Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha kompaktkamera för bättre inomhusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
AFJ skrev:
Den jämförelsen fungerar bara när vi talar skakningsoskärpa. För rörelseoskärpa har IS ingen effekt och då är ofta höga ISO räddningen.

Dessutom har väl Fujis senste modeller även stabilisering?

Nåväl, jag tycker det är fel att hela debatten fokuserar ENDAST på lågt brus vid höga ISO. Jag gissar att kameran inte bara skall användas till inomhusfoto utan blixt!

Mvh
Anders

Ja jag tänkte pensionera a710 men när jag såg att f50fd hade 12 megapixlar så fick min a710is hänga kvar för 12 megapixlar gav för mycket brus.
 
Robin Gyllander skrev:
Ja jag tänkte pensionera a710 men när jag såg att f50fd hade 12 megapixlar så fick min a710is hänga kvar för 12 megapixlar gav för mycket brus.

?

Den lär ju fortfarande brusa klart mindre än din a710 även om den kanske inte är lika bäst som f31
 
ESS skrev:
köp en f31 då
Men gör det snabbt. Den är tagen ur produktion och svår att få tag i. Scandinavian Photo hade ett gäng kvar (kampanjpaket med väska, minneskort och tidningsprenumeration) för två veckor sedan när jag köpte min, men annars var det tunnsått.
 
ESS skrev:
?

Den lär ju fortfarande brusa klart mindre än din a710 även om den kanske inte är lika bäst som f31


Jag kollade lite ägarkommentarer på dpreview.com och det var påfallande många negativa om bruset på Fuji F50fd.

Jag är själv lite sugen på att byta ut min A710IS men nu tänkte jag prova att återuppliva min gamla IXUS 400 som "party" kamera på den stundande utlandsresan. :) Skall bli kul att se om man blir nöjd, det var ett tag sedan jag använde den sist.


Mvh
Anders
 
Robin Gyllander skrev:
Men det är IS jag vill ha.
Vad jag har läst om F50 på dpreview så är inte IS:en i den så effektiv. Tyvärr finns inte den typ av kompaktkamera som jag vill ha så jag valde att kompromissa. I mitt fall så behövde jag mer en kamera att ta med på fester när jag inte vill ta med min DSLR och således fick lågt brus bli den viktigaste egenskapen. Hade jag inte haft en systemare hade nog G9:an legat högt på köplistan.
 
Det blev en F50fd idag!

Tack för alla synpunkter och tips. Jag slog till på en F50fd idag. Det verkar vara en kamera som ska kunna fungera för det jag vill ha den till. skönt att jag inte hade för bråttom och kastade mig över G9:an direkt, den fick riktigt usla resultat vid sämre ljus i tidningen Foto igår.

Jag lägger upp lite foton och feedback på kameran vartefter för bedömning.

Mvh / Magnus Eriksson
 
Hm, glad amatör reagerar på bruset

Hm, nu har jag tagit några bilder inomhus och jämfört med min gamla kamera, en Pentax Optio S5n, och jag måste säga att jag är väldigt orolig. F50:n tar naturligtvis bättre bilder än min förra kamera men bruset är SÅ tydligt ovan ISO 200 att tom jag som oerfaren glad amatör reagerar på det. Har tom funderat på att gå tillbaks till affären och reklamera den då jag var mycket tydlig med att jag skulle ha den till inomhusbilder och då det lät som att denna skulle passa utmärkt då när den var så ljuskänslig, men vad hjälper det när jag bara kan använda ISO upp till max 400 och att bruset då är mycket märkbart. Skulle ha tagit det lite lugnare och köpt en 31:a på nätet, men det är lätt att veta nu när jag provat F50:n. Jag trodde ju att varje uppgradering av en modell var just en uppgradering. Suck...

Hoppas att vidare utprovning kan göra mig något gladare..

Mvh / Magnus Eriksson
 
Re: Hm, glad amatör reagerar på bruset

M. Wolf skrev:
Hm, nu har jag tagit några bilder inomhus och jämfört med min gamla kamera, en Pentax Optio S5n, och jag måste säga att jag är väldigt orolig. F50:n tar naturligtvis bättre bilder än min förra kamera men bruset är SÅ tydligt ovan ISO 200 att tom jag som oerfaren glad amatör reagerar på det. Har tom funderat på att gå tillbaks till affären och reklamera den då jag var mycket tydlig med att jag skulle ha den till inomhusbilder och då det lät som att denna skulle passa utmärkt då när den var så ljuskänslig, men vad hjälper det när jag bara kan använda ISO upp till max 400 och att bruset då är mycket märkbart. Skulle ha tagit det lite lugnare och köpt en 31:a på nätet, men det är lätt att veta nu när jag provat F50:n. Jag trodde ju att varje uppgradering av en modell var just en uppgradering. Suck...

Hoppas att vidare utprovning kan göra mig något gladare..

Mvh / Magnus Eriksson
Tråkigt att du inte är nöjd. Det finns folk på dpreview som hävdar att om du skalar ner F50 till 6 megapixel (dvs samma som hos F31) så är de ganska snarlika i brusbild. Jag har sett några sådana jämförelser i Fuji-forumet (en finns här ) och det ser lagom lika ut vad gäller brus och detaljer då, om än med en fördel för F31.

Dock finns det lite rapporter om bandning i hög-iso bilder. Om du behåller din F50 så kolla efter så du inte lider av det.
 
Efter att ha letat efter exakt samma sak som du (kompakt som klarar inomhust) har jag konstaterat efter ändlösa test-side-läsningar att det finns ingen kompaktkamera som är bra inomhus med svagt ljust. Ingen. Så vill du ha en kamera för grymma inomhusbilder, köp en riktig kamera. Dock tycker jag nog att G9 har fått oförkänt dålig kritik i vissa tester. Om man kollar testvärdena på andra kompakter jämfört med G9an så är dom nog mer snarlika än vad vissa testare vill göra sken av. Lägg märke till att jag hittat recsensioner som totalt sågar fujiserien med knäna vad gäller brus, och desamma med G9an. Vissa recsensioner skall nog tas med en nypa salt, ännu mer forum-åsikter. Med kompakter får man nog göra en höftning för du kan inte just nu få tag i en bra inomhuskamera i kompaktformat. Själv tar jag lätt G9an hursom så fort pengarna trillat in, kolla vilka grymma utomhustbilder, samt du har chansen att putta på en blixt för inomhusbruk. Passar mig alldelles utmäkrt. Och dessutom vem fan vill ha fotokonstbilder, när man fotar sina polare vräka chips och göra v-tecknet i kameran? Det är ju party-känsla man vill ha eller? Stunden i festen? Känslan i ögonblcket? Det heter ju party-bild? Vem bryr sig om blixt skit och röda ögon och annat då, minnet är ju detsamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.