Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmelfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

dayu

Medlem
Hej.
har tankarna på o testa på o va vimmelfotograf men har aldrig jobbat med o ta bilder. Just köpt mig en kamera, eos400. är en extern blixt ett måste lr funkar de med den interna blixten? Och vad kan man ta per kväll/ställe?

Mvh Gunnar

Nu vet jag inte vad för typ av fester du ska fotografera på men på de fester jag är på så finns det 10-15 pers som tar foto med systemkamera. Alla har extern blixt. Du bör också ha ett ganska ljusstarkt objektiv.
Utav dessa 15 fotografer är det 10-12 som är hobbyfotografer och lägger upp bilderna gratis på nätet.

Bara söka, finns ju X antal trådar om detta ämne. Extern blixt är inget måste, finns de som beskrivit i tidigare trådar om bra tips som man kan använda sig utav.

En diffuser, typ omnibouncer, är ett måste för att ge färre osmickrande bilder i den miljön. I brist på det kan man alltid ha en blixt som man kan slå i taket.

Använder du den inbyggda blixten kan du alltid experimentera med någon halvgenomskinlig plastbit från panduro eller nåt sånt.

Makten skrev:
Varför det? Har man blixt så behöver man ju inte ljusstyrka. Utan blixt behövs det givetvis. Vidvinkel kan också vara trevligt.

Beroende på vilka bilder man vill ta så behövs det. Ska man fotografera personer på nära håll så funkar vilket objektiv som helst.
En blixt klarar inte att belysa hur mycket som helst, man klarar sig då bättre med ett ljusstarkare objektiv, alternativet är att vrida upp ISO.

..

Ok, ja festerna som man kommer fota på är de lokala barerna så de kan vara från 3-200 pers. Så meningen med en extern blixt är att man får med mera bakgrund?? så att de inte bara är folken framför kameran som kmr.?

Det beror ju helt på vilken typ av bild du skall ta. Bilder på sällskap/porträtt kräver ju nästan blixt. Och den inbygda blixten suger...
Har du däremot ett ljusstarkt objektiv, kanske även med IS. Då kan du ta väldigt stämningsfulla bilder på barmiljön...
Det bästa vore ju om du själv kan testa dig fram, låna en blixt av någon kompis kanske ?
430EX är en rätt prisvärd blixt om inte annat. runt 2.500 ny tror jag.

Jag har varit vimmelfotograf på ett uteställe några gånger med min 400D, och bara kört på den inbyggda blixten.
Fungerar helt ok för porträttbilder på normalt avstånd. Men när det blir längre avstånd så behövs oftast en externblixt då bilderna med den inbyggda blixten oftast blir ganska mörka då.

Men som sagt, om man bara tänkt att ta vanliga porträttbilder på besökarna så fungerar den inbyggda helt ok.

Hmm... det jag skulle gjort är att ställa kameran på natt-porträtt och bara tuta och köra (eftersom du inte kan någonting om foto)...

lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar