Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Villrådig (och velig..) gällande inköp...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Hade tänkt att spendar lite slantar på fotoutrustning och har kommit fram till att det finns alldeles för mycket att välja på...

-----------------------------------------
Paket 1:

AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR = 11600:-
Speedlight SB-600 = 1425:-
Acratech Ultimate Ballhead + QR - = 2300:-
SmartDisk FlashTrax 40gb = 3000:-
Kameraväska, batteri mm = 1500:-

Tot: 19825:-
-----------------------------------------
Paket 2:

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM = 5500:-
Sigma EX 1,4x APO = 1320:-
Sigma EX 18-50/2,8 DC = 3950:-
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di - 3500:-
Sigma EF-500 DG Super II = 1190:-
B/M 486RC2 Midi Ballhead = 490:-
SmartDisk FlashTrax 40gb = 3000:-
Kameraväska, batteri mm = 1500:-

Tot: 20450:-
-----------------------------------------

Givetvis kan jag hålla på i all oändlighet med olika kombinationer (tex hade jag en tanke på att slänga in Nikon 17-55/2,8 i paket 2 istället för konverter, 18-50 och macron..).

Kommentarer är välkomna!
 
Du får ju helt klart mycket mer för pengarna med paket 2. Det enda du missar är ju VR-funktionen på 70-200 (och kanske en LITEN gnutta skärpa men...)
Istället får du ju två andra fina objektiv. Ett väldigt komplett alternativ IMO.
Visst får du även en bättre kulled med paket 1, men den i paket två gör jobbet, om än inte lika bra, men det funkar tills vidare.

Jag har läst om att en del haft vissa kompatibilitetsproblem med sigmablixten dock, även den speciella för i-TTL. Men hur det är med den saken vet jag inte helt säkert.

Skulle nog köra på paket 2 fast med en SB-600 istället jag...

Var hittar du förresten SB-600:n för 1500kr?
 
Jo visst blir det mer i paket 2...
SB-600 kostar $180 (exkl 8,25% tax) på http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=323882&is=GREY

Jag tror jag gör som du föreslår och byter ut blixtarna.. tar nog också bort macron och tar acran istället (kommer nog använda stativet mer om jag inte tar VR:en...).

Paket 3 ser således ut följande:

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM = 5500:-
Sigma EX 1,4x APO = 1320:-
Sigma EX 18-50/2,8 DC = 3950:-
Speedlight SB-600 = 1425:-
Acratech Ultimate Ballhead + QR = 2300:-
Archos Gmini 400 = 2600:-
Kameraväska, batteri mm = 1500:-

Tot: 18595:- (19945:- med Epson P2000 istället för Archos Gmini om jag nu får tag på den i NYC).

Mmmm... inte så pjåkigt...
 
Tror att jag använder vidvinkel-normal mer än tele så egentligen borde jag lägga mer krut där...

Paket 4:

Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED = 10275:-
Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM = 5500:-
Nikon Speedlight SB-600 = 1425:-
B/M 486RC2 Midi Ballhead = 490:-
Archos Gmini 400 = 2600:-
Kameraväska, batteri mm = 1000:-

Tot: 21290:-


Hmm... ökar jag budgeten till 25K så kan jag ta Epson P-2000 och Acratech kulan istället... nu när jag ändå är o nallar över 20K strecket...
 
JOOO skrev:
Hmm... ökar jag budgeten till 25K så kan jag ta Epson P-2000 och Acratech kulan istället... nu när jag ändå är o nallar över 20K strecket...

Jag känner igen problemet! Man har svårt att "nöja" sig med det man betraktar som det näst bästa och till slut är pengarna bara något abstrakt nödvändigt som måste till för att få det man vill ha..... Jag kämpar mot denna tendens varje dag.... Kör på!! säger jag. Om du känner att du kan avvara pengarna så varför inte?

//Jenny
 
Efter att ha testat Nikon 70-200 VR skulle jag inte välja något annat objektiv. För 11600 kr är det ett prisvärt objektiv. VR är användbart.
 
Dajo skrev:
Du har inte glömt momsen nu??

$180 +8,25% +25%= $243 *7SEK= 1701kr

Momsen tillkommer även på frakten så räkna du med att ditt 20 000kr paket kostar dryga 25 000kr i verkligheten.

Nja... tror inte att jag kommer införtulla varorna när jag anländer till Sverige... ;)
 
FILM) (piratjenny skrev:
Jag känner igen problemet! Man har svårt att "nöja" sig med det man betraktar som det näst bästa och till slut är pengarna bara något abstrakt nödvändigt som måste till för att få det man vill ha..... Jag kämpar mot denna tendens varje dag.... Kör på!! säger jag. Om du känner att du kan avvara pengarna så varför inte?

//Jenny
Det jobbiga är att jag "tjänar" mest på de dyrare grejorna (USA kontra Sverige). Dock ställer jag mig frågan om jag lurar mig själv...

Jo... om jag kände att jag enkelt kunde avvara pengarna så skulle jag inte blinka men nu är det ju inte så att man badar i pengar så det handlar om prioriteringar och kompromisser (som det mesta här i livet).
Hursomhelst så ser jag detta som ett klassiskt "I-lands" problem så något beslutsångestmagsår lär jag inte dra på mig... ;)
 
JOOO skrev:
Nja... tror inte att jag kommer införtulla varorna när jag anländer till Sverige... ;)

Det kan bli svårt att dölja alla dom prylarna vid tullpassagen (om du nu inte har en stor resväska så att du får ner allting där och tullen itne kikar där).

Det kan vara ganska stora skillnader på hur noga tullen är lite beroende på vem som står där.
Direktflyg från USA kollas i princip endast i avsikt att hitta varor som ska förtullas eftersom flygplatspolisen/tullen i USA är extremt noggranna efter 11 september 2001 och att få ombord någonting som är olagligt att inneha/föra ut är oerhört svårt.

Därför kan tullen slappna av och inrikta sig på turisten med dyr kamera.

Men det beror som sagt på vem som står i tullen (och ja... dom är alltid där även om man inte ser dom (övervakningskameror).

Jag hämtade en kompis på Landvetter i julas och han blev stoppad när vi skulle lasta in packningen i bilen utanför flygplatsen. Det var kameraväskan dom ville titta i men där fanns bara väl använda och slitna prylar köpta i Sverige så tullkvinnan tackade för vår tid och önskade ett gott nytt år vilket hon nog inte skulle gjort om man hade hela kameraväskan full emd prylar inköpta i NY.

Samtidigt vet jag en handfull personer som kommit undan utan att ha blivit stoppade och i ett fall där han stoppades och släppte igenom honom med kommentaren 8fin kamera det där...).

Så det är lite av ett lotteri att föra in kamerautrustning utan att tulla och man får nog räkna med moms + straffavgifter och se det som en vinst först när man kommit hem (även om tullen i princip kan stoppa dig på gatan 6 månader senare och begära att du betalar moms på prylarna vilket väl aldrig hänt i praktiken men ändå).
 
JOOO skrev:
Doh! Tillbaka till ruta 1...
;)

Nikkor 70-200 VR för under 12000kr är ett klipp.... men den är inte dubbelt så bra som Sigmas 70-200 för 5500kr. Det hänger lite på hur ofta du fotar handhållet i dåligt ljus.

Svårt val det där men jag skulle personligen köpa Sigma och lägga pengarna som blir över på en blixt till utaöver den du tänkt köpa (SB-800 samt en SB-600).

Ett alternativ kan vara att köpa båda objektiven och sälja den man inte vill ha efter någon vecka.

Sigmas 70-200 brukar gå för 5500kr när dom är ett år gammla så du lär väl bli av med den ganska snabbt. Samma sak för Nikkor...
 
Dajo skrev:
Det kan bli svårt att dölja alla dom prylarna vid tullpassagen (om du nu inte har en stor resväska så att du får ner allting där och tullen itne kikar där).

Kan de göra något om de inte på något sätt kan påvisa att man köpt sakerna utomlands.
Jag menar, har man gjort sig av med kartonger och hela den biten så skulle det ju mycket väl kunna vara nya saker som är köpta i sverige innan man åkte.
De kan väl knappast begära att få se kvitto på att sakerna är köpta i sverige? Eller kollar de verkligen upp serienummer på grejerna?
 
dumbo skrev:
Kan de göra något om de inte på något sätt kan påvisa att man köpt sakerna utomlands.
Jag menar, har man gjort sig av med kartonger och hela den biten så skulle det ju mycket väl kunna vara nya saker som är köpta i sverige innan man åkte.
De kan väl knappast begära att få se kvitto på att sakerna är köpta i sverige? Eller kollar de verkligen upp serienummer på grejerna?

Det är just det dom gör...

Misstänker dom att du köpt kameran utomlands så begär dom att få se på kvittot om du har det med dig.
Har du inte det anteknar dom serienummer på prylarna och sedan har du en tid på dig (tror att det är 3 veckor) att inkomma med kvitton på att du har momsat i Sverige.
Kan du inte det så åker du på tull, moms och straffavgifter.

I princip all kamerautrustning kan spåras via serienummer och går att spåra till generalagenten i resp land om man skulle supit bort sitt kvitto.
Har man köpt något i Svensk butik som gråimporterats från USA och man inte hittar kvittot blir det ju inte så kul...
 
JOOO skrev:
Jo visst blir det mer i paket 2...
SB-600 kostar $180 (exkl 8,25% tax) på http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=323882&is=GREY

Jag tror jag gör som du föreslår och byter ut blixtarna.. tar nog också bort macron och tar acran istället (kommer nog använda stativet mer om jag inte tar VR:en...).

Paket 3 ser således ut följande:

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM = 5500:-
Sigma EX 1,4x APO = 1320:-
Sigma EX 18-50/2,8 DC = 3950:-
Speedlight SB-600 = 1425:-
Acratech Ultimate Ballhead + QR = 2300:-
Archos Gmini 400 = 2600:-
Kameraväska, batteri mm = 1500:-

Tot: 18595:- (19945:- med Epson P2000 istället för Archos Gmini om jag nu får tag på den i NYC).

Mmmm... inte så pjåkigt...

Jag röstar för paket 3 med en SB-800 istället för SB-600.
Håll dig borta från Sigmas blixtar tills dom bevisligen fungerar med Nikons nyare digitalkameror (D70).
 
Dajo skrev:

I princip all kamerautrustning kan spåras via serienummer och går att spåra till generalagenten i resp land om man skulle supit bort sitt kvitto.
Har man köpt något i Svensk butik som gråimporterats från USA och man inte hittar kvittot blir det ju inte så kul...

Okej... och om man har köpt grejerna innan resan av en privatperson medföljande endast ett slarvigt handskrivet kvitto med namn och telefonnummer som visar sig vara väldigt svårt att tyda...??

Förövrigt har jag aldrig hört talas om någon som åkt dit för något liknande.
 
Dajo skrev:
Jag röstar för paket 3 med en SB-800 istället för SB-600.
Håll dig borta från Sigmas blixtar tills dom bevisligen fungerar med Nikons nyare digitalkameror (D70).

Jag har hört blandade åsikter om Sigmas blixt. Är lite nyfiken på nya Metz blixtarna som är i-TTL kompatibla... men det blir nog en av SB blixtarna i slutänden...
 
JOOO skrev:
Okej... och om man har köpt grejerna innan resan av en privatperson medföljande endast ett slarvigt handskrivet kvitto med namn och telefonnummer som visar sig vara väldigt svårt att tyda...??

Då är man ute på djupt vatten eftersom det är du som har hela bevisbördan och inte tullen.
Överklagar du beslutet tuan att ha producerat trovärdiga kvitton så blir det en fråga för tingsrätten.

Dessutom skulle jag begära leg av säljaren om jag köper någonting riktigt dyrt eftersom Svensk lagstiftning angående stulna prylar är ganska sträng.

Min morbror fick det problemet med sin nya Norskköpta dykutrustning när han kom hem från Thailand där han varit på dyksemester.
Originalkvitton löste det problemet.
 
JOOO skrev:
Jag har hört blandade åsikter om Sigmas blixt. Är lite nyfiken på nya Metz blixtarna som är i-TTL kompatibla... men det blir nog en av SB blixtarna i slutänden...

Jag hade Sigmas DG Super NA-iTTL och den funkade inte speciellt bra till D70 trots att den skulle det.
Nu har det ju kommit en Supåer-II så man får väl hoppas att den är bättre.
Sigman har ju ledtal 50 så den är ju betydligt kraftfullare än nikons.

Jag bytte in min och köpte en SB-800 istället vilket jag inte ångrat en sekund sedan dess.

Blir det en blixt till blir det en SB-600.
 
Sen om man nu blir stoppad i tullen eller inte
beror ju även på hur man ser ut.
Jag blir alltid stoppad och får gå åt sidan
bara för att jag har långt slitet hår, nitbälte
och nyckelkedja

Så det kan man ju tänka på om man vill slippa
betala något mer för den där kameran man köpte
i det stora landet i väst
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.