Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Villrådig i Hasselblads snåriga linsutbud!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Hej, som ny vill jag fråga vad som gäller med Hasselblads alla varianter på objektiv till en 500C/M?

Att de äldre linserna heter C och CF har jag klarat av men vad betyder FLE,CFE och CFi?

Jag har just skaffat en kamera med en normal märkt CF och funderar på att skaffa ett 50 eller 60mm för landskapsfoto och min frågan är om CF gäller eller om ska det vara en nyare utgåva och i så fall vad tllför det i kvalitet? Är det skillnad på filtergängor och motljusskydd också? Tacksam för svar!
 
Hasselblad är inte riktigt mitt område, men jag kan hjälpa dig så här långt:

C är är äldre optik med centralsslutare (synchro compur). CF har en förbättrad slutare bla. Antireflexbehandlingen är också bättre på nyare optik. Du kan se att den är multicoated på att den är märkt T*.

F i optiknamnet syftar på focal plane shutter, dvs ridåslutare. De objektiv som saknar inbyggd slutare går inte att använda på din C/M. Nu har en del av den optik du nämner både c och f i namnen och där kan jag tyvärr inte uttala mig säkert, men det logiska borde vara att där c ingår finns slutare inbyggd i optiken.
 
Ja, alla C, CF, CFE och CFI-objektiv har centralslutare. Alla går att använda på Hasselblads kameror med ridåslutare, t.ex. 2000F och 200-serien, men med ett C-objektiv måste man använda den inbyggda centralslutaren, med CF, CFE och CFI kan man välja vilken slutare man vill använda. De objektiv som saknar centralslutare går inte att använda på 500-serien överhuvudtaget (de heter saker som F eller FE).

CFE betyder CF Electronic och innebär att objektivet i fråga har några elektriska kontakter som kan tala om för vissa kameror vilken maxbländare det har (för exponeringsmätaren). CFI är egentligen CFE Improved, den stora skillnaden här är en lite annorlunda och bättre ergonomi. Sedan finns det naturligtvis skillnader i antireflexbehandling och annat också men det här är de stora skillnaderna.

FLE betyder Floating Lens Elements och är en uppfinning för att kompensera minskande hörnskärpa vid kortare fokuseringsavstånd. En del menar att det är Guds gåva till Hasselbladanvändare, andra märker ingen skillnad.

IF är en annan vanlig förkortning och betyder Internal Focusing, dvs att man fokuserar genom att flytta olika linser inne i objektivet relativt varandra istället för att flytta hela paket av linser relativt filmplanet (som i snäckfokusering).

Gamla C- och CT*-objektiv hade i regel 50mm-bajonett för filter (extrema brännvidder som 30mm och 40mm hade naturligtvis större) medan CF och nyare har 60mm-bajonett. Det går också mycket rykten om att reservdelslagret för den allra äldsta optiken har börjat sina så om du inte får ett väldigt bra pris på C/CT* är det antagligen värt mellanskillnaden att gå upp på CF. Dessutom är ergonomin ljusår bättre på de nyare objektiven jämfört med C/CT*.
 
Tackar, vilka förnämliga svar som ges, jag kan nu börja letandet efter CF eller CFi objektiv till min 500 Classic.

Jag vill också ge mej in på makrofotografering och undrar om mellanringar eller bälg rekomenderas.
Det finns även här ett flertal varianter och jag blir tveksam. Bälg med dubbla trådutlösare eller enkel.

Motljusskydd med bälg, pyramidformat eller nyare rakt.

Makrofoto blir det ute i naturen och jag funderar på ett 120mm eller ett dedikerat 135mm för detta ändamål.

Det är inte lätt för en nybörjare att fatta rätt beslut.
Tack och lov för god hjälp på forumet.
 
Du får större förstoring med en bälg men det blir betydligt otympligare. Mellanringar finns i många olika tjocklekar, från 8 till 56mm och kan kombineras för önskad längd. I korthet innebär ett utdrag lika långt som objektivets brännvidd att du uppnår 1:1 och att du förlorar två bländarsteg i ljus. Bälg har jag aldrig använt.

120mm Makroplanar är ett mycket mer mångsidigt objektiv än 135mm då den senare saknar fokuseringsmekanism och måste monteras på bälg för att kunna användas. 120mm fungerar däremot på alla avstånd mellan oändligheten och skala 1:4,5 (runt en halvmeter har jag för mig). Även med "moderat utdrag" som 1:4,5 krävs exponeringskompensation, jag har för mig att just 120mm behöver ~0,5 steg vid närgränsen. En del riktiga nördar hävdar att 120mm inte är skarpt nog på långa avstånd men det är bara struntprat i mina ögon, jag kan inte se var det skulle kunna vara skarpare!

Utdragbara motljusskydd är effektivare än de hårda i plast då du lätt kan justera längden efter brännvidden. De i plast är gjorda för ett par objektiv vardera och måste således vara korta nog för att inte vignettera med den kortaste av dessa brännvidder (t.ex. 60-80mm eller 100-250mm). Nackdelen med bälgmotljusskydden är att de är otympliga, känsliga och dyra.
 
Proshade finns tydligen i en äldre version och den som kallas 6093 med eller utan T efter sifferkombinationen.
Jag får nog försöka att lära mej vad som passar till mig, min utrustning och abitionsnivå. Tack ni som svarat så kvickt.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto