Annons

Vilsen i format-pannkakan

Produkter
(logga in för att koppla)

rstellinger

Medlem
Hej,

Jag funderar sedan en tid tillbaka på varför jag går runt och bär på flera kilo kamera D700+24/70 2,8. Blir bilderna jag tar verkligen så mycket bättre med min FX än om jag använde en liten fourthirds kamera som jag kan ha i fickan hela tiden. Är det inte dax att sälja sin D700 och köpa en liten spegellös.

Går det inte att jämföra? Jag testade en Panasonic gf3 och tyckte jag fick helt godkända bilder, det mesta jag ville göra kunde jag med några enkla tryck fixa...

Ändå känns det som att klippa av sig allt hår. Sälja systemkameran????

Någon som kan tippa vågskålen åt något håll? För Emot Någon?

Frågan är obesvarbar eftersom det beror väldigt mycket på vilka bilder du tar och under vilka förhållanden. Sedan måste man faktiskt inte ha ett 24-70 på kameran. Inte för att D700 blir lite och smidig för att man sätter på en fasta 50:a e dyl, men det blir bättre åtminstone.

Skärpedjupet går inte alls att kontrollera på samma sätt med små sensorer, och ljuskänsligheten kommer alltid vara sämre ju mindre sensorn är.
Som fick-kamera använder jag min telefon, ser ingen anledning att köpa kompakt när telefonerna gör så pass bra ifrån sig nuförtiden. Dessutom är den alltid med.

Precis Martin skrev innan, det beror på hur du fotograferar. Fotar du alltid med solen i ryggen soliga dagar, ja är D700 en MAJOR OVERKILL. I stort sett alla kameror klarar det idag. Fotar du bara jpeg, ja då är också en D700 alldeles överkvalificerad. Jpeg bilder blir inte så mycket bättre från en D700 jämfört med tex Nikons instegsmodell D3100.

Jag har testat raw filer från i stort sett alla m43 kameror, och de duger helt enkelt inte om man har lite krav på hur mycket bildbehandling raw-filerna ska klara av. Ska dock nämna att Panasonic GH2 och G3´s sensor är klart bättre än alla de andra m43 sensorerna.

En kamera som är väldigt liten och prisvärd är ju Nikon D5100, dock så får du en extremt liten sökare och ingen autofokus med de gamla manuella objektiven. Nästa steg upp är D7000 vilken ger autofokus även på lite äldre AF-D objektiv, men redan med den så anser jag att storleksskillnaden är för liten jämfört med D700.

Sen så finns ju Sony Nex, väldigt liten men med sämre autofokus, dock samma sensor, dvs samma möjlighet till samma fantastiska resultat ur raw-filerna som D7000 kan ge.

Men som sagt.. vad fotograferar du?

Frågan är obesvarbar eftersom det beror väldigt mycket på vilka bilder du tar och under vilka förhållanden. Sedan måste man faktiskt inte ha ett 24-70 på kameran. Inte för att D700 blir lite och smidig för att man sätter på en fasta 50:a e dyl, men det blir bättre åtminstone.

Det är exakt vad jag menar med min frågeställning. Ponera att jag tar 95% av mina bilder i spannet 24-70. Jag är petig när det kommer till kvaliten och vill kunna laborera med inställningarna skärpedjup osv. Skulle en av de nya 4/3 kamerorna ta lika bra bilder som min d700, rent tekniskt? och skulle jag kunna ta bilden som jag vil ha den? Kanske en idiotisk frågeställning men ett tag kände jag att om 5år kommer jag att säga "fan att man gick och bar på 2-3kg kamera helt i onödan förr i tiden...

Håller med om att det handlar om hur du fotar och vilka krav det ställer. Jag har precis bytt till MicroFourThirds - Panasonic G3 för att jag ville ha en sökare - men har inte sålt av Nikon D300-utrustningen ännu. Sedan hade jag ett uppdrag att fota en studiointreriör och porträttbilder, och då fick D300.an hänga med.

Varför det? Jo, jag kände mig tryggare med blixtsystem, snabba inställningsmöjligheter osv. Men frågan är om jag kunnat ta samma bilder med Panasonicutrustningen? Möjligen.

Det du avstår är ju möjligheten till avancerade blixtuppsättningar, krävande AF även om den är bra på Pannan men inte i klass med din D700, brus - bäst i MTF-klassen är just nu Panasonic G3 och nya GX-1 - och en generellt högre bildkvalitet. Och så vidare. Hanteringe är ju en smaksak även om jag personligen tycker Nikons användargränssnitt är överlägset bäst.

Det du vinner är ju en himla massa vikt och utrymme, jag har en G3 med normalzoom (pannkakevarianten), telezoom och extern blixt i en vanlig midjeväska. Motsvarande utrustning med en D300/D700 är...ja, stor ;-) Och du får en fullgod videokamera icke att förglömma. Jag har gjort ett val, och är nöjd med det än så länge.

Jag håller med om att mobilkameran funkar utmärkt som "ha med sig" kamera och kanske kan man nöja sig med det.

Min standard inställning till kompakt/43 kameror är att de inte hanterar svagt ljus och skärpedjupet speciellt bra och är därför inte intressanta. Men efter att ha klickat lite med panasonic gf3 så tycker jag att den klarade sig överraskande väl faktiskt. Intressant att höra om kvaliten på raw bilderna när det kommer till bearbetning. Jag är fortfarande skeptisk till helhetskonceptet och det slutar nog med att jag också köper till en liten för att bära med sig istället för att byta ut d700'an. Tror inte att tekniken är riktigt framme än men det är nog inte långt borta...

Fråga; om du som tog med dig din d300 till ett studio jobb, såhär efteråt, tror du att du hade fått samma kvalitet och känsla på bilderna med din G3?

Varför inte en Sony NEX? Då har du åtminstone en APS-C-sensor samtidigt som du får en ganska liten kamera.

Jag håller med om att mobilkameran funkar utmärkt som "ha med sig" kamera och kanske kan man nöja sig med det.

Min standard inställning till kompakt/43 kameror är att de inte hanterar svagt ljus och skärpedjupet speciellt bra och är därför inte intressanta. Men efter att ha klickat lite med panasonic gf3 så tycker jag att den klarade sig överraskande väl faktiskt. Intressant att höra om kvaliten på raw bilderna när det kommer till bearbetning. Jag är fortfarande skeptisk till helhetskonceptet och det slutar nog med att jag också köper till en liten för att bära med sig istället för att byta ut d700'an. Tror inte att tekniken är riktigt framme än men det är nog inte långt borta...

Fråga; om du som tog med dig din d300 till ett studio jobb, såhär efteråt, tror du att du hade fått samma kvalitet och känsla på bilderna med din G3?

Oj, såg att du redan hade svarat på frågan...

Oj, såg att du redan hade svarat på frågan...

NEX går ju för mig bort pga två anledningar:

1. Det finns ju inga små smidiga fasta gluggar som gör paketet smidigt. Visst det finns en vidvinkel som är fast men jag vill ha något i närheten av en normal.

2. De är ju så j-a fula. Pannorna och ännu mera Pennorna ;-) ser ju ut som en kamera ska. Ja då GX1, GF1, E-p1, E-p2 och E-p3.

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar