Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vimmelfotograf
- Trådstartare dayu
- Start datum
fn76
Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad för typ av fester du ska fotografera på men på de fester jag är på så finns det 10-15 pers som tar foto med systemkamera. Alla har extern blixt. Du bör också ha ett ganska ljusstarkt objektiv.
Utav dessa 15 fotografer är det 10-12 som är hobbyfotografer och lägger upp bilderna gratis på nätet.
Utav dessa 15 fotografer är det 10-12 som är hobbyfotografer och lägger upp bilderna gratis på nätet.
Makten
Aktiv medlem
Varför det? Har man blixt så behöver man ju inte ljusstyrka. Utan blixt behövs det givetvis. Vidvinkel kan också vara trevligt.fn76 skrev:
Du bör också ha ett ganska ljusstarkt objektiv.
loyalistsoldier
Aktiv medlem
En diffuser, typ omnibouncer, är ett måste för att ge färre osmickrande bilder i den miljön. I brist på det kan man alltid ha en blixt som man kan slå i taket.
Använder du den inbyggda blixten kan du alltid experimentera med någon halvgenomskinlig plastbit från panduro eller nåt sånt.
Använder du den inbyggda blixten kan du alltid experimentera med någon halvgenomskinlig plastbit från panduro eller nåt sånt.
fn76
Aktiv medlem
Makten skrev:
Varför det? Har man blixt så behöver man ju inte ljusstyrka. Utan blixt behövs det givetvis. Vidvinkel kan också vara trevligt.
Beroende på vilka bilder man vill ta så behövs det. Ska man fotografera personer på nära håll så funkar vilket objektiv som helst.
En blixt klarar inte att belysa hur mycket som helst, man klarar sig då bättre med ett ljusstarkare objektiv, alternativet är att vrida upp ISO.
Windman
Aktiv medlem
Det beror ju helt på vilken typ av bild du skall ta. Bilder på sällskap/porträtt kräver ju nästan blixt. Och den inbygda blixten suger...
Har du däremot ett ljusstarkt objektiv, kanske även med IS. Då kan du ta väldigt stämningsfulla bilder på barmiljön...
Det bästa vore ju om du själv kan testa dig fram, låna en blixt av någon kompis kanske ?
430EX är en rätt prisvärd blixt om inte annat. runt 2.500 ny tror jag.
Har du däremot ett ljusstarkt objektiv, kanske även med IS. Då kan du ta väldigt stämningsfulla bilder på barmiljön...
Det bästa vore ju om du själv kan testa dig fram, låna en blixt av någon kompis kanske ?
430EX är en rätt prisvärd blixt om inte annat. runt 2.500 ny tror jag.
David_a
Medlem
Jag har varit vimmelfotograf på ett uteställe några gånger med min 400D, och bara kört på den inbyggda blixten.
Fungerar helt ok för porträttbilder på normalt avstånd. Men när det blir längre avstånd så behövs oftast en externblixt då bilderna med den inbyggda blixten oftast blir ganska mörka då.
Men som sagt, om man bara tänkt att ta vanliga porträttbilder på besökarna så fungerar den inbyggda helt ok.
Fungerar helt ok för porträttbilder på normalt avstånd. Men när det blir längre avstånd så behövs oftast en externblixt då bilderna med den inbyggda blixten oftast blir ganska mörka då.
Men som sagt, om man bara tänkt att ta vanliga porträttbilder på besökarna så fungerar den inbyggda helt ok.