Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill komma närmare det jag fotar (Nikonobjektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickop

Medlem
Har fotat nu i ca en månad och kan defenitivt säga att jag inte lärt känna mitt nuvarande objektiv till 100%. Använder idag Nikon AF-S 50mm 1.4 ett grymt objektiv som jag är mycket nöjd med men känner att jag ibland vill komma närmare det jag fotar.

Har länge kollat på 300mm f/4 men känner att jag nog inte har budget till mycket mer än 5-6 000. Så jag har börjat fundera på att köpa ett zoomobjektiv ex; Nikon 70-300 AF-S VR men jag är lite kluven om närgränsen och har dessutom ingen koll på baksidorna med zoomobjektiven.

Så helt enkelt, jag vill ha tips om objektiv som tar mig lite närmare (både FAST och ZOOM). Gärna med en bra närgräns också.

Är såklart inte helt bunden i mina specifikationer men jag hoppas ni förstår ungefär vad jag är ute efter.

//Pär

EDIT: Sitter med ett Nikon D90 Hus

70-300VR är ju något sämre på 300mm än vad 300/4 är. Jag skulle inte säga att skillnaden är riktigt så stor som priset antydet dock. Du kan säkert hitta AF 300/4 (inte AF-S alltså) för inte så mycket mer än din budget om du kollar begagnat.
Sedan skiljer det ju i ljusstyrka, såklart. Med 300/4 kan du ju hänga på en 1.4x telekonverter åxå, utan några problem, vilket inte funkar så bra på 70-300VR.
En zoom är ju lite mer flexibel däremot, i att du kan ha allt mellan 70 och 300mm, vilket nog kompletterar din 50mm bättre, IMO. Det finns nog många tillfällen då 300mm kan vara lite mycket. Motivet blir ca 6ggr större i bilden jämfört med din 50mm...

Ang. närgränsen så är det inte särskilt vanligt på dessa brännvidder att man har så mycket kortare närgräns än ca 1.5m. Så länge man inte ska fota makro så är det nära nog. Båda två dessa ger ca 1:4 i avbildningsskala, vilket är väsentligt större än de 1:6.7 som din 50mm ger.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto