Annons

Vimmelfotografering, HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

alfonsopescador

Avslutat medlemskap
Hej! Jag ska fotografera ett stort disco och jag ska ta vimmelbilder , min utrustning just nu är en EOS 350D med kitobjektivet 18-55 och ett sigma apo dg 70-300! Jag har läst massa trådar om att fota med extern blixt och att det är ett måste, vad är det jag bör satsa på att införskaffa så att jag kan ta så bra bilder som möjligt? Minneskort är inga problem det har jag, men är tex ett batterigrepp o extra batterier nödvändigt ? Endast konstruktiva kommentarer annars kan ni ta eran skit någon annanstan!
 
alfonsopescador skrev:
Endast konstruktiva kommentarer annars kan ni ta eran skit någon annanstan!

Trevligt så det förslår...

För att ge lite svar:

70-300, ta inte ens med det till discot.

Externblixt, kolla i trådarna, står miljoner om vilka som är bra till en 350D

Batterigrepp, påverkar inte kamerans funkion. Möjligtvis känslan och batteritiden. Avgör själv!
 
De flesta disco/klubb/party/dans-bilder brukar man dessutom fota med blixten på andra ridån, så att du får ett släpspår runt det skarpa. De flesta kanske är fel uttryck men det är mycket vanligt iaf. Jag är ganska säker på att du kan ställa in detta i menyn för egen programmering.

Lycka till!
 
men så det är alltså en självklarhet att jag köper en blixt tex 430EX för att ens kunna ta några bilder alls på festen med kitgluggen ? Eller bör jag satsa på att köpa ett ljusstarkare objektiv typ 50mm också ? För så vitt jag förstår är det kritiskt att ha en bra blixt, alltså inte den inbyggda den är ju ren skit har jag t.o.m märkt ?
 
Nej inte BEHÖVER du ha separat blixt, men det underlättar ju. Det är inte tekniken som gör bilderna, det är fotografen =)

Träna på att använda den inbyggda så kommer du märka att den fungerar bra.

Sen kan du ju alltid fota råformat och underexponera, så spar du in lite ljusstyrka.
 
ETTL funkar väldigt bra på 430ex tycker jag. Jag fotar mingel med en 350D 430ex och ett 512mb minneskort, mer tycker jag inte man behöver. Kanske batterigrepp för själva känslans skull, 350in är ju lite liten. Underexponering är inget man behöver oroa sig för med TTL på.
 
Skulle råda dej att skaffa en 430ex. Du kommer att ha mycket användning av den. Med fasta blixten kan du bland annat inte bounca ljuset via tak eller vägg. effekten är också begränsad. Det är ytterst sällan du sist och slutligen har användning för direkt blixt. Det är typ motsolsblixt, ibland sport i mörkare hallar och sessioner på mörka klubbar med tekniken talad om tidigare här i tråden. På 430an kan du kontrollera över ridåerna direkt från blixten.

Den är absolut värt sitt pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.