Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vindvinkelobjektiv för 5d m2?

Produkter
(logga in för att koppla)

auditumbo

Ny medlem
Hejsan.

Jag är ny på detta forum, och detta är min första fråga.

Jag äger en Canon Eos 5D Mark II och har alltid fottat och filmat med EF 24-70mm 1:2.8 objektivet som jag tycker är fantastiskt.

Jag har dock velat skaffa ett vidvinkelobjektiv med lite fisheye effekt och köpte Samyang 14mm 1:2.8 objektivet. Ville ha något prisvärt och visst det är det, men tänkte ej på att den inte har autofokus, och är ganska missnöjd med den.

Så, min fråga är.

Prisvärt vidvinkelobjektiv för 5D mII med autofokus? Tips?
Tacksam för svar!

Bäst är enligt vad jag förstått 16-35f/2,8 L II ~ 13000 kr. Alternativt har du den billigare 17-40/4L ~ 7000 kr. Dock hört mer negativt om 17-40/4L än om 16-35:an.

Annars har du Tokina AT-X SD 16-28/2,8 ~ 8000 kr, men den tar inte filter. Verkar bra.

Sigma 12-24/4,5-5,6 ~ 6500 kr vet jag ingenting om.

Pär

Samma här. Bildkvaliteten hos 17-40 kanske inte är precis i toppskiktet, men den är banne mig inte dålig. Mycket prisvärd! :)

Hejsan.

Jag är ny på detta forum, och detta är min första fråga.

Jag äger en Canon Eos 5D Mark II och har alltid fottat och filmat med EF 24-70mm 1:2.8 objektivet som jag tycker är fantastiskt.

Jag har dock velat skaffa ett vidvinkelobjektiv med lite fisheye effekt och köpte Samyang 14mm 1:2.8 objektivet. Ville ha något prisvärt och visst det är det, men tänkte ej på att den inte har autofokus, och är ganska missnöjd med den.

Så, min fråga är.

Prisvärt vidvinkelobjektiv för 5D mII med autofokus? Tips?
Tacksam för svar!

Samyang 14mm 1:2.8 är btw INTE ett fisheyeobjektiv utan det är designat som raktecknande. Och AF på ett 14mm objektiv - varför? DOF redan vid f/8 är så stort att man näppeligen behöver någon af. Men visst Canon EF 16-35/2,8 L USM II är bra och har af - kostar iofs 14 papp typ, men du får ju tätat, zoom och af.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar