Annons

Vill få siluet på vit bakgrund men mycket ströljus.

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag vill alltså bara få fram endast siluett. Det funkar jättebra när jag använder softboxen som bakgrund. Men så fort jag vill belysa den vita bakgrunden så kommer det för mycket av modellen med.

Jag har provat och belyst den vita bakgrunden med två blixtar och en blixt. Nerifrån och från sidan. Men raster och utan raster.

Hur gör ni? Måste man vara väldigt långt bort från bakgrunden för att det ska funka? Eller är det något annat jag missat?
 
Försök få bakgrunden bara precis vit, inte ljusare än nödvändigt. Ger mindre ljus-spill.

Håll längre avstånd mellan modell och bakgrund.

Flagga av så mycket du kan så att du inte studsar ljus ut i rummet så mycket.

Om du bara har tillräcklig kontrast mellan siluett och bakgrund kanske det är enklast att fixa det sista i efterbehandlingen med kurvor eller levels.
 
Tusen tack Torbjörn. Ja, det är väl bara att kämpa vidare. Det studsar ju alldeles för mycket ljus i rummet säkert, jag får försöka fixa någon avskärmning. Och att kanske som du säger, göra det sista med levels. Det är ju så lätt när jag kör med softboxen som bakgrund.

Funderar lite på att kanske föröka fixa en plexiglas skiva eller liknande för att använda som bakgrund och att köra in ljuset i den bakifrån... Eller en större softbox,,, billig. Eller finns det något annat sätt? Går det med något vanligt tyg, bomull kanske? Eller ger det för dålig diffusion?
 
Funderar lite på att kanske föröka fixa en plexiglas skiva eller liknande för att använda som bakgrund och att köra in ljuset i den bakifrån...
Det ä ingen bra idé!
Då sprider du bara ljuset ännu mer.
Sätt blixtar mot bakgrunden.
"Häng" ett svart lakan på var sida om modellen så att du får som en korridor som du fotograferar i. Det släcker ljusstudsarna o du får en renare silhuett.

Det är kul!
 
Det ä ingen bra idé!
Då sprider du bara ljuset ännu mer.
Sätt blixtar mot bakgrunden.
"Häng" ett svart lakan på var sida om modellen så att du får som en korridor som du fotograferar i. Det släcker ljusstudsarna o du får en renare silhuett.

Det är kul!

Jasså, du säger att det sprider sig mer, ja det kanske det gör. Jag tänker om jag skärmar med svart tyg mellan softboxen och plexiglasskivan så borde det väl inte vara någon fara? Då får jag ju det mesta av ljuset mer rakt fram.

Annars får det bli korridor, bra förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.