Annons

Vill publicera fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias5

Medlem
Jag har funderingar på att publicera en fotobok för allra första gången då jag har sett en del fotoböcker i bokhandeln och behöver lite tips och råd inför detta.

Kan man publicera en fotobok alldeles på egen hand?

Vad ska det vara för tema på den dvs innehåll mm?

Måste det vara ett tema som ingen annan har gjort en bok om?

Kan man göra en fotobok i t ex "ifolor designer", "my photobook" mm och sedan be dom publicera boken hos lokala bokhandlare?

Hur lång tid kan det ta att skriva en fotobok?

Tacksam för råd och tips.

Jag har funderingar på att publicera en fotobok för allra första gången då jag har sett en del fotoböcker i bokhandeln och behöver lite tips och råd inför detta.

Kan man publicera en fotobok alldeles på egen hand?
Ja, det går bra.

Vad ska det vara för tema på den dvs innehåll mm?
Måste det vara ett tema som ingen annan har gjort en bok om?
Nej, Din bok får ha vilket tema du vill eller inget tema alls om du vill det.

Kan man göra en fotobok i t ex "ifolor designer", "my photobook" mm och sedan be dom publicera boken hos lokala bokhandlare?
Nej, det trtor jag inte. Dessa tjänster är till för att skapa enstaka- några exemplar och dessa skickas hem till dig.

Hur lång tid kan det ta att skriva en fotobok?
Allt från 2 minuter till 70 år eller mer

Normalt om du vill göre en riktig fotobok ska du ta kontakt med ett förlag. Det finns några som är mer specialicerade på just fotoböcker. Om du tänkt dig att förlaget ska stå hela eller delar av kostnaden kommer de att ha mycket stora åsikter om bilder, texter, tema etc De måste ju vara säkra på att den går att sälja med vinst.

Om du tänkt dig kosta på hela kalaset själv så får du nog räkna med att det är åtskilliga tusen vi talar om. Man kan ju tänka sig att göra en större mängd kopior på t ex myphotobook eller liknande. Men då får du själv försöka sälja in den hos bokhandlare eller på mässor.

Vad är dina egna tankar, vilken typ av bilder vill du publicera?
Har du någon speciell målgrupp i tankarna? Har du samlat på dig material både i form av bilder och idéer till text; en berättelse, historien bakom bilderna etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar