Annons

Vindmaskin - var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej! Jag letar efter en vindmaskin för modellfotografering. Den ska kunna få liv i kläder, så att de nästan fladdrar parallellt med golvet.
Var finner jag en sådan?

Jättetacksam för svar!
/Marie

Föredrar hellre en st vindmaskin eller en fläkt som är stark nog för att få en klänning att fladdra, än två mindre fläktar.

Undrar vad det är för skillnad på en vindmaskin och en fläkt :)

Alla byggmarknader har fläktar i den storleken, brukar finnas upp till ca 40 cm. Det blåser ordentligt när man kör en 40cm på full fart.

Ingen av fläktarna på K Rauta var kraftiga nog.

Någon som vet var man får tag på en Carola-fläkt?

Kommer ihåg på den gammla goda tiden när vi var två assistenter som viftade med ett stort frigolitblock :)

nicrosoft skrev:
Undrar vad det är för skillnad på en vindmaskin och en fläkt :)
Principen är ju så klart densamma men de fläktar/vindmaskiner jag sett som används för studiobruk är oftast mer reglerbara i hastighet, ger en mer koncentrerad/riktad luftström och framför allt, är betydligt mer tystgående än de vanliga fläktar som används för hemmamiljö eller på en byggarbetsplats.

På senaste mässan i Nacka hade en utställare en sådan fläkt i montern. Den gav en mycket mjuk och behaglig dock kraftig luftström men var samtidigt så tyst att det var en fröjd för örat. Tyvärr låg prislappen därefter också. Med tanke på hur ofta jag skulle använda den är ytterligare studioblixtar en bättre investering för mig om man inte lyckas hyra ut den till Melodifestivalen.

Mitt underbart korta namnminne förbjuder mig dock yppa utställarens namn. Någon med mer pålitligt minne kanske kan hjälpa...

xandx skrev:
Kommer ihåg på den gammla goda tiden när vi var två assistenter som viftade med ett stort frigolitblock :)
Jag tar de två assistenterna före en vindmaskin vilken dag som helst, vindmaskiner är uschliga på att fixa fram fika! Men med tanke på att budgeten ligger i klass med K-rauta-fläktarna kommer dessa två stackars assistenter ligga i klass med världens sämst betalda :)

maxzomborszki skrev:Jag tar de två assistenterna före en vindmaskin vilken dag som helst, vindmaskiner är uschliga på att fixa fram fika! Men med tanke på att budgeten ligger i klass med K-rauta-fläktarna kommer dessa två stackars assistenter ligga i klass med världens sämst betalda :) [/B]

Va får assistenter betalt???
Skall de inte bara vara glada för att de får pilla på en (Stor kamera) och äta lite catering mat :)

Det är enkelt att bygga en vindmaskin av en vanlig fläkt. Sätt in fläkten i en rör konstruktion på ca 40-60 cm i längd, papprör i olika diameter finns att köpa på byggvaruhus.

I min gamla studio byggde jag om en gammal hderlig B ljuslampa till en fläkt just med den principen den blev rörligare eftersom lampan hade en led.

xandx skrev:
Det är enkelt att bygga en vindmaskin av en vanlig fläkt. Sätt in fläkten i en rör konstruktion på ca 40-60 cm i längd, papprör i olika diameter finns att köpa på byggvaruhus.

I min gamla studio byggde jag om en gammal hderlig B ljuslampa till en fläkt just med den principen den blev rörligare eftersom lampan hade en led.

En riktig vindmaskin som "proffsen" använder kostar runt 10.000:-

Kolla på jetstream lite längre ner

http://www.dito.se/bowens.html#blixttillbehor

Kaffebrus pris är kanon, funderar på att beställa.

Senast ändrad:
Jag frågade kaffebrus om det var någon skillnad i styrka mellan 500'an och 1000-varianten, men det skulle det inte vara. Enbart fjärrkontrollen är skillnaden.

Molanders hade för övrigt en relativt tyst och fin en för ca 5000 exkl moms på nån mässa nyligen.

davidbicho skrev:
Jag frågade kaffebrus om det var någon skillnad i styrka mellan 500'an och 1000-varianten, men det skulle det inte vara. Enbart fjärrkontrollen är skillnaden.

Molanders hade för övrigt en relativt tyst och fin en för ca 5000 exkl moms på nån mässa nyligen.
Tack för att du kollade upp skillnaden :)
/Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar