Annons

Vill förbättra min fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo precis som du säger så är det konturkontrasten som förhöjs. Eller om man så vill så kan man kalla den "den lokala kontrasten" (det är så jag har sett begreppet kallats på amerikanska sidor).

Men i.o.m. att radien är så högt ställd så får man inte intrycket av att det är konturkontrasten som är förhöjd, utan av att den generella kontrasten som är förhöjd. För mig så motsvarar USM med radius 250 och mängd 15-30 ca 10 minuters pillande i kurvor, fast med bättre resultat än vad kurvorna ger. Jag använder som sagt USM-knepet på ca 95% av mina bilder, dock så använder jag nästan alltid även kurvor (använder bara levels i få fall för att sätta vitpunkt och svartpunkt), och ofta ett flertal justeringslager.

Men om jag skulle få välja en enda sak som jag skulle få göra med mina bilder i photoshop så skulle det vara USM med hög radie.

Niclasfoto skrev:
Jaha, då förstår jag att jag var inne på rätt tanke. Bra förklarat. Kul.

Skall testas!!

MVH Niclas,

Kul! Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Men som sagt, det är ett knep :)
Men det funkar på väldigt många bilder!
Ofta så räcker det inte att köra det knepet, men det kan lyfta många bilder lite extra, utöver det kurvorna gör.

Walle skrev:
Nej alla är ju olika, och det är väl tur det? :)
Själv skulle jag knappt klara mig utan det knepet :)

Hehe ja helt klart.

Vem vet, vi är väl snart ett helt gäng lika beroende som dig här inne:)

Skall sova på saken. I morn skall jag fota soligt landskap... såg faktiskt solen idag, för första gången i år:)!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Hehe ja helt klart.

Vem vet, vi är väl snart ett helt gäng lika beroende som dig här inne:)

Skall sova på saken. I morn skall jag fota soligt landskap... såg faktiskt solen idag, för första gången i år:)!

Mvh Niclas,

Så solen stiger återigen upp över Lofoten? Trevligt trevligt!
I soliga landskap så tenderar bilderna att bli väldigt dassiga, så då får du verkligen anledning att testa USM-knepet ;)

Ha en underbar fotodag imorgon! Och sov så sött!

Goodfellah skrev:
Tänkte inte på att det va olagligt. Skicka den gärna via PM lr mail, om du vill. Jag kan gärna betala för mig.

Jag bruka faktiskt använda unsharp mask. men rätt jobbigt att det ofta vid mörka bilder blir dassigt och matt :(

Ett tips är att konvertera bilderna till SRGB om man ska publicera dem på internet för då mattas inte färgerna som de gör om man använder Adobe RGB. Antagligen är det för att webbläsaren använder SRGB:s färgrymd för visning av bilder.

http://www.goodfellah.se/Goodfellah - Mazda 6 - 2006/mazda1.JPG

Min favorit helt klart...en av dina mer orginella bilder... Tycker om linjerna och vinkeln. Hjulhuset är kanske inte så snyggt men som helhet är bilden störtskön. Abstrakt med mycket känsla. Vidare så gillar jag racingbilderna på Golfen...cool kärra i ett lite annorlunda sammanhang.

Ska jag komma med någonting negativt som jag reagerade på vid ett par tillfällen så var det möjligen att bilderna var i brusigaste laget för att hålla riktig toppklass. Märks tydligast i lågdagern... Men för fasen, är bilden bra så är sådana detaljer sekundära!
Keep it up!

/M

Fina bilder Andreas!

Tycker många av dina bilder är bra! du har lyckats riktigt bra på många av bilderna.

Själv brukar jag ligga och krypa eller hitta någon vinkel som jag tycker passar för just det fordonet. Denna bilden är jag fortfarande ganska nöjd över, bilden tog jag i skuggan av en stor buss, tyckte det blev bästa ljuset/reflexerna

stor bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=330526&target=_blank

Lycka till!
Mvh Ricke

Bilagor

• bilen.jpg
    bilen.jpg
    48.1 KB · Visningar: 186
Jag fixar texten till dig.

Dassiga bilder beror ofta på:

- underexponering
- svart- och vitpunkt är inte satt med nivåer
- kontrast är inte justerad med nivåer

Walle skrev:
Så solen stiger återigen upp över Lofoten? Trevligt trevligt!
I

Jag är bosatt uppe i Tromsø just nu men flyttar ev ned till Lofoten till senvåren, ooom det inte blir Svalbard för ett år eller så. Har ev jobb på gång där uppe, hoppas på det även om chansen känns liten att det blir i år.

Så hit till Tromsø når solen ännu lite senare eftersom Lofoten ligger söderut. Tromsø=grad69 & Lofoten=grad67.68.
För ett par veckor sedan kom solen hit men pga dassigt väder så såg jag den först igår:)

Flera skolor har ledigt/fest den offesiella dagen då solen kommer igen, tänk att vi fortfarande inte "dyrkar" kanske men hedrar solen i våra kulturer.. Roligt att reflektera över tycker jag.

**

Helt klart så har detta med dassighet att göra med exponeringen men också bettet i optiken, partiklarna i atmosfären ++...

MVH Niclas,

Aha Tromsø var det visst :)
Men visst borde vi hedra solen mer än vad vi faktiskt gör, i alla fall här på södre breddgrader. Jag menar, utan solen så skulle det ju inte bli några fina bilder ;)

ANNONS