Annons

Villrådig (och velig..) gällande inköp...

Produkter
(logga in för att koppla)
petter olsson skrev:
Sen om man nu blir stoppad i tullen eller inte
beror ju även på hur man ser ut.
Jag blir alltid stoppad och får gå åt sidan
bara för att jag har långt slitet hår, nitbälte
och nyckelkedja

Så det kan man ju tänka på om man vill slippa
betala något mer för den där kameran man köpte
i det stora landet i väst

I det här fallet när man kommer från USA så tror jag att det är större risk om man ser ut som en IT-Konsult.

Tullaren VET att lodisen itne har knark osv i fickorna när han kommer emd ett direktflyt från NY.

Kommer han från Kreta så är det nog festartypen som ser ovårdad ut som stoppas.
 
Dajo skrev:
I det här fallet när man kommer från USA så tror jag att det är större risk om man ser ut som en IT-Konsult.

Tullaren VET att lodisen itne har knark osv i fickorna när han kommer emd ett direktflyt från NY.

Kommer han från Kreta så är det nog festartypen som ser ovårdad ut som stoppas.

Jo det har du kanske rätt i. eftersom jag ser ut
som jag ser ut så tror dom inte att jag handlat
fotoutrustning för 30 000 kr där borta heller
 
Dajo skrev:
Då är man ute på djupt vatten eftersom det är du som har hela bevisbördan och inte tullen.
Överklagar du beslutet tuan att ha producerat trovärdiga kvitton så blir det en fråga för tingsrätten.

Dessutom skulle jag begära leg av säljaren om jag köper någonting riktigt dyrt eftersom Svensk lagstiftning angående stulna prylar är ganska sträng.

Min morbror fick det problemet med sin nya Norskköpta dykutrustning när han kom hem från Thailand där han varit på dyksemester.
Originalkvitton löste det problemet.

Okej... men om man har ett kvittto med fullständig info från en privatperson i USA då...?
Förresten, var går gränsen (penningsumman och/eller typ av produkt) för att man ska betala skatt för saker man handlar utomlands??
 
JOOO skrev:
Okej... men om man har ett kvittto med fullständig info från en privatperson i USA då...?
Förresten, var går gränsen (penningsumman och/eller typ av produkt) för att man ska betala skatt för saker man handlar utomlands??

Då har du bevisat att den är köpt i USA = tull & moms.
Att prylen är begagnad spelar ingen som helst roll.

Jag vill minnas att man får föra in varor som är tullbefriade för maximalt 1700kr. Detta inkluderar allt inkl ev taxfree och andra varor som amn köpt utomlands (utanför EU/EFTA).
 
dumbo skrev:
Men om man då har kvitto på att man köpt grejerna för 1700kr?

Jag vill minnas att det inte är dad du betalat som är det viktiga utan prylens värde.

Tex om jag och en kompis åker till NY för att köpa kamera.
Jag säljer min kamera till kompisen för 100kr och han säljer sin till mig för 100kr.
Vad tror du tullen grundar sin bedömning på?

Kamerans värde eller vad du betalat din kompis?
 
En vara är ju inte värd mer än köparen betalar. :)

Jag är helt med på vad du menar, men vem är det som bestämmer vad varan är värd?
Har tullen nån prislista de går efter?
Om jag tex har fyndat ett objektiv som normalt sett kostar 10kkr, för 5kkr, för att det var utförsäljning/rea/erbjudande och tullverket sedan anser att "Nejdu, ett såntdär kostar iaf minst 10kkr!"?

Edit:
Jag kanske borde tagit prisexempel som 3kkr och 1kkr istället, för att komma under tullgränsen men...
 
dumbo skrev:
En vara är ju inte värd mer än köparen betalar. :)

Jag är helt med på vad du menar, men vem är det som bestämmer vad varan är värd?
Har tullen nån prislista de går efter?
Om jag tex har fyndat ett objektiv som normalt sett kostar 10kkr, för 5kkr, för att det var utförsäljning/rea/erbjudande och tullverket sedan anser att "Nejdu, ett såntdär kostar iaf minst 10kkr!"?

Så länge priset inte är orimligt så godtas det om du har ett riktigt kvitto.

Det man ska komma ihåg är att det inte är tullen som ska bevisa vad någonting kostat och var det är köpt utan det är den som vill importera varan som har det bekymret.
 
Dajo skrev:
Så länge priset inte är orimligt så godtas det om du har ett riktigt kvitto.

Det man ska komma ihåg är att det inte är tullen som ska bevisa vad någonting kostat och var det är köpt utan det är den som vill importera varan som har det bekymret.

Så det betyder att det kan bli bekymmersamt att resa ut iklädd i nya Guccidojor för 8K:-, Pradajacka för 10K och en gammal Phillipe Patek klocka värd ca 150K som man har fått från farfar (som i sin tur lider av allvarlig demens) såvida man inte har kvitton på allt..?
 
JOOO skrev:
Så det betyder att det kan bli bekymmersamt att resa ut iklädd i nya Guccidojor för 8K:-, Pradajacka för 10K och en gammal Phillipe Patek klocka värd ca 150K som man har fått från farfar (som i sin tur lider av allvarlig demens) såvida man inte har kvitton på allt..?

Ja om man hårddrar det så ka det bli så.
 
Dajo skrev:
Så länge priset inte är orimligt så godtas det om du har ett riktigt kvitto.

Det man ska komma ihåg är att det inte är tullen som ska bevisa vad någonting kostat och var det är köpt utan det är den som vill importera varan som har det bekymret.

Hmm... hur blir det om man får ett kvitto från en kompis (som tullaren ej känner till) att man har köpt grejorna för en rimlig slant? Tullaren kan ringa upp kompisen och kontrollera. Kompisen talar helt enkelt om att kvittona är bortslarvade och därav det handskrivna kvittot...
 
JOOO skrev:
Hmm... hur blir det om man får ett kvitto från en kompis (som tullaren ej känner till) att man har köpt grejorna för en rimlig slant? Tullaren kan ringa upp kompisen och kontrollera. Kompisen talar helt enkelt om att kvittona är bortslarvade och därav det handskrivna kvittot...
Detta är väl urkundsförfalskning? Ett brott som kan ge fängelse.
 
Detta kan vall omojligt vara ett stort problem, lagg kameran i en vaska som det inte star kameravaska pa och posta hem kvittona och kartongerna.

Vad det galler bildstabilisering sa skulle jag saga att det ar grymt andvandbart, hade jag haft mojlighet hade jag kopt det istallet for 70-200 f4. Man saknar ofta mojligheten att anvanda langre tider, nar ljuset ar fint ar det ofta svagt sa en 1/60 nar du fotar pa 200mm skulle sitta fint.

Ursakta bristen pa prickar, sitter utomlands.
 
martinh skrev:
Detta kan vall omojligt vara ett stort problem, lagg kameran i en vaska som det inte star kameravaska pa och posta hem kvittona och kartongerna.
Nej det tyckte inte jag heller förrän det togs upp här...
Kartongerna kasserar jag, har aldrig förstått mig på värdet av dem. Kvittona stoppar jag nog i kallingarna... ;)

Vad det galler bildstabilisering sa skulle jag saga att det ar grymt andvandbart, hade jag haft mojlighet hade jag kopt det istallet for 70-200 f4. Man saknar ofta mojligheten att anvanda langre tider, nar ljuset ar fint ar det ofta svagt sa en 1/60 nar du fotar pa 200mm skulle sitta fint.

Ursakta bristen pa prickar, sitter utomlands.
Jo, det är ju det som gör att man är beredd att hosta upp dubbla summan... nu blev jag väldigt sugen på VR:en igen... hmmmmm
 
Så, då var det färdigshoppat! Det blev:

AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR = 11600:-
B+W 77mm UV Haze 010 (MRC) = 580:-
Speedlight SB-600 = 1425:-
B/M 486RC2 Midi Ballhead = 490:-
Archos Gmini 400 = 2600:-
Batterier, rengörings prylar mm = 800:-

Tot 17495 SKR (landat innanför Sveriges gräns...)

Än så länge känner jag mig mycket nöjd med att ha köpt VR:en.
Nu är det bara 17-55:an (och Acratechen istället för 486:an + ett D2X hus) som saknas för att Nirvana ska kunna infinna sig... ;)
 
JOOO skrev:
Kartongerna kasserar jag, har aldrig förstått mig på värdet av dem.

Kan vara bra att ha om man behöver skicka dom på reperation...eller om du någon gång i tiden säljer dom...med andra ord...skyddsemballage specialanpassat just för ändamålet.
Tänk själv om du skulle köpa en begagnad glugg för över 10k...inte fan vill man had den skickad till sig liggandes i en brun kartong från Boxon insvept i tidningspapper...:)

Kartongerna i sig har inget egentligt värde annars.
 
Kakelgasten skrev:
Kan vara bra att ha om man behöver skicka dom på reperation...eller om du någon gång i tiden säljer dom...med andra ord...skyddsemballage specialanpassat just för ändamålet.
Tänk själv om du skulle köpa en begagnad glugg för över 10k...inte fan vill man had den skickad till sig liggandes i en brun kartong från Boxon insvept i tidningspapper...:)

Kartongerna i sig har inget egentligt värde annars.

Jo visst kan det vara bra att ha kvar kartongerna som skyddsemballage... men jag har en känsla av att dessa skyddsemballage har fått en högre status än som just skyddsemballage. Förövrigt har jag ännu ej behövt skicka grejer med posten oavsett ändamål. Dessutom tycker jag alla dessa skyddsemballage till all audio/video/foto elektronik man samlar på sig har en tendens att ta fruktansvärt mycket utrymme...

Med andra ord så är dessa skyddsemballage inte värda så mycket för Mig.
 
Rätt kul tråd det här. Jonas börjar med att be om råd inför utrustningsköp och det slutar med moralpredikningar samt historier om tulltjänstemän som springer runt på parkeringsplatser.

Grattis Jonas till ett gäng bra fotoprylar. Med tidigare resonemang i denna tråd står väl snart Nuder på trappen din och jagar moms ;-)
 
Maxe skrev:
Rätt kul tråd det här. Jonas börjar med att be om råd inför utrustningsköp och det slutar med moralpredikningar samt historier om tulltjänstemän som springer runt på parkeringsplatser.

Grattis Jonas till ett gäng bra fotoprylar. Med tidigare resonemang i denna tråd står väl snart Nuder på trappen din och jagar moms ;-)
Ja så kan det gå...
Jag kan glädjande nog meddela er alla att jag inte såg en enda tulltjänsteman när jag passerade tullen. Jag antar att de hade fikarast :)

Tack! Jag tror inte jag kommer ångra något köp! Om Nuder skulle kräva moms av mig för mina nya fotoprylar så skulle jag hota med att emigrera ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.