ANNONS
Annons

Vimmelfotografering teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Fått sett en sida som visar hur man på ett snyggt sätt kan ta bra "vimmelbilder", då objektet är i snygg fokus och bakgrunden är rörelse oskärpa. Min fråga är måste man ha en extern blixt för att få denna effekten? Tyckte att de var mycket snyggt,någon som kan förklara lite mer om detta. Känns inte rättvist mot min Eos 30D när jag mestadels använder A, vill lära mig mer så jag kan ta med M men allt är en stor vildvuxen jungel...

MVH Christian

Här är sidan.
http://www.99.se/digitalfoto/232622-vimmelfotografering-tips-tricks.html
 
Vad är frågan? Det står ju exakt hur han har gått tillväga i länken. Du kan ju testa att fotografera med din kamera...
 
Fått sett en sida som visar hur man på ett snyggt sätt kan ta bra "vimmelbilder", då objektet är i snygg fokus och bakgrunden är rörelse oskärpa. Min fråga är måste man ha en extern blixt för att få denna effekten? Tyckte att de var mycket snyggt,någon som kan förklara lite mer om detta. Känns inte rättvist mot min Eos 30D när jag mestadels använder A, vill lära mig mer så jag kan ta med M men allt är en stor vildvuxen jungel...

MVH Christian

Här är sidan.
http://www.99.se/digitalfoto/232622-vimmelfotografering-tips-tricks.html

Ja, en extern blixt är bättre på alla sätt. Den inbyggda kan du t.ex. inte rikta uppåt.
 
Du behöver ingen extern blixt för att få till dessa effekter, dock kan det bli problem om du fotar med kort brännvidd på ditt objektiv, blixten kommer kasta en skugga framför objektivet och det är inte kul. Fotografen har fått med omgivningsljuset på ett snyggt sätt i dessa bilder, det gör man genom att använda rätt stor bländare, t.ex. f/4, men tänk på skärpedjupet, i vissa fall måste man blända ned för att alla i t.ex. en grupp ska vara i fokus.

Testa slutartider på mellan 1/2 till 1/8 sekund, beror helt på lokalen och vilken effekt du önskar. Tryck upp ISO på din kamera så högt det behövs utan att du tycker bruset stör för mycket, hjälper till att framhäva färger i lokalen och stämningen i den.

Ofta vill folk att tu fotar dem i grupper vilket ofta tvingar att man zoomar ut - har du inte en extern blixt så får du en skugga i underdelen av bilden (objektivet blockerar ljuset från blixten).

Det finns billiga externa blixtar att köpa, rekommenderas varmt, och har du råd så köp en som går att vinkla.
 
Du behöver ingen extern blixt för att få till dessa effekter, dock kan det bli problem om du fotar med kort brännvidd på ditt objektiv, blixten kommer kasta en skugga framför objektivet och det är inte kul. Fotografen har fått med omgivningsljuset på ett snyggt sätt i dessa bilder, det gör man genom att använda rätt stor bländare, t.ex. f/4, men tänk på skärpedjupet, i vissa fall måste man blända ned för att alla i t.ex. en grupp ska vara i fokus.

Testa slutartider på mellan 1/2 till 1/8 sekund, beror helt på lokalen och vilken effekt du önskar. Tryck upp ISO på din kamera så högt det behövs utan att du tycker bruset stör för mycket, hjälper till att framhäva färger i lokalen och stämningen i den.

Ofta vill folk att tu fotar dem i grupper vilket ofta tvingar att man zoomar ut - har du inte en extern blixt så får du en skugga i underdelen av bilden (objektivet blockerar ljuset från blixten).

Det finns billiga externa blixtar att köpa, rekommenderas varmt, och har du råd så köp en som går att vinkla.

Men hur får han till tydliga bilder med långa slutartider utan stativ?

"Det roliga med detta är att du kan ha en exponering på sex sekunder och få fantastiska bilder. Ett mörkt dansgolv kan bli färgsprakande med skarpt avtecknade dansande människor. Fill light gör att det som är nära kameran får en snabb exponering medans det övriga får en långsam - en härlig mix med andra ord."

Och vad är Fill light?

Tack för alla svar, börjar lära mig endel nu iaf...
 

Bilagor

  • PB282754.jpg
    PB282754.jpg
    22.4 KB · Visningar: 1,735
kör man med en extern blixt, lagom lång slutartid, blixten synkad på andra ridån och inte håller kameran stilla när man tar kortet kan man få fram rätt snygga effekter.
Denna bild är tagen med blixten på 2a ridån, F2,8 1sek ISO 500.

fler bilder finns på:
http://www.xoy.se/vimmel/index.asp?showroom=true&album=2008%2011%2028%20XoY%20L%F6rdag
http://www.xoy.se/vimmel/index.asp?showroom=true&album=2008 11 27 Klubb Pank

/Tobias
www.tobiasguldstrand.com

Spelar ingen som helst roll om man kör blixt på andra eller första ridån när det gäller vimmel, blir absolut ingen skillnad i bilderna när det gäller att blanda ljus i lokalen och blixtljus. Punkt slut.

Snart är det dock lucia! Då är det av största vikt att man synkar på andra ridån när man fotar henne med blixt!
 
klart att det spelar roll om man synkar på första eller andra ridån.
står personen i fråga still, visst då är det skit samma, men hur ofta händer det på krogen? där är det full rörelse för det mesta...

har fotat vimmel i över två år nu, och har testat både första o andra ridån, och tycker att andra blir helt klart bättre...

/tobias
 
Fill light = blixtljus, helt enkelt.

Anledningen till att du kan få skarpa bilder utan stativ är att du kan ha en relativt lång exponering, säg 1 sekund för att registrera ljuset i lokalen, men när du slår en blixt på folk så blir de skarpa oavsett slutartid (och att du inte exponerar allt för länge så att omgivningsljuset börjar ta över, då blir det sudd av alltihopa).

Förklaringen är att blixten brinner av snabbt, under ca 1/1000 sekund, så oavsett om du rör på kameran eller exponerar länge så "fryser" blixten folk.
 
klart att det spelar roll om man synkar på första eller andra ridån.
står personen i fråga still, visst då är det skit samma, men hur ofta händer det på krogen? där är det full rörelse för det mesta...

har fotat vimmel i över två år nu, och har testat både första o andra ridån, och tycker att andra blir helt klart bättre...

/tobias

Det här har diskuterats sönder i en annan tråd här redan, men första eller andra ridån på vimmelbilder kan enkelt illustreras "matematiskt":

a = blixtljus
b = ljus i lokalen

första ridån: exponering = a + b
andra ridån: exponering = b + a

a+b = b+a

Exponeringen blir samma, så när som på vilken sida om folket man ser lite "sudd" pga omgivningsljuset.

Påverkar detta bilden? Är en smaksak...
 
Tack för alla svar nu börjar jag förstå mer och mer. Men en sak som jag funderat på är att min största bländare är f4 varför kan jag inte få lägre? Beror det på objektivet?


mvh Christian
 
Det här har diskuterats sönder i en annan tråd här redan, men första eller andra ridån på vimmelbilder kan enkelt illustreras "matematiskt":

a = blixtljus
b = ljus i lokalen

första ridån: exponering = a + b
andra ridån: exponering = b + a

a+b = b+a

Exponeringen blir samma, så när som på vilken sida om folket man ser lite "sudd" pga omgivningsljuset.

Påverkar detta bilden? Är en smaksak...

En sak som dock påverkar bilden mycket är om människorna tror att bilden är tagen eller ej. om blixten slår på första ridån så slutar oftast människorna att posera vilket resulterar i att bilden blir suddigare, om blixten slår vi andra ridån står människorna still tills blixten har slagit. I de flesta fallen iallafal:)
 
Tack för alla svar nu börjar jag förstå mer och mer. Men en sak som jag funderat på är att min största bländare är f4 varför kan jag inte få lägre? Beror det på objektivet?


mvh Christian

Det kan bero på objektivet, kan även bero på vad du har för inställning på kameran. Vad har du för objektiv?
 
Canon EF 50/1,8
den hittar man oftast under tusenlappen och är riktigt bra för den lilla summan. Inget vidare för vimmelfoto kanske, men för porträttfoto :)
 
Tack för alla svar nu börjar jag förstå mer och mer. Men en sak som jag funderat på är att min största bländare är f4 varför kan jag inte få lägre? Beror det på objektivet?


mvh Christian

Jo du kan få lägre, om objektivet tillåter lägre. På 18-55mm har du f/3,5 vid 18mm, medan med 50mm f/1,8 har du f/1,8 att tillgå.

Ju lägre f-tal desto mera ljusinsläpp, MEN desto kortare skärpedjup, därför får du göra en avvägning där. Testa några bilder på största bländare, kolla om folks ansikten är i fokus, är det svårt att få skärpan att sitta så testa blända ner lite, testa igen osv.
 
Jo du kan få lägre, om objektivet tillåter lägre. På 18-55mm har du f/3,5 vid 18mm, medan med 50mm f/1,8 har du f/1,8 att tillgå.

Ju lägre f-tal desto mera ljusinsläpp, MEN desto kortare skärpedjup, därför får du göra en avvägning där. Testa några bilder på största bländare, kolla om folks ansikten är i fokus, är det svårt att få skärpan att sitta så testa blända ner lite, testa igen osv.

Det enda som jag kan få in är 3,5 på 18mm och 5,6 på 50mm. Jag har läget M och snurrat på "canon hjulet" till de lägsta.


mvh C
 
Det enda som jag kan få in är 3,5 på 18mm och 5,6 på 50mm. Jag har läget M och snurrat på "canon hjulet" till de lägsta.


mvh C

Ja, så är det eftersom du använder objektivet "18-50mm 3,5-5,6". Han talar om ett annat objektiv som har den fasta brännvidden 50mm, ett "50mm 1,8". Det objektivet kan man alltså öppna till bländare 1,8 som mest. Du behöver att annat objektiv för att kunna komma lägre än 3,5. Att han nämner just objektivet "50mm 1,8" är för att Avalon08 ger det objektivet som tips som svar på din fråga tidigare i tråden.

Det är billigt och ljusstarkt. Nackdelen är att det har fast brännvidd, du kan alltså bara fotografera med brännvidden 50mm när det sitter på kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar