Annons

Vill lära mig mer om scanning!

Produkter
(logga in för att koppla)
En öppenfråga ut i etern...¨
Den digitala revolutionen är över oss och alla fotoprofeter hyllar det ena och förbannar det andra... Själv är jag ute efter lite tipps vad det gäller scanning...

Böcker eller schyssta hemsidor...(seriösa och gärna avancerade tipps, inga nybörjar sidor)

Mvh

morgan
 
Re: Bra sida kommer här!

Lotus skrev:
Här är en länk till en mycket bra sida om scanning och olika scanners, både dia och flatbädd.

http://scantips.com/

:)

Kan verkligen instämma!

För flera år sedan (c:a 97-98) behövde jag lära mig lära mig skanningens ädla konst då jag började arbeta med trycksakproduktion. Jag hade stor nytta av sajten och beställde även boken som bygger på sajtens material. Den är bra att ha om man sitter på långsamt modem eller föredrar att läsa i sängen.

Efterhand som jag skaffat mig mer erfarenhet har jag insett att en del av resonemangen bakom tipsen på sajten är ganska grova förenklingar, men inte desto mindre fungerar de och var ovärderliga när jag först lärde mig digitalisera bilder. Ingen av de dyra böcker jag köpte i bokhandeln lärde mig lika mycket.

Observera att mina omdömen gäller sajtens innehåll som det var för fyra år sedan. Men även om teknikutvecklingen gått framåt är teorin bakom skanning densamma fortfarande.

Annars kan jag bara ge det vanliga rådet; Öva! Prova dig fram så att du får en förståelse för hur din skanners inställningar påverkar slutresultatet. Lär dig hur den fungerar med bilder av olika karaktär.

Lite OT:
För den som arbetar med bilder som ska tryckas kan jag även varmt rekommendera följande två böcker. De är båda svenska och bland det bästa som skrivits i ämnet.

'Bättre bilder i tryck' - Dyr, men helt ovärderlig bok för den som vill göra ett bra orginal rättvisa.

'Grafisk kokbok' - Nästan allt om trycksaksproduktion, från manus och negativ till inbindning och distribution.

Lycka till med din skanning Morgan!
/Daniel
PS.
kom ihåg: lita aldrig på en monitor...
DS.
 
Blaskor

Har upptäckt att engelsmännen gör förbaskat bra tidningar även på detta område. Kommer inte ihåg namnen, men dom har många tips och pedagogiska beskriviningar på bifogade CDn m.m.

Mer underhållande och lättläst än tjocka böcker som är bra när man vill slå upp olika saker.

Ha det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.