Annons

Vinjettering 18-55 vs. 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Motorfantast

Aktiv medlem
Hej!
Jag överväger att byta upp mig från kitoptiken 18-55 till 18-70 f/3.5-4.5.
Har läst i recensioner att den vinjetterar mycket vid 18 mm.
Är det värre än 18-55an eller är det för att recensenten är mer kräsen än en nybörjare?
 
Sedan beror det ju lite på vilken typ av bilder man tar om vinjetteringen stör eller inte. Tar man mycket bilder på en jämnblå himmel på 18mm och vidöppen bländare så är det klart att det kan störa, men för vanligt allmänt bruk tycker jag inte att det stör så mycket.
 
Ett tredjedels bländarsteg låter ju inte alls mycket.
Jag har provat fota en jämt belyst vägg med olika objektiv på största bländare. Först provade jag en slutartid så att mitten blev överexponerad, sedan en längre tid så att det blev överexponerat ut till hörnen. Så här blev de:
På mitt 18-55 var det motsvarande 1 1/3 bländarsteg.
På mitt fasta 50 trodde jag det skulle vara knappt någonting eftersom det är för fullformat, men det var trots det mer än 2/3 bländarsteg!?

Så om det på 18-70 ska vara 1/3 bländarsteg kan jag inte förstå varför någon klagar på det i recensionerna.
 
I så fall verkar det mer rimligt om nån klagar på ett bländarstegs vinjettering. 1/3 syns ju inte ens. Mitt fasta med lite mer än 2/3 steg vinjettering syns det inte eftersom jag bländar ner ett steg för att få skärpa.
Ett stegs vinjettering kan jag nog leva med om jag hittills har haft ett och ett tredjedels. Sen är väl skärpan och handhavande klart bättre på 18-70 antar jag så det blir nog till att skaffa ett.
 
Jag tror han menade att det skiljer 1/3 steg mellan 18-70 och 18-55.

Ja det menade jag. Båda vinjetterar och 18-70 1/3 bländarsteg mer än 18-55, enligt Photozone.
Jag har själv 18-70 men har aldrig tänkt på att det vinjetterar men fotar heller sällan på största bländare med det objektivet.
Men jag undrar om du får ett så mycket bättre objektiv än det du redan har förutom lite längre brännvidd. Ditt kitobjektiv är hyfsat bra i jämförelse så om du vill uppgradera så titta på 18-105. De börjar komma ut begagnade nu på Tradera och då får du ett ännu bättre zoomomfång och dessutom VR. Prisskillnaden mot ett 18-70 är överkomlig - ca 500-700kr. Själv längtar jag efter ett 16-85 men det kostar större peng.
 
Vinjettering

Hej!
Jag överväger att byta upp mig från kitoptiken 18-55 till 18-70 f/3.5-4.5.
Har läst i recensioner att den vinjetterar mycket vid 18 mm.
Är det värre än 18-55an eller är det för att recensenten är mer kräsen än en nybörjare?


Hej!

Här är två exempel på vinjettering med 18-70. Bilderna är tagna vid 18 resp 70 mm på största bländare alltså som elakast, dessa bilder är nog dom sämsta jag kan erinra mig om att ha när det gäller störande vinjettering på det aktuella objektivet. Om detta är värre än 18-55 kan jag dock inte uttala mig om.

Vad som är störande är som tur är något subjektivt.

Annars tycker jag 18-70 är klart bättre 18-55 och då främst på största bländare då skärpeskillnaden är klart synlig på papperskopior i 10¤15 cm dock då längst ut i hörnen men i mitten syns det knappt någon skillnad skall tilläggas.

Hans
 

Bilagor

  • DSC_1181.jpg
    DSC_1181.jpg
    5.6 KB · Visningar: 113
  • DSC_1217.jpg
    DSC_1217.jpg
    6 KB · Visningar: 112
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.