Annons

Vill köpa digital kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Tjene!

Jag vill köpa en digital kompaktkamera. Främst för att jag använder ett helt annat språk med liten kamera, dels för att det blir så jävla dyrt att bara köra analogt (har alltid olympus mju 2 i fickan, men skulle vilja ha ett digitalt alternativ) dels för att alltid kunna ha med mig en kamera som inte tar någon plats, dels för att man ser så ofarlig, amatörmässig och turistig ut med en liten kompaktkamera. Bra för det jag vill använda den till.

Jag har använt vänners Ricoh GR, och gillar den som fan. Den vore helt perfekt, om det inte vore för att jag tycker att 28mm blir lite väl mycket vidvinkel. Hade den varit 35mm hade det varit perfekt. Och ja - jag är medveten om 35mm/crop-funktionen, men det blir ju inte samma sak.

Så, har någon koll på kompaktdjungeln, och kan tipsa om något bra?
Fuji är inte ett alternativ, även om jag gillar de också.
 
Hej,

jag ser att du inte önskar dig en fuji, men jag kan inte förstå varför. Derass X100s eller T har ju ett objektiv som passar dig perfekt på sina 23 mm och det på en APS sensor.

Annars finns även SOny cybershot RX-100 I-III som är bra också.


Henrik
 
Har själv GR, tror det blir svårt att hitta något motsvarande just nu.

Nikon har någon modell med fast optik, vet j om det är motsv 28 eller 35 mm på den.

Fuji har ju 35 mm så varför inte den?

Sen har väl Sony en modell i två utföranden 28 eller 35 mm verkar dock tveksamt om den är värd pengarna? Leica då har inte de nån modell?

Fördelen för din del med GR är ju att den ser ut som en leksakskamera, sätt sen några bitar med svart gaffatejp så blir den helt anonym.

28 eller 35 är frågan, håller med om att 35 är en grym brännvidd men jag kör hellre på 28 mm och beskär även om det inte riktigt blir samma sak.
 
Nikon Coolpix A som referades till utan namn är 28mm motsv. Fast optik och 35mm om inte Fuji blir Sony RX1/RX1R, men en del pengar. Leica kommer i dagarna med en Q, men den blir säkert ännu dyrare.

Man kan köpa en spegellös kompakt i m43 och köpa till en 17mm glugg (motsv 34mm) eller t ex någon Samsung och köra med deras 20mm pankaka (blir motsv 30mm).
 
Nikon Coolpix A som referades till utan namn är 28mm motsv. Fast optik och 35mm om inte Fuji blir Sony RX1/RX1R, men en del pengar. Leica kommer i dagarna med en Q, men den blir säkert ännu dyrare.

Man kan köpa en spegellös kompakt i m43 och köpa till en 17mm glugg (motsv 34mm) eller t ex någon Samsung och köra med deras 20mm pankaka (blir motsv 30mm).


Sony RX1/RX1R är ju dock inte särskilt diskret.
 
Ja, alltså, jag gillar ju verkligen Fuji-kamerorna som tusan! Skulle gärna ha en sådan också. Men, det är inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill ha nåt som är mindre och dummare om du förstår vad jag menar?
Hade jag varit rik hade jag helt enkelt köpt en Contax T3 och go all out analogt, men, ja.. Nu är jag ju tyvärr inte rik.

Ska kika närmare på de som tipsas om. Tack tack!


Kommer säkert sluta med en Ricoh ändå, brännvidden till trots.
 
Måste det vara fast brännvidd? Annars finns ju Canon G7x, Sony RX100 m fl.

Har själv både G7X och Ricoh GR.
G7X är absolut en bra kompaktkamera, en av de 3 bästa just nu, beroende på vilka prioriteringar man har. Däremot kan den inte mäta sig med GR vad gäller klipp i bilderna där är Ricoh väldigt väldigt bra!

G7X har heller inte RAW format.

TS är ju van vid en GR och egentligen finns det inte så mycket annat att välja på enl TS kriterier eftersom Fuji inte var valbart.
 
Nikon Coolpix A som referades till utan namn är 28mm motsv. Fast optik och 35mm om inte Fuji blir Sony RX1/RX1R, men en del pengar. Leica kommer i dagarna med en Q, men den blir säkert ännu dyrare.

Man kan köpa en spegellös kompakt i m43 och köpa till en 17mm glugg (motsv 34mm) eller t ex någon Samsung och köra med deras 20mm pankaka (blir motsv 30mm).

Hej

Andra stycket i texten ovan är i mitt tycke det bästa valet. Jag kör med fasta gluggar på det viset och det är superbra. En fördel är att man inte är låst utan väljer den glugg som passar bäst för dagen och inget mer. En annan fördel är att man kan updatera kameran efter några år, eller i riktigt besvärliga fall ta med ETT extra objektiv, bara utifall att.... ;-)
 
Lumix dmc-lx100 kanske vore något att titta på? Den anses vara den bästa kompakten idag, men kanske något lite för stor?

Tyvärr har den ju liksom Fujifilm alla rattar och kontroller som gör den enkel att använda, så den ser nog lite väl "proffsig" ut för TS smak. Förmodligen bättre att satsa på Panasonic GM5 med någon lämplig pannkaka som både ser och känns mycket mera leksaksaktig.
 
Jo, det har den. Det har även lillebror S120.

Stämmer. Faktum är att PowerShot S-serien har haft stöd för RAW sedan S30 (som lanserades redan 2001).

Många av utvecklarna av Adobe Lr använde tidiga versioner av S90 för att ha material att bygga och testa deras RAW-hantering runt (S90 var en nystart av serien som officiellt lanserades 2009). Även alla efterföljande S-modeller har alla självklart stött RAW också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_PowerShot_S

RX100 eller G7X skulle nog passa TS ganska fint. Diskreta pocketkameror som inte gör mycket väsen av sig, men levererar bra med sina 1" Sony-sensorer.

RX100III har ju fördelen av att ha inbyggd EVF.
 
Någon av Sony RX100 versionerna kan jag rekommendera.
Men själv väntar jag på nästa version, för det känns dumt att kasta ut en massa pengar nu och inte få 4k.
 
Någon av Sony RX100 versionerna kan jag rekommendera.
Men själv väntar jag på nästa version, för det känns dumt att kasta ut en massa pengar nu och inte få 4k.

Det är förstås smart om man tror sig vilja filma, men jag kan inte se att TS uttryckt några sådana önskemål.
 
"Men själv väntar jag på nästa version" :)

Inte alls - jag är fullständigt ointresserad av att filma (även om jag gjort några försök). Det blir ändå bara skit om man inte kan göra det ordentligt - stillbilder kan bli bra ändå, men film kräver massor av jobb för att bli nåt.
 
Inte alls - jag är fullständigt ointresserad av att filma (även om jag gjort några försök). Det blir ändå bara skit om man inte kan göra det ordentligt - stillbilder kan bli bra ändå, men film kräver massor av jobb för att bli nåt.

Jag skrev att jag inte köper en kamera utan 4k nu eftersom det snart är standard, jag skrev jag eftersom jag inte vet om ts tänker filma, men om han någon gång vill det så är det en väldigt relevant aspekt :)

Ja filma är ju inte riktigt samma sak som att fota, men en väldigt bra komplement som öppnar upp andra möjligheter i att berätta och visa det man vill ha fram :) Och det är ju aldrig en nackdel att ha den möjligheten även om man från början inte tänker sig filma, saker o ting kan ändras :) Jag tyckte själv att filmning var en onödig funktion tills jag började använda det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.