** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha kompaktkamera för bättre inomhusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu en Pentax Optio S5n som tar mycket fina bilder utomhus men är alltför känslig vad gäller svagt ljus vid inomhusbilder. Därför ska jag nu byta kamera och har några utvalda aspiranter. Då dessa har ganska likvärdiga specifikationer vad gäller bländare osv, iaf vad jag som glad amatör kan utläsa, behöver jag råd för att hamna så rätt som möjligt i mitt köp. Jag är medveten om kompaktkamerors begränsning vad gäller ljusförhållande men jag skulle inte använda en systemkamera i tillräcklig utsträckning för att motivera ett köp.
Det jag undrar nu är vilken kamera av de föreslagna som ger störst skillnad gentemot min nuvarande. Som ni förstår av mina utvalda förslag är jag ute efter en någonlunda smidig kamera och att jag är en klicka- och njut-fotograf även om jag naturligtvis kan tänka mig att till fullo lära mig kameran.
Jag har nu en Pentax Optio S5n och har tittat på Canon Powershot; A720 IS, SX100 IS, G7, G9, S3 IS och S5 IS. Dessutom Fujis FinePix S5700 och S8000fd.
Det som slår mig är som sagt att, utefter vad jag kan utläsa, dessa kamerors specifikationer är väldigt lika vad gäller bländare osv, därför är det helt omöjligt för mig att avgöra vad jag får för kamera.
Canons G9 är ju superläcker och det vore lätt att kasta sig över den men kanske några av de andra alternativen är lika bra eller kanske tom bättre för mig?

Mycket tacksam för råd gällande detta.

Mvh / Magnus Eriksson, Norrköping

M. Wolf skrev:
Hej!
Jag har nu en Pentax Optio S5n som tar mycket fina bilder utomhus men är alltför känslig vad gäller svagt ljus vid inomhusbilder. Därför ska jag nu byta kamera och har några utvalda aspiranter. Då dessa har ganska likvärdiga specifikationer vad gäller bländare osv, iaf vad jag som glad amatör kan utläsa, behöver jag råd för att hamna så rätt som möjligt i mitt köp. Jag är medveten om kompaktkamerors begränsning vad gäller ljusförhållande men jag skulle inte använda en systemkamera i tillräcklig utsträckning för att motivera ett köp.
Det jag undrar nu är vilken kamera av de föreslagna som ger störst skillnad gentemot min nuvarande. Som ni förstår av mina utvalda förslag är jag ute efter en någonlunda smidig kamera och att jag är en klicka- och njut-fotograf även om jag naturligtvis kan tänka mig att till fullo lära mig kameran.
Jag har nu en Pentax Optio S5n och har tittat på Canon Powershot; A720 IS, SX100 IS, G7, G9, S3 IS och S5 IS. Dessutom Fujis FinePix S5700 och S8000fd.
Det som slår mig är som sagt att, utefter vad jag kan utläsa, dessa kamerors specifikationer är väldigt lika vad gäller bländare osv, därför är det helt omöjligt för mig att avgöra vad jag får för kamera.
Canons G9 är ju superläcker och det vore lätt att kasta sig över den men kanske några av de andra alternativen är lika bra eller kanske tom bättre för mig?

Mycket tacksam för råd gällande detta.

Mvh / Magnus Eriksson, Norrköping

Jag säger bara en sak canon powershot A710IS då får du råformat med rysshack.

och jag säger fuji f30. Jag har rätt och robin har fel även om du mot förmodan skulle orka använda RAW.

ESS skrev:
och jag säger fuji f30. Jag har rätt och robin har fel även om du mot förmodan skulle orka använda RAW.

Vadå fel? Visst är f30 brus knappt märkbart men det ser jättekonstigt ut ut som att bilden är utsmetad.

utmaning!!

Nu är det två som bestämt hävdar att just deras kamera är bäst.
Upp till bevis!

Jag testade en Canon S3 mot Fuji F31d (samma som f30) och skillnaden är enorm- Alla som såg bilderna trodde inte att det var sant.
Fujin sopar mattan. Enligt Dpreview är det den absolut bästa kompakten när det gäller bildkvalitet och det håller jag absolut med om.

Jag tar utmaningen!

Även min lilla "Fujicanon", F10 i Autom. natural Light-läge slår G 7 på käften.
MEN, G7:ans möjlighet till att få hjälp av en Speedlite gär utökade möjligheter.
Har man ett Canonsystem med E-TTL blixtsystem så är G7/G9 ett prima valg.
Har man inte det är en av F:eek:rna till Fuji vinnaren.
/Erik J

Jämfört med min Pentax Optio S5n då?

Hur står sig kamerorna ni föreslår jämfört med min nuvarande Pentax Optio S5n då? Jag trodde jag behövde gå upp i storlek för att få bättre möjligheter till bra inomhusbilder?

Jag vill inte köpa en ny kamera som bara är lika bra som den jag har, den behöver vara ganska mycket bättre såklart.

Tack för svaren också!

Mvh / Magnus Eriksson

"Bra inomhusbilder" kan väl betyda ganska olika saker.

Om du skall fota utan blixt - ja då är nog Fuji det självklara valet. Jag har ingen själv men helt klart verkar deras låga brus på höga ISO överlägset.

Om det däremot är fotografering med blixt så kanske det ser annorlunda ut?

Långzoomarna typ S5 IS är jättetrevliga men de kommer kanske inte till sin rätt inomhus där man inte har så mycket nytta av brännvidden.

En liten varning för A modellerna i Powershot serien är att uppladdningen av blixten tar väldigt lång tid. Jag har själv en A710 IS och den är riktigt seg mellan blixtarna. Prova först inann köp om det är acceptabelt för dig.

Men det är väl inte bara lågt brus och blixt som gäller? Ibland skall du väl ut i naturen också? Vid ISO 100-200 tror jag det är svårare att se någon fördel för Fuji.

När det gäller kvalitetskänsla och allround duglighete tror jag G9 är mycket intressant. Har bara hållit i en G7 och knäppt några bilder och det kändes mycket bra!

Personligen värdesätter jag saker som bildstabilisering, vanlig sökare och manuella inställningar mycket.

Eftersom du inte har någon systemkamera så skulle jag nog också prioritera möjlighet till RAW på kompakten. Det ger ytterligare möjligheten till bra slutresultat.

Mvh
Anders

Allemyr skrev:
Alla "långzoomare" är utomhus kameror!

Detta är vad jag kallar ett kategoriskt uttalande. Canons S-serie och Panasonics FZ 20-50 är minst lika bra inomhus som de flesta andra kompakter. Det är bara det att Fuji nu råkar ha gjort en kamera som klår dem alla när det gäller bilder i svagt ljus utan blixt.
Jag har ingen aning om hus din Pentax står sig mot fujin, men du kan ju alltid läsa dig till en del kunskap på tex Dpreview-

Allemyr skrev:
Alla "långzoomare" är utomhus kameror!

Som jag skrev ovan, deras potential kanske inte kommer till sin rätt inomhus (det är ju sällan man behöver 480 mm hemma i vardagsrummet).

Däremot tar de ju väldigt bra bilder jämfört med de flesta andra kompakter. Min S2 IS som nu börjar bli ganska ålderstigen tar bättre bilder än min A710 IS i ALLA situationer. Däremot kan ju storleken ibland vara en nackdel.

Mvh
Anders

M. Wolf skrev:
...men är alltför känslig vad gäller svagt ljus vid inomhusbilder. Därför ska jag nu byta kamera och ...
Ett förslag på helt annan lösning är att du skaffar en slavblixt. Det blir lite klumpigare men betydligt billigare och gissningsvis mycket bättre inomhusbilder.

Edit: Slavblixten måste naturligtvis gå att slå i tak/väggar om det skall vara någon riktig nytta med den.

Senast ändrad:
Menade förstås fuji F31

sammanfattning:

Större kamera innebär inte bättre bildkvalitet, det innebär dock nästan alltid större zoom-omfång men det var inte det du efterfrågade. I själva verket tenderar de bästa "normalstora" kompaktkamerorna ha bättre bildkvalitet än superzoomarna pga superzoomarna är superzoomar. Fuji F31 har _bäst_ sensor och jättebra optik och tar klart bättre bilder än din nuvarande pentax.

OM du vill köpa till en extra blixt kan du dock få ännu bättre resultat med en fet canon kompaktkamera, dock blir det väldigt mycket större och dyrare.

Robin Gyllander skrev:
Men har fuji någon grym brusreducering som ger halvutsmetade bilder lr er bruset ut så.
kolla på bruset visst ser det inte normalt ut

Nej, fuji har en egenutvecklad sensor som helt enkelt brusar klart mycket mindre än alla andras sensorer. Sen att det blir massa artefakter på ISO 1600 eller vad det nu kan vara i din bild är rätt normalt. En canon på samma ISO skulle fortfarande se galet mycket sämre ut.

Kan inte nån länka jämförelsen från dprewiew med f30 mot ixus 800 istället?

Robin Gyllander skrev:
Men har fuji någon grym brusreducering som ger halvutsmetade bilder lr er bruset ut så.
kolla på bruset visst ser det inte normalt ut
Viken annan kompaktkamera tar bilder vid iso 3200 som går att använda? jämfört med F30 så har F31fd förbättrad brusreducering som inte smetar ut bilderna lika mycket, men bruset blir något mer synbart.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page9.asp
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page10.asp

Jag menar inte att canon ser bättre ut men det ser inte ut som brus brukar se ut.

Jag tänker så här när jag jämför.
Canon A710 is iso 100 motsvarar i mörk miljö en fuji f30 med iso 800. För att A710 har ju is. Och 3 steg i iso är ju 200 400 800. Rätta mig om jag räknat fel.

Robin Gyllander skrev:
Jag tänker så här när jag jämför.
Canon A710 is iso 100 motsvarar i mörk miljö en fuji f30 med iso 800. För att A710 har ju is. Och 3 steg i iso är ju 200 400 800. Rätta mig om jag räknat fel.

Den jämförelsen fungerar bara när vi talar skakningsoskärpa. För rörelseoskärpa har IS ingen effekt och då är ofta höga ISO räddningen.

Dessutom har väl Fujis senste modeller även stabilisering?

Nåväl, jag tycker det är fel att hela debatten fokuserar ENDAST på lågt brus vid höga ISO. Jag gissar att kameran inte bara skall användas till inomhusfoto utan blixt!

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar