en bättre förklaring än den som jag fick kritik av.

Han gillade inte vinjetering på den bilden helt enkelt ,inte jag heller för den delen.
Men finns andra som tycker den passar så jag vet inte vad du ska få ut av denna diskutionstråd..

Vinjettering? Pratar vi samma språk? Jag ser bara en skugga nere i höger hörn, en skugga som fotografen inte "åtgärdat". Är det det som kallas vinjettering - då pratar vi inte samma språk.

Vinjettering är generellt ljusbortfsll i bildens ALLA hörn, antingen pga. objektivets ofullkomplighter, eller användning av filter mm på vidvinkelobjektiv.

OK - det är lite mörkt nere till höger, men det tycker jag är bra. Ögat söker sig till det intressantare i bilden med denna metod. Är himlen uppe till vänster för mörk? Nej, den är vanligt blå... Jag tycker inte att du gjort fel. Men, vad som är bra och inte är tycke och smak. Alla kan inte tycka lika, vad trist det vore...

Jag håller med Dig Lena - men att kalla det för "vinjettering" och racka ner på det som en förment teknisk defekt är att gå lite för långt i den fria tolkningen av konsten.

Jag var inne och tittade på den här bilden häromdan. Kunde just inte se något spår av vinjettering, men tänkte att du kanske bytt ut bilden till en ny version där du fixat vinjetteringen. Kan i så fall inte heller begripa vad de kommentarer om vinjettering du fått betyder.

Jag var inne och tittade på den här bilden häromdan. Kunde just inte se något spår av vinjettering, men tänkte att du kanske bytt ut bilden till en ny version där du fixat vinjetteringen. Kan i så fall inte heller begripa vad de kommentarer om vinjettering du fått betyder.

Hej!

Det är mycket riktigt, jag valde att ändra bilden med stark vinjettering. Den bild du ser nu har den förminskats.

Jag tycker att Du beter Dig bedrägligt Niklas. Du laddade upp bilden 2008-09-18 kl 17:24, jag kommenterade Ditt inlägg, efter att ha tittat på bilden 2008-09-19 kl 20:45, och nu visat det sig att Du redan hade bytt ut bilden. AV detta följer att min kommentar är helt missvisande och det är uteslutande Ditt beteende som ligger till grund för detta.

Du skapade tråden 2008-09-19 kl 00:51, var bilden utbytt redan då? I så fall är Du rent ut sagt föraktlig i Ditt beteende. Jag kommer att hålla mig borta från "Dina" trådar i fortsättningen.

Jag tycker att Du beter Dig bedrägligt Niklas. Du laddade upp bilden 2008-09-18 kl 17:24, jag kommenterade Ditt inlägg, efter att ha tittat på bilden 2008-09-19 kl 20:45, och nu visat det sig att Du redan hade bytt ut bilden. AV detta följer att min kommentar är helt missvisande och det är uteslutande Ditt beteende som ligger till grund för detta.

Du skapade tråden 2008-09-19 kl 00:51, var bilden utbytt redan då? I så fall är Du rent ut sagt föraktlig i Ditt beteende. Jag kommer att hålla mig borta från "Dina" trådar i fortsättningen.

Jag ber så mycket om ursäkt om jag har fått din kommentar att bli missvisande. Jag skulle självklart ha laddat upp båda versionerna av bilderna (som numera går att göra), dvs. så som den såg ut vid vinjett efterbehandligen, och när denna hade tagits bort. Jag måste antingen ha glömt bort detta, eller varit för långsam i mitt svar. Ber så mycket om ursäkt.

Jag har nu laddat upp den gamla versionen av bilden också, för att kanske göra dig lite rättvisa. Däremot förstår jag såklart att skadan redan är gjord, men hoppas att det kan kompensera lite att jag var slarvig. Som sagt, ber om ursäkt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar