Annons

Vill filma - Videokamera eller DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

SWESS

Aktiv medlem
Vill börja att filma men då till problemet att välja videokamera eller DSLR?

Vad är för- och nackdelar med att filma med en DSLR som Canon EOS 7D?

Själv är jag inne på en Sony HDR-CX550VE. Enda problemet jag ser med den att den filmar bara i 1080i men den har den bästa bildstabilisatorn utav alla videokameror. Vilket en DSLR saknar helt. Medans tex EOS 7D kan filma i 1080p 24fps.

Kan man överhuvudtaget jämför en videokamera med en DSLR i filmfunktionen?

Sedan att man kan få grymma bilder med en DSLR lockar lite..


Hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på mina funderingar.


Mvh
 
Känner du till Serien läkarserien "House"?
Hela sista säsongen är filmad med en 5D Mk II och 7Ds filmning är likvärdig 5D:n

/Stefan
 
Först av alt så skiljer sig sensorns storlek kraftigt mellan en vanliga videokamera och DSLR tex 7D, 5DII och det påverkar bildkvaliten. Om du söker på www.youtube.com så hittar dom många filmer som är filmade med dessa två kameror, imponerande! Jag har själv en äldre sony dv-video och visst levererade den bra bildkvalité, med antiskak, bra zoom etc. Jag vet inte hur antiskak på en video skiljer sig mot IS på en Canon bör du ta reda på. Sen är det manuell zoomning jmf med en video mfl skillnader.

/anders
 
Känner du till Serien läkarserien "House"?
Hela sista säsongen är filmad med en 5D Mk II och 7Ds filmning är likvärdig 5D:n

/Stefan
5DmkII, D7 och 550D har ungefär samma film-kontroller, möjligheter.

Men vill du verkligen filma, behöver du tillbehör för ytterligare par tiotusen kronor.
DSLR kameror har ingen film-ergonomi. Du måste använda stativ, steadycam, panoreringhuvud, tillbehör för mjuk zooming, osv.
Autofokus kan du bara glömma. Och är det utomhus, så blir det svårt att manuellt fokusera i liveview. Men du kan ju ha en laptop som extraskärm.

Slutsats:
1. Det GÅR att filma högklassigt.
2. Du kommer förmodligen inte att filma högklassigt. Inte med den.
 
Först av alt så skiljer sig sensorns storlek kraftigt mellan en vanliga videokamera och DSLR tex 7D, 5DII och det påverkar bildkvaliten. Om du söker på www.youtube.com så hittar dom många filmer som är filmade med dessa två kameror, imponerande! Jag har själv en äldre sony dv-video och visst levererade den bra bildkvalité, med antiskak, bra zoom etc. Jag vet inte hur antiskak på en video skiljer sig mot IS på en Canon bör du ta reda på. Sen är det manuell zoomning jmf med en video mfl skillnader.

/anders


Det är väl den manuella zoomningen som är det stora problemet med DSLR.. Vad är anledning till enbart manuell på DSLR?


Mvh
 
5DmkII, D7 och 550D har ungefär samma film-kontroller, möjligheter.

Men vill du verkligen filma, behöver du tillbehör för ytterligare par tiotusen kronor.
DSLR kameror har ingen film-ergonomi. Du måste använda stativ, steadycam, panoreringhuvud, tillbehör för mjuk zooming, osv.
Autofokus kan du bara glömma. Och är det utomhus, så blir det svårt att manuellt fokusera i liveview. Men du kan ju ha en laptop som extraskärm.

Slutsats:
1. Det GÅR att filma högklassigt.
2. Du kommer förmodligen inte att filma högklassigt. Inte med den.

Så vad är ditt tips/råd?


Mvh
 
Finns ingen motor som driver zoomen helt enkelt som på en video fast å andra sidan undvik zooma det gjorde jag sällan när jag videofilmade, mer störande speciellt när man tittar på stor TV. Så det är inget problem. Men som andra inlägg skriver annan ergonomi men visst går det att filma snyggt med lite träning. Vissa filmar med 50mm eller mindre zoomar så vikten bör vara lagom då.

Det är väl den manuella zoomningen som är det stora problemet med DSLR.. Vad är anledning till enbart manuell på DSLR?


Mvh
 
Video/Kamera

Namnet säger en del. Videofilmning. Digitalkamera.
Alltså två utrustningar? Vid akut nödsituation filmning med digitalkameran/eller stillbild med videokameran.
Min åsikt alltså! Jag har själv två utrustningar. För du tycker väl inte att det duger med "mobiltelefon" om du skall fotografera stillbilder? I så fall kan du ju (hemska tanke) använda den till allt det du tänkt. Men så seriösa som vi är här, så kan vi väl inte tänka i dessa horribla banor.
Men som sagt. Det är ditt val. Kom bara ihåg att du måste bestämma dig för vad du skall använda dina bilder till. Det går inte att "blåsa upp" mobiltelefonbilder till 30x40 cm.
Detta är mina högst egna funderingar och slutsatser. Nu vet jag att hela kåren hoppar på mig. Men det är alltid roligt med diskussioner,eller?
 
Tillhör kanske inte "kåren", men jag tycker i alla fall att du har rätt.
Varje mojäng har sitt tillämpningsområde. Vissa kan tassa in på andras område, men oftast får man kompromissa med något. När man filmar med en DSLR kompromissar man med hanteringen. bildkvalitén slår mycket annat, men inte om man har fel fokus, skakar, zoomar knyckigt - ja, allt sånt som inte är så lätt att hantera på en DSLR.
 
Vad vill du filma?

Om du berättar det så är det nog lättare att ge rekommendationer.
 
Min erfarenhet är att bildkvaliteten som en DSLR ger är värd det extra besväret (ingen sökare, separat ljudupptagning, bara manuell fokus och så vidare) när filmandet är planerat och alla inblandande är förberedda på att låta arbetet ta tid. Om du till exempel gjort storyboard och förberett allt väl i förhand. Men om du ska följa ett skeende utan att påverka det alltför mycket, som vid ett dokumentärt projekt, så är fortfarande videokameran överlägsen.

Men situationen som råder just nu är övergående. Jag skulle gissa att om ett år eller två så får du det bästa från båda världarna till en någorlunda överkomlig kostnad. Redan i december släpper Panasonic en "riktig" videokamera i proffsklass med sensor och objektivfattning lånad från micro 4/3-formatet. Förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän de följer upp den med en billigare variant.
 
Tillhör kanske inte "kåren", men jag tycker i alla fall att du har rätt.
Varje mojäng har sitt tillämpningsområde. Vissa kan tassa in på andras område, men oftast får man kompromissa med något. När man filmar med en DSLR kompromissar man med hanteringen. bildkvalitén slår mycket annat, men inte om man har fel fokus, skakar, zoomar knyckigt - ja, allt sånt som inte är så lätt att hantera på en DSLR.


Jag är mycket medveten om att videokamera är till för att filma. DSLR är till för att fota. Jag frågade även i inlägg nr 1 OM man kan jämför videokamera vs DSLR iom DSLR kan filma 1080p 24fps emot Sony senaste videokamera som kan bara filma 1080i. I min värld så borde dessa spec vara tvärtom. En DSLR borde inte ha 1080p 24fps, det borde videokameran ha som är gjorde för att filma!

Ett stort plus för Sony videokamera är den grymt bra bildstabilisatorn som gör att man inte alltid måste vara så stadig på handen när man filmar. Emot DSLR som är väldigt känslig för att filma på frihand så att säga.
Men konkurrenten Canon har möjligtheten att filma i 1080p 25fps men har sämre bildstabilisator.

Konstant så blir det kompromisser oavsett vilket man väljer känns det som.


Mvh
 
Hej

Ville bara nämna att kan inget om filmning och har inga direkta behov att det skall vara superbra.

Men så lätt det är med min MarkIV, man kan fota som vanligt, helt plötsligt kan man filma, och kvaliten blir superbra.

Jag har bara kört på automatik på kameran dvs den sköter allt och använt Canon 17-40mm och ser lite på avståndsskalan vart jag ligger till objektet, fokuserar manuellt och har den handhållen.

Jag tycker att jag kan handhålla den, ser inte konstigt ut på film i all fall, manuell fokusering funkar rätt bra, och jag använder den inbyggda mikrofonen.

Kör ju själv med rätt hyffsad Hembio anläggning med Blu-Ray och kvaliten jag får från MarkIV är riktigt imponerande.

Kör filmen rakt av från en extern hårddisk till WD TV Live box och sedan till fullHD TV (46").

Nu är ju min filmer bara för hemmabruk:)

Mvh

Omar
 
Min erfarenhet är att bildkvaliteten som en DSLR ger är värd det extra besväret (ingen sökare, separat ljudupptagning, bara manuell fokus och så vidare) när filmandet är planerat och alla inblandande är förberedda på att låta arbetet ta tid. Om du till exempel gjort storyboard och förberett allt väl i förhand. Men om du ska följa ett skeende utan att påverka det alltför mycket, som vid ett dokumentärt projekt, så är fortfarande videokameran överlägsen.

Men situationen som råder just nu är övergående. Jag skulle gissa att om ett år eller två så får du det bästa från båda världarna till en någorlunda överkomlig kostnad. Redan i december släpper Panasonic en "riktig" videokamera i proffsklass med sensor och objektivfattning lånad från micro 4/3-formatet. Förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän de följer upp den med en billigare variant.

Samma sak med Sonys nya spegelfria system Nex5 med nya optiken. APS-C sensorstorlek, och objektiven passar i videokamera-serien med samma sensor.
Och eftersom den saknar spegel, du kan under hela filmningen titta i sökaren som i videokamerorna. Liveview skärmen är kass som sökarbild vid filmning utomhus.

Bilderna från Nex5 som ligger ute på nätet är imponerande.
Och säkerligen kommer man kunna göra lika högklassiga stillbilder även men videokamerorna. (samma sensor, samma objektiv)
Men faktum kvarstår: Vill du mest göra stillbild och bara ibland filma -välj stillbildsversionen.
Vill du mest filma och ibland göra stillbild -- välj videokameran.
Ergonomin avgör.
 
All dagliga ting i vardagen och på semestern. Jag dyker så jag vill filma under ytan...


Mvh

Att filma under vattnet kostar, men om du har råd med det så är det tveklöst en DSLR som du ska ha. De fördelar du får med större sensor är klart större än de nackdelar med hanteringen som finns.

Du kan titta på några filmer jag tagit i Röda havet med en 5DII så ser du vad jag menar. Ingen vettigt prissatt "normal" videokamera kan ge i närheten av den kvaliteten.
http://www.youtube.com/watch?v=ZHXrJh7eRYU
http://www.youtube.com/watch?v=iciHkbkVU8c
http://www.youtube.com/watch?v=qkp5EJwdO1E

För att filma "dagliga ting i vardagen och på semestern" är det alldeles för osmidigt med DSLR tycker jag. Då är en ren videokamera förmodligen ett klart bättre val.
 
Många videokameror har även stillbildsfunktion men det innebär inte att den är lämplig som stillbildskamera om man nu i huvudsak tänker ta stillbilder men även kunna filma lite.
Samma sak med DSLR. Fast tvärtom.

Ska du filma mer än att ta stillbilder? Köp en videokamera. Ska du ta med bilder än film? Köp en kamera för stillbilder. Ska du plåta och filma lika mycket. Köp båda, singla slant eller ge fan i alltihop och ta dig en rejäl fylla för pengarna.
 
Att filma under vattnet kostar, men om du har råd med det så är det tveklöst en DSLR som du ska ha. De fördelar du får med större sensor är klart större än de nackdelar med hanteringen som finns.

Ja, jag vet att det kostar alldeles för mycket. Men men..

Känner igen dig & dina filmer från Dykarna.nu. Vad tycker du det är för nackdelar med att filma med DSLR? Inte jobbigt att DSLR saknar AF i filmläge? Är det inte svårt att kunna hålla DSLR i ett fast läge när du filmar?


Mvh
 
Många videokameror har även stillbildsfunktion men det innebär inte att den är lämplig som stillbildskamera om man nu i huvudsak tänker ta stillbilder men även kunna filma lite.
Samma sak med DSLR. Fast tvärtom.

Ska du filma mer än att ta stillbilder? Köp en videokamera. Ska du ta med bilder än film? Köp en kamera för stillbilder. Ska du plåta och filma lika mycket. Köp båda, singla slant eller ge fan i alltihop och ta dig en rejäl fylla för pengarna.


Återigen DSLR kan filma i 1080p 24 fps, det kan inte tex Sony`s nya videokamera göra! Med andra ord slår DSLR kameran videokameran på fingrarna fast att det är en kamera som är avsedd för stillbilder.


Mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.