Annons

Vill se ändrad bild i FÖRE och EFTER-version

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter bildkritik: Då man ändrat en bild enligt tips önskar jag att man kunde se både "före och efter" samtidigt. De kunde ligga som klickbara småbilder under "huvudbilden" (som efter "klicket" hoppar upp som stor "huvudbild") Kan ej förklara vad jag menar i krångliga datatermer så det är väl ingen som förstår vad jag menar???? Eller?

Nej jag håller med. Jag tycker man lär sig mycket på att titta på en bild, läsa andras kommentarer och sedan växla fram och tillbaka. Då är det lite störigt när man efter 90% av inläggen ser något i stil med "ser det bättre ut nu?".

Funktionen har många pedagogiska fördelar, men det känns som att det blir fult och rörigt att titta på. Plus att jag tycker det finns en pedagogisk poäng i att jag som fotograf faktiskt gör ett aktivt val vilken version av bilden det är jag vill ha feedback på.
Funktionen verkar användas lite olika på den danska resp norska sidan. Normännen använder den till alternativa beskärningar (justeringar efter bildkritik) och danskarna till alternativa exponeringar (varianter på samma idébild) - vilken av dem föreslås för fs?

Sen känns det inte så svårt som det är idag, jag ska ju ändå kommentera den bild som ligger ute, oavsett vad fotografen från början laddade upp. Förvirringen när man läser bildkommentarer undviks ju enkelt med att fotografen skriver en rad i bildkommentaren om att bilden 'uppaterats enligt förslag'.

/Maria

jag tror det mera handlar om önskan att kunna följa utvecklingen på en bild även om man inte såg den första varianten.
som det är nu så blir det faktiskt lite förvirrande när man läser kommentarer som är för en helt annan bild, en bild som man aldrig kommer att kunna få se och förstå vad de tidigare kommentatorerna menat och själv kunna göra en jämförelse.
så visst kan man dämpa förvirringen med att skriva en kommentar att man förändrat, men inte lusten att se utvecklingen med egna ögon.

funktionen på den danska och norska sidan är densamma.
det är sätten man valt att använda den som har rönt olika popularitet.
båda varianterna används på båda sidor, bara mer eller mindre.

att det skulle så pass rörigt att vi måste undvika den funktionen, förstår jag inte alls.
nog fixar vi väl det?
för mig väger fördelarna över, med den möjligheten, och jag tar gärna ev. extra rörighet om jag får se utvecklingen (eller för den delen, alternativbilder).

Att det blir fult och rörigt kan jag inte hålla med om, allt beror ju på hur det kodas i systemet. Man behöver inte visa båda bilderna samtidigt utan det räcker om det finns en länk till den "gamla" bilden. På så sätt så är det ändå den omgjorda bilden som står i centrum för kommentarerna. Jag som nybörjare (och även ni erfarna) vinner mycket på att se "före och efter-bilderna".

-----------------

OBS! Nedanstående är inte riktat till någon speciell person utan det är bara en generell reflektion som jag märkt av så fort det diskuteras nya funktioner här på FS.

Jag tycker att det är ett genomgående beteende här på FS. Att man är fokuserad på sig själv och sina FS-vänners kunskaper. Med det menar jag alltså att det inte tänks på oss nybörjare. Se bara på ordlistan, det är ju fruktansvärt dålig... Så mycket info som ni sitter på här så skulle väl den kunna vara bättre? Jag har t.o.m länkat till en bättre ordlista på "Min sida" bara för att jag skall slippa leta efter termer etc. Tyvärr så kan jag bara i detta fall "klaga", tyvärr kan jag inte tillföra något då jag är alldeles för okunnig.

Är lite förvånad att ingen har kommenterat mitt inlägg ovan. Har ni tappat stinget eller? ;)

Är det ingen FS-adminperson som har något att säga om detta? Det är ju trots allt en önskan från oss, era medlemmar. :)

Du hittar länkar till norska och danska motsv till vår fotosida bland tidigare svar!
Där ser du exempel på hur vi medlemmar önskar det kunde vara på vår annars så utmärkta fotosida!
MEN i det här ämnet ropar vi visst för döva öron (ögon)... (håller med "snysop")

även jag är nybörjare

och det är lite synd att man ska ta sin egen pool för egna bilder till att bearbeta och dona med en insatt bild. det skulle vara fint med en ateljé där man kunde pröva olika altenativ som uppkommer av den kritik som man så gärna vill ha.
som det nu är blir ju poolen en snickarverkstad och man vill ju visa fina bilder.....
kan man inte göra en paralell pool till bilder som ska justeras? och sen sätta upp det som har blivit ok.

en som gärna arbetar med bilden men vill ha en snickarbo!!

Rörigt?

Estethia skrev:

att det skulle så pass rörigt att vi måste undvika den funktionen, förstår jag inte alls.
Nej, jag har heller ingen förståelse över att man tycker det blir rörigt.

Jag tänker mig att den modifierade bilden blir insprängd på kronologiskt rätt ställe bland kritikinläggen.
Senare inkomna kritikinlägg placeras efter den modifierade bilden och upplägget blir i mitt tycke väldigt enkelt och pedagogiskt.

Kanske svårt att koda en sån funktion och få det funktionellt och snyggt, vad vet jag, jag som normalt jobbar med betong ...

Här är vi några fler som tyckt om samma sak fast under rubriken "Funktionsförslag": http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33310

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto