ANNONS
Annons

Vinjettering

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Alla objektiv av en viss modell vid en given bländare och brännvidd vinjetterar väl alltid lika mycket?

Varför matar då inte de stora tillverkarna in dessa värden i nya kameramodeller och kompenserar för vinjetteringen innan jpeg-bilden sparas (i raw-format kan man sköta kompensationen i efterhand)?

Jag tycker att Canon m.fl. borde tjäna mycket på att kunna säga att deras objektiv "inte" vinjetterar på deras kameror medan tredjepartstillverkares objektiv vinjetterar som tidigare.

P.s.s borde distorsion och kromatisk abberation kunna hanteras.

Är de processorkraft som saknas? I så fall borde vi väl få se en sån här funktion i framtiden?

Det verkar som en dålig idé tycker jag. Exponeringen i själva vinjetteringen är ju låg, och att dra upp den i efterhand resulterar då i brus. Ofta syns inte vinjetteringen i alla fall, och ibland tillför den något till bilden, så det verkar vettigare att man själv gör något åt vinjetteringen om man vill slippa den.
En bild helt utan vinjettering kan ofta kännas lite platt och steril, särskilt om man inte har någon ram. Man upplever det ibland till och med som att hörnen är uppdragna i ljusstyrka när de är neutrala, eftersom vinjettering ser rätt naturligt ut i viss mån.

Edit: En inbyggd valbar antivinjetteringsfunktion vore dock förstås inte så dumt. Då skulle man också kunna lägga på mer om man ville det.

Funktionen med vinjettering finns i Leica M8, där det var mer eller mindre nödvändigt för att få ok resultat med vidvinkelobjektiv.

Sedan har Hasselblad H3D automagisk kompensation för distorstion och kromatisk aberration med vissa objektiv.

Också 4/3 systemet skall ha stöd för denna typ av funktioner, men jag vet inte om någon kamera ännu utnyttjar denna möjlighet.

Till sist finns det flera program och pluginer som mer eller mindre automatiskt gör samma sak i datorn, exempelvis PTlens och DxO Optics.

/Daniel

ANNONS