Annons

Vinjettering av 58mm filter med stepring till EF 24-85 på en EOS D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej,

mina objektiv tenderar att ha 58mm filtergänga, men jag funderar nu på att skaffa ett EF 24-85 som kräfver den obskyra filterdiametern 67mm.
Jag fotar med en EOS D30 och tänkte att dess bildvinkelförminskning borde tillåta mindre filter monterade i en stepdownring, så nu frågar jag er:

Kommer ett 58mm-filter att vinjettera om jag sätter det i en stepdownring på ett EF 24-85 på min EOS D30?

(Nån av er som har både en 24-85 och ett 58mm filter kanske kan vara så vänlig och hålla filtret några mm framför objektivet och se om det syns mycket i 24mm-läget?)

Mycket tacksam för hjälp! :)

mvh Mattias

Testade du i 19mm-läget på ett digitalhus med bildvinkelförminskning 1,6, eller vad?

För övrigt så beror det även på "hur långt fram" objektivet har sin filtergänga, så frågan är hur det går på ett 24-85? :)

Jepp, testade 19mm på 10d.
Man kan ju lugnt säga att 1.6crop äter vidvinkel...

Hur mycket bygger stepringen ut?
På det objektivet kan jag hålla 58filtret runt 1cm ut från nuvarande filter utan att det syns.(Vid 24mm)

Att jag fick punga ut över 400spänn på ett 77mm filter med enbart glas känns ju lite surt..

fmattis skrev:
För övrigt så beror det även på "hur långt fram" objektivet har sin filtergänga
Exakt, det är nästan viktigare än bildvinkeln. Så det går inte att göra några generaliseringar, man måste testa med rätt objektiv. Tänk på att det inte räcker att titta i sökaren. Dels maskeras vinjetteringen av att den är utanför skärpedjupet och dels visar de flesta sökare inte hela bildytan.

Zoomar tenderar att vara värre ur den aspekten än fasta objektiv. Faktum är att jag kan använda 52 mm-filter på mitt Tokina 17/3.5, förvisso med en specialgjord försänkt stepring, men ändå.

Abhraxxas skrev:
Jepp, testade 19mm på 10d.
Man kan ju lugnt säga att 1.6crop äter vidvinkel...
Bra att du testade 19mm, det är ju "värsta fallet" för denna optik, och borde därför kunna motsvara "värsta fallet" 24mm på 24-85:an lite bättre än vad det hade gjort om du valt 24mm på 19-35:an.

Jo, de vidvinkliga dagarna är nästan förbi... *snyft* (undrar bara för hur länge?)

Abhraxxas skrev:
Hur mycket bygger stepringen ut?
På det objektivet kan jag hålla 58filtret runt 1cm ut från nuvarande filter utan att det syns.(Vid 24mm)
Vet inte hur mkt stepringar brukar bygga ut, men jag gissar att det är ungefär hälften av vad ett vanligt filter bygger. Har inte lyckats hitta just en 67-58-stepdownring i Sverige, men B&H har en Kenko-stepdownring som ser ganska slimmad ut.

Om man kunde hålla filtret 1cm ut från objektivet verkade det ju ganska lugnt - otur bara att du gjorde det i 24mm-läget på ditt 19-35, eftersom jämförelsen inte blir speciellt relevant... :)

Abhraxxas skrev:
Att jag fick punga ut över 400spänn på ett 77mm filter med enbart glas känns ju lite surt..
Bara glas? Usch då! Såna filter ska man akta sig för, anser jag. Men detta nästintill religiösa standardspörsmål finns det nog av i andra trådar här, så "jag säger ingenting". ;-)

jimh skrev:
Exakt, det är nästan viktigare än bildvinkeln. Så det går inte att göra några generaliseringar, man måste testa med rätt objektiv. Tänk på att det inte räcker att titta i sökaren. Dels maskeras vinjetteringen av att den är utanför skärpedjupet och dels visar de flesta sökare inte hela bildytan.
Precis... det enda sanna svaret får man om nån läsare av denna tråd har möjlighet att knäppa några bilder med sin DSLR + 24-85 + handhållet 58mm-filter, i 24mm-läget med varierande fokuseringsavstånd och bländarvärden.

Men tack för hjälpen, hörni! :)

fmattis skrev:
Hej,

mina objektiv tenderar att ha 58mm filtergänga, men jag funderar nu på att skaffa ett EF 24-85 som kräfver den obskyra filterdiametern 67mm.
Jag fotar med en EOS D30 och tänkte att dess bildvinkelförminskning borde tillåta mindre filter monterade i en stepdownring, så nu frågar jag er:

Kommer ett 58mm-filter att vinjettera om jag sätter det i en stepdownring på ett EF 24-85 på min EOS D30?

(Nån av er som har både en 24-85 och ett 58mm filter kanske kan vara så vänlig och hålla filtret några mm framför objektivet och se om det syns mycket i 24mm-läget?)

Mycket tacksam för hjälp! :)

mvh Mattias

Jag testade på 24-85 genom att lägga ett 58 mm polfilter på 67 mm polfiltret. Vinjettering märktes inte genom sökaren vid 24mm om inte jag höll det mindre filtret ca 5-10 mm framför det större. (eos 10d). Vet inte hur effekten blir på bilderna, men eftersom polfiltren är rätt tjocka verkar det kunnna fungera med en stepdownring. Bra ide egentligen, det borde ju även gå att använda ett smalare motljusskydd på 24-85:an med en DSLR, om det nu går att hitta ett sådant någonstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar