ANNONS
Annons

Vimmelfotografering teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som dock påverkar bilden mycket är om människorna tror att bilden är tagen eller ej. om blixten slår på första ridån så slutar oftast människorna att posera vilket resulterar i att bilden blir suddigare, om blixten slår vi andra ridån står människorna still tills blixten har slagit. I de flesta fallen iallafal:)

Blixt på andra ridån innebär att människor kommer att kunna urskilja förblixten och blixten som slår under exponeringen. Vid synk på första ridån hinner inte människor se de två blixtarna utan uppfattar det som en, och tror att bilden är över när blixten har slagit.

Prova kör på andra ridån. Många kommer tro att bilden är tagen när förblixten har slagit, vänder sig om och pang så slår blixten på bakre ridån och du kommer inte att få så många bilder där människor tittar poserande in i kameran.

Att människor rör sig efter en blixt på första ridån är sällan, eller vill säga aldrig, ett problem vid vimmelplåtning i nattklubbsmiljö.
 
Jag som mixtrar mycket med ljusstyrkan som blixten fyrar av med undrar om ni har några generella tips på om man bör köra med full styrka eller lägre?! Är inte så jätte haj på blixfotografering så misstänker att jag har en hel del att lära, men hade vart kul att kunna fota lite "vimmel" bilder på juldagen och nyårsnatten ;)
 
Jag som mixtrar mycket med ljusstyrkan som blixten fyrar av med undrar om ni har några generella tips på om man bör köra med full styrka eller lägre?! Är inte så jätte haj på blixfotografering så misstänker att jag har en hel del att lära, men hade vart kul att kunna fota lite "vimmel" bilder på juldagen och nyårsnatten ;)

Att köra med full styrka eller manuella blixtinställningar är dömt att misslyckas till vimmel, då du inte är i studio, du har inte kontrollerat ljus och kan inte ställa in styrkan på förhand. Kör med TTL mätning för blixten, det är så att säga automatisk mätning och avfyrar en kort förblixt, mäter ljuset som reflekteras på motivet varefter en till blixt går av för att skapa exponeringen. Du kan behöva kompensera blixten ibland, t.ex. då folk har vita/ljusa kläder (+ kompensera, bå blixten luras att slå för svagt), mörka kläder eller mörk lokal (- kompensera, då blixten luras att slå för hårt). En annan teknik är att gaffla blixten, dvs låta kameran ta t.ex. 3 bilder i rad med olika blixtstyrka, sedan väljer du den bästa bilden och slänger resten.

Hoppas denna lilla text hjälper =)
 
Men jag som inte kan min blixt något nämnvärt nu då, hur kör jag TTL mätning? Har en SB-600 och en Nikon D90 (om den behagar komma i veckan)..
 
En sak som dock påverkar bilden mycket är om människorna tror att bilden är tagen eller ej. om blixten slår på första ridån så slutar oftast människorna att posera vilket resulterar i att bilden blir suddigare, om blixten slår vi andra ridån står människorna still tills blixten har slagit. I de flesta fallen iallafal:)

har själv stört mig på att blixten blixtrar vid första ridån. Hur ändrar jag till att blixtra på den andra? Har en eos 400d med 420 ex blixt. Brukar använda mitt 70-200 4L is på brännvidd 70.
 
har själv stört mig på att blixten blixtrar vid första ridån. Hur ändrar jag till att blixtra på den andra? Har en eos 400d med 420 ex blixt. Brukar använda mitt 70-200 4L is på brännvidd 70.

På 420EX får du nog knappa in den inställningen direkt på blixten, vet inte hur man gör dock, har aldrig använt en 420EX.

Blixten kommer blixtra i början av exponeringen oavsett första eller andra ridån, den sk. "förblixten" behövs för att mäta korrekt exponering för den andra blixten (huvudblixt).
 
Hej!
Jag försökte i somras att tillämpa tekniken som skrev om på 99.se men mina resultat blev inget vidare. Det blev allt som oftast mycket oskarpt och "dubbelexponerat". Använde ISO-500, f2,8, cirka 1s, bouncecard. Nu använde jag förvisso "första ridån". Utrustning: Canon EOS 30D, Sigma 18-50mm/2,8 och Speedlite 430EX II.

Någon kommentar?
 
lånar tråden lite:

ska fota vimmel ikv, första gången, har bara några snabba, lätta frågor:

Bör man köra med blixten på manuell eller auto?

Slutartid, är det 1 sekund och snabbare som gäller?

Andra och första ridån, vad är skillnaden, vad bör man använda sig av?

Duger kitobjektivet om bilderna bara är till nätpublicering?

Blixten i fråga är en 580ex och kameran en 400d.
 
Senast ändrad:
lånar tråden lite:

ska fota vimmel ikv, första gången, har bara några snabba, lätta frågor:

Bör man köra med blixten på manuell eller auto?

Slutartid, är det 1 sekund och snabbare som gäller?

Andra och första ridån, vad är skillnaden, vad bör man använda sig av?

Duger kitobjektivet om bilderna bara är till nätpublicering?

Blixten i fråga är en 580ex och kameran en 400d.

Blixten på auto.

Slutartid: helst snabbare, oftast behövs inte mer än 1/2 sek, beror på hur ljust det är i lokalen. Börja med 400 ISO, ta några bilder, justera sedan om det behövs, bländare 5,6 brukar funka fint att börja med.

Kör första ridån. Blir ingen skillnad på bildresultatet men kör du andra ridån så gör du det hela mycket svårare för dig, låter konstigt med så är det.

Du kommer få fina bilder med kit-objektivet, var inte orolig.

Blixten du har är mycket bra, hade en sådan innan.
Tips gällande omnibouncer: Är väggarna/taket i lokalen vita/ljusa och om det inte är för högt till tak eller om du inte står för långt från väggarna när du fotar - så kan du ha den på, men annars kan du lämna den hemma, kör då blixt rakt på.

Lycka till!
 
Blixten på auto.

Slutartid: helst snabbare, oftast behövs inte mer än 1/2 sek, beror på hur ljust det är i lokalen. Börja med 400 ISO, ta några bilder, justera sedan om det behövs, bländare 5,6 brukar funka fint att börja med.

Kör första ridån. Blir ingen skillnad på bildresultatet men kör du andra ridån så gör du det hela mycket svårare för dig, låter konstigt med så är det.

Du kommer få fina bilder med kit-objektivet, var inte orolig.

Blixten du har är mycket bra, hade en sådan innan.
Tips gällande omnibouncer: Är väggarna/taket i lokalen vita/ljusa och om det inte är för högt till tak eller om du inte står för långt från väggarna när du fotar - så kan du ha den på, men annars kan du lämna den hemma, kör då blixt rakt på.

Lycka till!

Tack så mycket för ett väldigt bra svar!

Hur skiftar jag mellan första och andra ridån på blixten? Eller den ställer sig på första ridån automatiskt när man har den på auto?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.