Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilse i labb junglen

Produkter
(logga in för att koppla)

raphael_gagliano

Avslutat medlemskap
Ja, fråga är heltenkelt vilket labb man borde anlita om man är ute efter automatisk framklallning eller billig manuell. Vilka ska man INTE vända sig till? Vilka är billigast? Vilka är bäst?

(.. Och nu bortser vi ifrån alla labb i stil med fotolabbo, som inte är "rigtiga labb".)

Uppskattar lite vägledning.

/R.G
 
Vet inte om det är "proffessionella" lab du är ute efter?

Om du avser normala konsumentlabb så föreslår jag att du köper senaste foto där man har den årliga labtesten. Som vanligt så klarar sig Lofoto mycket bra, eftersom jag inte läst så noga så är det möjligt att nåt lab klarar sig ännu bättre.

Dock är det så att om man kollar fotos tester under en 5-årsperiod så har Lofoto alltid legat i topp medan dom andra hoppat fram & tillbaks i placeringarna. Det tycker jag visar att man kan lite på dem, jag har själv dessutom upplevt dom som mycket bra.

Ang. fotolabo så är dom enligt uppgift sämst i världen på den normala film/kopia bearbetningen, däremot så är dom i världsklass på att fixa digitala bilder till papper. Har inte testat själv än men har fått dessa uppgifter från mycket säkra källor här på FS.

Larsa
 
jo, tackar för detta, intressant,jag ska kolla i foto, larza.
Men om man vill vända sig till det lite mer av det där "proffslabben", eller semi-pro-labb, vart ska man då söka?
 
Funderar på vad ett proffslabb är för någe. Är det i bemärkelsen att de är duktiga eller att de vänder sig till yrkesmän eller att de är yrkesmän, vilket då andra labbs personal inte är. Förvirrad.
 
Du bor i Stockholm...
Då har du många att välja och vraka bland.

Testa runt bland de olika yrkeslabben och se var du tycker att du får bäst bemötande, kvalitet och service. Crimson och Diabolaget är två som nämnts i tidigare trådar här på fotosidan.

Vad gäller svartvitt kan jag rekommendera Ludde DeGeer.


Undvik: De labb som gör reklam i tunnelbanan eller i press (t ex Fotomax och Odenlab).
 
Fotolabo

Jag anlitade Fotolabo för framkallning av mina bröllopsbilder. När jag fick tillbaka dem hade filmen fastnat i en maskin. Negativet var vikt på flera ställen och felklippt så ca 50% av negativen var förstörda. Jag fick framkallningen gratis samt en filmrulle och ett presentkort för att framkalla ytterligare en film. Efter en mycket lång diskussion med kundtjänst fick jag även de andra två rullarna gratis framkallade.

Jag använde presentkortet jag fick för att ge dem en chans till. När jag nu fick tillbaka filmen var det en fet repa genom hela rullen. Eftersom nätbilderna som fotolabo scannat var okej så har alltså repan kommit efter det. När jag nu påpekade repan på filmen fick jag ytterligare en filmrulle och en gratisframkallning utav dem. Känns inte så aktuellt att anlita dem någon fler gång.
 
Hmmm, Fotolabo verkar ha en lite mysko policy...

Dom är ökända för att vara urusla på filmframkallning/kopieringsbiten medan dom påstås vara i absolut toppklass att fixa digitala bilder till papper när man skickar bilderna över nätet!

Jag har varit kontakt med Fotolabo ang. att skicka bilder över nätet & få dom på papper & måste bara säga att maken till snabba & utförliga svar får man leta efter! Då känns det lite mysko att dom svärtar ned sitt namn genom att vara så urusla på film/kopierings-biten.

Det som hänt dig Mikael är mycket tråkigt, jag kommer heller aldrig att skicka in en film till dem, däremot så ska jag skicka bilder över nätet till dem, den biten ska dom enligt många vara mycket duktiga på.

Mycket förvirrande???

Mvh/Larsa
 
RolandM skrev:
Funderar på vad ett proffslabb är för någe. Är det i bemärkelsen att de är duktiga eller att de vänder sig till yrkesmän eller att de är yrkesmän, vilket då andra labbs personal inte är. Förvirrad.

Benämningen är väl egentligen fel eftersom alla lab. som avses är proffessionella. Vad man dock oftast menar är ett lab. som på ett mer hantverksmässigt sätt hanterar processen, labbet har mao mer kontroll över processen vilket ger ett bättre & jämnare resultat. Namnet "proffslab" har dom fått pga att det mest är proffessionella fotografer som anlitar dem.

Kort sagt så kan man säga att ett proffslab är dyrt samt ska ge ett jämnt & bra resultat som överensstämmer med beställarens önskemål.

Detta skriver jag utan att någonsin ha anlitat ett sådant lab, rätta mig om jag har fel eller har utelämnat något viktigt.

Larsa
 
Måste säga det att jag blir nog bara mera vilse nu än innan jag ställde frågan... Omfourmulering:
Kan ni rekomedera ett labb?
-Ett som är bra/hyfsat billiga,på färg.
-Och någon som Labbar s/v snyggt utan att tömma min plånbok..
 
Framkallning är svårt men som totalt ny har jag vänt mig till en liten lokal firma som heter Fotoquick det är 2 tjejer som jobabr där och ger en bra framkallning för film .
jag bad om 250 kopier på ett kort och inget var skadat samt att negativen är bra. Vist det är ingen proffs studio men service inställningen är Super och priser är okej. 89 + i pris beroende på rulle men jag är stört nöjd.
Det är mitt tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.