Annons

Vill köpa 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Hej!

Åh vad jag vill ha en 5D, har såå länge suktat och nu känner jag att jag måste ta tag i saken. III är för dyr men jag litar på att II kan ge mig det jag vill ha. Det säljes en del begagnade både här och på Tradera mm men jag är lite orolig för att köpa ett kamerahus begagnat från en främling som man inte vet hur de haft hand om kameran.

Vad säger ni, fina Forums-medlemmar som hjälpt mig med allt möjligt otaliga gånger innan? Lägger man 18 500 kr på en ny (det är inte många tusenlappar upp till III då) eller litar man på folk och köper en begagnad? Ja, det lutar väl åt en begagnad men vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren? Tyvärr säljs det inte en av grannen så det kan hända att den måste skickas och då är det svårt att testa innan.

Tack!

M
 
Hej!

Åh vad jag vill ha en 5D, har såå länge suktat och nu känner jag att jag måste ta tag i saken. III är för dyr men jag litar på att II kan ge mig det jag vill ha. Det säljes en del begagnade både här och på Tradera mm men jag är lite orolig för att köpa ett kamerahus begagnat från en främling som man inte vet hur de haft hand om kameran.

Vad säger ni, fina Forums-medlemmar som hjälpt mig med allt möjligt otaliga gånger innan? Lägger man 18 500 kr på en ny (det är inte många tusenlappar upp till III då) eller litar man på folk och köper en begagnad? Ja, det lutar väl åt en begagnad men vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren? Tyvärr säljs det inte en av grannen så det kan hända att den måste skickas och då är det svårt att testa innan.

Tack!

M

Det tåls att ta med 6D i beräkningen också, en sådan hade jag faktiskt köpt över en MKII idag - Något dyrare, men betydligt modernare.

Själv har jag köpt måånga kameror begagnade, både hus och optik - aldrig stött på några som helst problem (peppar peppar) ..

Känn efter och gå inte på några fantasipriser, för det som verkar på tok för bra för att vara sant är oftast det...

Ha det bra!!
- Markus
 
Hej!

Åh vad jag vill ha en 5D, har såå länge suktat och nu känner jag att jag måste ta tag i saken. III är för dyr men jag litar på att II kan ge mig det jag vill ha. Det säljes en del begagnade både här och på Tradera mm men jag är lite orolig för att köpa ett kamerahus begagnat från en främling som man inte vet hur de haft hand om kameran.

Vad säger ni, fina Forums-medlemmar som hjälpt mig med allt möjligt otaliga gånger innan? Lägger man 18 500 kr på en ny (det är inte många tusenlappar upp till III då) eller litar man på folk och köper en begagnad? Ja, det lutar väl åt en begagnad men vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren? Tyvärr säljs det inte en av grannen så det kan hända att den måste skickas och då är det svårt att testa innan.

Tack!

M

Första systemkameran jag köpte var en 40D som jag köpte ny och visst är känslan helt otrolig när ingen annan ens hållit i kameran.
Har efter det bytt till en 5D mkI, 7D och 5D mkII sedan dess och alla dessa 3 har varit begagnade. Har fungerar hur bra som helt och inget konstiga fel med dem. Har köpt och sålt hus på fotosidan så man vet att det är okey folk som tar hand om sin utrustning. Självklart är det bästa att kunna få köpa en begagnad kamera och man får klämma och känna på den först men inget jag gjort.

Sedan skall man ju såklart se upp med att skicka pengar utan någon som helst säkerhet.
Köpte nu senast min 5D mkIII och den köpte jag ny å få f.. vad det är trevligt med en helt ny kamera, och visst det kostar men ibland kanske det är värt att vänta och spara lite till innan man köper.
Och lägga 18500kr för en ny 5D mkII är alldeles för mycket när man kan få en begagnad för mindre än hälften.

Men se till att försöka få klämma på kameran innan du klipper till.
 
vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren?

Fråga säljaren vad han har använt kameran till. "Vanligt" fotograferande är inga problem. Inte ens yrkesfotografer tar så många bilder att de hinner slita ut slutaren på en bra kamera innan den är omodern. Om kameran däremot har använts till "timelapse" där man sätter ihop stillbilder till film (ett par tusen bilder per minut film) så är det risk att slutaren snart måste bytas.

Du kan också be att han tar en bild som visar skräp på sensorn. Välj längsta möjliga brännvidd och minsta möjliga bländare. Ta sedan en bild av en vit vägg som är helt ur fokus eller med massor av skakorskärpa. Denna bild kommer att visa varenda litet dammkorn på sensorn. Just dammkorn är inget problem. De är lätta att ta bort. Men man ska vara på sin vakt mot oljefläckar eller liknande som kan vara resultat av misslyckade rengöringsförsök, och som kan vara omöjliga att få bort med mindre än att man byter ir-filtret framför sensorn.
 
Det tåls att ta med 6D i beräkningen också, en sådan hade jag faktiskt köpt över en MKII idag - Något dyrare, men betydligt modernare.

Själv har jag köpt måånga kameror begagnade, både hus och optik - aldrig stött på några som helst problem (peppar peppar) ..

Känn efter och gå inte på några fantasipriser, för det som verkar på tok för bra för att vara sant är oftast det...

Ha det bra!!
- Markus

Varför 6d över II? Har inte hört så mkt om 6D men alla fotografer vars bilder jag gillar har 5D II eller III och är sjukt nöjda. Har en 40D idag så steget till fullformat kommer att vara trevligt även om jag är nöjd med min 40D.
 
Fråga säljaren vad han har använt kameran till. "Vanligt" fotograferande är inga problem. Inte ens yrkesfotografer tar så många bilder att de hinner slita ut slutaren på en bra kamera innan den är omodern. Om kameran däremot har använts till "timelapse" där man sätter ihop stillbilder till film (ett par tusen bilder per minut film) så är det risk att slutaren snart måste bytas.

Du kan också be att han tar en bild som visar skräp på sensorn. Välj längsta möjliga brännvidd och minsta möjliga bländare. Ta sedan en bild av en vit vägg som är helt ur fokus eller med massor av skakorskärpa. Denna bild kommer att visa varenda litet dammkorn på sensorn. Just dammkorn är inget problem. De är lätta att ta bort. Men man ska vara på sin vakt mot oljefläckar eller liknande som kan vara resultat av misslyckade rengöringsförsök, och som kan vara omöjliga att få bort med mindre än att man byter ir-filtret framför sensorn.

Stort tack för tipsen!
 
Fråga säljaren vad han har använt kameran till. "Vanligt" fotograferande är inga problem. Inte ens yrkesfotografer tar så många bilder att de hinner slita ut slutaren på en bra kamera innan den är omodern.


Stort tack för tipsen!

Var dock lite försiktig med det rådet, en mk II har "beräknat slutarliv" på 150 000 exponeringar och det vet jag många fotografer som hinner med på något år, så nog kan de vara nära nog slutkörda alltid.
 
En 5Dmk3. 6D'n fick ersätta min gamla trojänare 1Dmk3. Har även en 5D2 som jag brukar låna som jag tidigare lånat som andrakamera på bröllop och liknande och jag är rätt säker på att du gör ett bra val i att välja 6Dn istället. 5D2 är ingen dålig kamera men 6D är bättre på alla punkter.
 
En 5Dmk3. 6D'n fick ersätta min gamla trojänare 1Dmk3. Har även en 5D2 som jag brukar låna som jag tidigare lånat som andrakamera på bröllop och liknande och jag är rätt säker på att du gör ett bra val i att välja 6Dn istället. 5D2 är ingen dålig kamera men 6D är bättre på alla punkter.

Är helt oförnuftigt inne på III nu, den ska ju vara perfektion :) Slår den alla andra (6D och II) med hästlängder som man hör?
 
Trevligt oförnuft! ;-) 5D3 är en grymt trevlig kamera som klarar det allra mesta. Är det bildkvaliteten som är prio1 är 6D däremot minst lika bra. Det du får med 5an är bättre AF, lite mer fart, dubbla minneskort och ett ännu kraftigare hus.

6an å andra sidan har wifi o gps inbyggt om det är intressant. .
 
Trevligt oförnuft! ;-) 5D3 är en grymt trevlig kamera som klarar det allra mesta. Är det bildkvaliteten som är prio1 är 6D däremot minst lika bra. Det du får med 5an är bättre AF, lite mer fart, dubbla minneskort och ett ännu kraftigare hus.

6an å andra sidan har wifi o gps inbyggt om det är intressant. .

Jag har 40D nu och är väldans nöjd men jag inser ju att nya kameror har mer "go" . Jag vill ha skarpa bilder och gärna mindre brus vid högre ISO, min 40D är rätt dålig över 400. Jobbar som porträttfotograf, ska satsa lite på inredning med men fotar ingen sport eller landskap alls. Vad menar du med bättre AF? Är det bättre i alla fokuspunkter (också något 40D inte är helt 100 på).

Tack!
 
Hehe, jag förstår dig att du vill ha en 5D Mk3, själv varit grymt sugen på den. Men, såg och läste en massa videos se det slutade med att jag köpte en 6D. Använder den mest för sportfoto inomhus och är grymt nöjd med kvaliteten. Ja, autofokus kunde varit bättre, men för mig som nästan bara använder centerpunkten spelar det inte så stor roll. Centerpunkten är dessutom grymt känslig även i dålig belysning.

Ni pratade om antal foton per år, förra året tog jag runt 23000 exponeringar, och jag tror inte jag är ensam om det antalet exponeringar / år.

Vad som är bäst för dig kan bara du svara på, men du kommer att få mycket större dynamik och bättre ISO-hantering i en fullformatskamera jämfört med 40D oavsett vilken du väljer. Som jämförelse kan jag ta min gamla 7D och 6D. Använde jag över 800ISO på 7D så tyckte jag det blev för mycket, på min 6D kan jag gå till 8000ISO och få samma brus.
 
Jag har 40D nu och är väldans nöjd men jag inser ju att nya kameror har mer "go" . Jag vill ha skarpa bilder och gärna mindre brus vid högre ISO, min 40D är rätt dålig över 400. Jobbar som porträttfotograf, ska satsa lite på inredning med men fotar ingen sport eller landskap alls. Vad menar du med bättre AF? Är det bättre i alla fokuspunkter (också något 40D inte är helt 100 på).

Tack!

AF i 5D3 har betydligt fler punkter (50+ mot 11) och är betydligt snabbare men det sista är ju framför allt för sport och liknande. Enda fördelen med 5D3's AF för dig om du fotar porträtt och inredning är att du kan välja en AF-punkt närmare den plats där du vill att skärpan skall ligga, t.ex. på ett öga eller så. I övrigt så är det nog inget förutom dubbla minneskort som kan vara ett argument för din del mot 6D. 6:ans mitt punkt skall ju även vara vassare i dåligt ljus är 5D3's. (-3EV mot -2EV).

Mot 40D'n är det stoooor skillnad! Behövs det är det inga som helst problem att gå upp mot 3200 eller 6400 ISO. Fotade modellporträtt med 5D2 i ISO 1600 för ett tag sedan och det syntes inte ens på en A4-print vilket säger en del. 6:ans bildkvalitet då t.o.m. ett snäpp bättre..
 
Har haft 5DII och 5DIII och har nu 6D.

Det jag själv tycker är bättre (för min del) på 6D är:
- Mindre hus
- Ljuskänsligare AF på mittpunkten
- wifi (använder jag rätt ofta)

Det jag saknar och var bättre på 5DIII är:
- Bättre AF på kringpunkterna
- Fler bilder per sekund
- Dubbla minneskort
- Mindre moiré vid filmning (rätt irriterande på 6D)
- Lite bättre handhavande (knappar/rattar/menyer)

När jag fotograferar just porträtt med 6D använder jag nästan alltid mittpunkten för att få bästa AF, vilket gör att man nästan alltid får beskära i efterhand.

Bildfilerna från båda är mycket lika (och bra). Rätt stor skillnad vid höga iso mot gamla 5DII, vilken jag också tycker saknar den betydligt bättre AF på både 6D och 5DIII.
 
Sht vad bra ni är! Tack för alla råd och för de detaljerade för- och nackdelarna!

Jag använder fokuspunkter väldigt mycket och med det i åtanke är det 3:an som vinner. Dyr som sören men ja, jag får väl bita i det sura äpplet och samtidigt njuta av en riktigt fin leksak!
 
Sht vad bra ni är! Tack för alla råd och för de detaljerade för- och nackdelarna!

Jag använder fokuspunkter väldigt mycket och med det i åtanke är det 3:an som vinner. Dyr som sören men ja, jag får väl bita i det sura äpplet och samtidigt njuta av en riktigt fin leksak!

Grattis! Du kommer absolut inte ångra dig! :)
 
Hej!

Åh vad jag vill ha en 5D, har såå länge suktat och nu känner jag att jag måste ta tag i saken. III är för dyr men jag litar på att II kan ge mig det jag vill ha. Det säljes en del begagnade både här och på Tradera mm men jag är lite orolig för att köpa ett kamerahus begagnat från en främling som man inte vet hur de haft hand om kameran.

Vad säger ni, fina Forums-medlemmar som hjälpt mig med allt möjligt otaliga gånger innan? Lägger man 18 500 kr på en ny (det är inte många tusenlappar upp till III då) eller litar man på folk och köper en begagnad? Ja, det lutar väl åt en begagnad men vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren? Tyvärr säljs det inte en av grannen så det kan hända att den måste skickas och då är det svårt att testa innan.

Tack!

M

5D mk2 ny? Den har väl inte sålts på ett bra tag och reades väl ut för 11-12k i slutet hösten 2013. 6D är ju ett klart bättre val, den får man ju ny för runt 15000:- brukar finnas olika typer av erbjudanden också på 6D.

Just nu finns 6D för 15990:- inkl batterigrepp.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6d
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.