Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vill få justeringslager med svart lagermask?
- Trådstartare mrpimmy
- Start datum
Billingen
Aktiv medlem
På PC, har för mig att om du håller ner ALT när du klickar på knappen för lagermask så får du svart mask.
Alt + klick på lagermasken gör bara så att du endast ser masken och inte det underliggande lagret med pixlar, det fyller inte själva masken med svart eller någon annan färg.
BeriJan
Aktiv medlem
Alt + klick på lagermasken gör bara så att du endast ser masken och inte det underliggande lagret med pixlar, det fyller inte själva masken med svart eller någon annan färg.
Jag menar inte ALT + klick på själva lagermasken utan ALT+klick på knappen som skapar en lagermask
iBoat
Aktiv medlem
Jag tackar för svaren men jag vill ju göra ett justeringslager med svart mask?
Alt+ trycka på justeringslagret går ej.
Varför vill du ha justeringslager med svart mask? Man ser ju inte vad man justerar om masken är svart.
andreassofus
Aktiv medlem
gör du ett justeringslager och sen trycker på lagermaskknappen samtidigt som du håller inne ALT knappen så blir den svart.. sen är det bara att måla fram det du vill med en vit pensel.
mrpimmy
Aktiv medlem
Varför vill du ha justeringslager med svart mask?
När jag retuscherar så använder jag ofta ett blandningsläge plus ett justeringslager. Justeringslagret följer ofta bara med för att jag ska kunna använda ett blandningsläge. Detta istället för att behöva kopiera bilden och göra ett blandningsläge på den nya bilden.
Så när jag till exempel bara vill ljusa upp ögonvitorna så tar jag ett justeringslager, vilket som helst (men ofta ett som kan ändra ljuset på för att få större rörelsefrihet).
ändrar blandningsläget till screen
trycker ctrl+i för svart lagermask
"Målar" på ögonvitorna
Ändrar opaciteten för vilket ljus jag vill ha.
Eftersom jag gör detta ganska ofta så har jag tänkt att jag borde fixa så att jag kan få lagermasken för justeringslagret svart från början.
mrpimmy
Aktiv medlem
gör du ett justeringslager och sen trycker på lagermaskknappen samtidigt som du håller inne ALT knappen så blir den svart.. sen är det bara att måla fram det du vill med en vit pensel.
Har du provat detta själv? Om jag trycker på lagermask på ett lager som redan har en lagermask så får jag en vector mask...
andreassofus
Aktiv medlem
Har du provat detta själv? Om jag trycker på lagermask på ett lager som redan har en lagermask så får jag en vector mask...
aha jag missförstod dig nog lite tror jag.
du får kämpa på så listar du nog ut det. lycka till
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
ja om du trycker lagermask samtidigt som du håller in ALT så får du en inverterad mask, dvs, svart
det ska funka fint och du behöver då inte trycka CTRL+I
mrpimmy
Aktiv medlem
Bara en tanke...
Om du gör samma sak många gånger, då vore det väl smidigt att göra en Action för detta så blir det bara ett klick ändå?
Bra tanke. Har inte börjat med actions än, kanske en bra tid för det nu. Tack.
mrpimmy
Aktiv medlem
TS vad händer om du håller ner ALT och trycker på den i bilden inringade knappen, får du inte en svart lagermask då till det markerade lagret?
Jo, det får jag. Det löser dock inte mitt problem.