Annons

Vill köpa nytt, vet in vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

squeeze

Aktiv medlem
Hallå.

Som rubriken lyder vill jag köpa nytt, men vet inte vad.
Ett objektiv är det jag trånar efter iaf.

Var länge inne på ett telezoom, för jag ville fota sport, hästhoppning, fåglar/djur, m.m.
Men sen vände det och jag började kika på vidvinkel, fasta 20mm som var ljuskänsliga.
Ville fota natur och stora perspektiv.
Till sist har jag kollat på fasta 50mm för lite porträtt och street-foto. Typ använda det vid resor osv.

Alla dessa olika objektiv är lika intressanta, och jag gillar dom olika utsnitten dom levererar.
Men frågan är vilket som är mest prisvärt och som jag har störst användning för?.

Vad köpte ni som första "andra" objektiv? (om ni nu inte köpte ett rent hus och valde objektiv till.)

Jag vill se om det gör någon skillnad på skärpan i bilderna jämfört med mitt 18-55 Ob. som följde med kameran.

En ljusstark normal, dvs 50 mm. Blir kanske ett kort tele på din kamera men det är mycket användbart i lågt ljus och för att få kort skärpedjup. Billiga dessutom.

Jag är mycket inne på en 35:a , blir ju som en 50:a ungefär..

Har kollat på bilder med den brännvidden och sett allt från porträtt till landskapsbilder..
Det är väl det jag har tänkt fota primärt.

Som Torbjörn, jag skaffade det plastiga lätta och jättebra och billiga 50mm 1.8 till min 350d när det begav sig. Använder det fortfarande mest av alla. Nu på 5d.( för helkropp och miljöer. Har skaffat en 85 mm 1.8 för porträtt och så nu )

Ytterligare ett alternativ - ett makroobjektiv, t ex Tamron 90/2.8

Förutom det uppenbara - att det kan ta makrobilder så tycker jag att den typen av objektiv har många fördelar.

1) Förhållandevis billigt och trots det toppklass.

2) Ger en brännvidd som du inte har idag.

3) Ger en ljusstyrka som du inte har idag.

4) Skärpan är på topp och det redan vid full öppning.

Funkar bra till porträtt.

Funkar OK som lätt tele - i alla fall i de situationer när man inte behöver snabb AF.

Ett helt annat alternativ, köp en extern blixt. Så här i vintertid blir det gärna en del inomhusfotografering och med en extern och vinklingsbar blixt får man helt andra möjligheter än med den inbyggda.

Vad köpte ni som första "andra" objektiv? (om ni nu inte köpte ett rent hus och valde objektiv till.)
Ett 100mm f/2.8. Det var på stenåldern då vi fortfarande använde film, fokuserade manuellt och zoomar var tämligen usla.

Men jag gjorde om valet igen häromåret när jag köpte en Micro Four Thirds-kamera. Det första objektiv jag köpte (efter kitobjektivet som följde med kameran) var ett 45mm f/1.8. Korta teleobjektiv är tydligen något som tilltalar mig.

Jag tycker att du ska fundera lite på vad det är du oftast fotograferar, och vad du saknar för slags objektiv då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar