mphoto
Medlem
Igår besökte jag ett etablerat galleri. I utställningens presentation beskrev fotografen sina avsikter att utforska ett visst samhälleligt fenomen utgående från sina tidigare (negativa) erfarenheter gällande detta. Jag intresserade mig för frågeställningen som lades fram och valde att besöka utställningen på basen av detta.
Bilderna var tekniskt lyckade och tangerade ämnet ganska väl.
När jag väl kom hem från utställningen började jag läsa in mig på fotografen, och då framkom det att nästan alla bilder han visat på utställningen tidigare använts i andra sammanhang, med helt andra avsikter. Detta gjorde mig minst sagt besviken, då jag hade utgått från att han verkligen skapat bilderna med tanke på det som berättades i utställningens presentation.
Fotografen har alltså drivits av andra motiv då han fotat bilderna än de motiv som presenterades i samband med hans utställning. Jag kontaktade galleriet per e-post gällande saken. Får se hur de svarar.
Jag känner mig lite bedragen, men är osäker om det är befogat. Hur tycker ni?
Bilderna var tekniskt lyckade och tangerade ämnet ganska väl.
När jag väl kom hem från utställningen började jag läsa in mig på fotografen, och då framkom det att nästan alla bilder han visat på utställningen tidigare använts i andra sammanhang, med helt andra avsikter. Detta gjorde mig minst sagt besviken, då jag hade utgått från att han verkligen skapat bilderna med tanke på det som berättades i utställningens presentation.
Fotografen har alltså drivits av andra motiv då han fotat bilderna än de motiv som presenterades i samband med hans utställning. Jag kontaktade galleriet per e-post gällande saken. Får se hur de svarar.
Jag känner mig lite bedragen, men är osäker om det är befogat. Hur tycker ni?