Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

em-ma

Medlem
Jag vill gärna köpa ett vidvinkelobjektiv till min canon 350d och har kollat runt ett tag, men nu är jag lite lost. Jag vill kunna använda objektivet i många olika fotosituationer, så därför funderade jag på ett vidvinkelzoom. Nu har jag börjat kolla runt lite på fasta vidvinkel, men har svårt att se vilket som passar mitt användningsområde bäst. Det roligaste jag vet är att fota spelningar, men annars är mitt område ganska allround. Någon som har erfarenheter av detta och har bra tips att ge? Vore jättenice!

Tokina 12-24/4 är känt för att vara både bra byggt och ha bra prestanda. Däremot är det inte så ljusstarkt, så att använda det på en mörk klubbspelning (just då man vill ha mycket vidvinkel) blir lite jobbigt. Det kostar ungefär 4000kr.

Canon 16-35/2,8 är inte lika vidvinkligt, men ljusstarkare, skarpare och tätat. Dessvärre bra mycket dyrare, kostar över 10 000kr.

Tokina är på väg med ett 16-50/2,8 som troligtvis kommer kosta runt 5000kr.

Vill du ha ännu ljusstarkare så är det fasta som gäller.

em-ma skrev:
Jag vill gärna köpa ett vidvinkelobjektiv till min canon 350d och har kollat runt ett tag, men nu är jag lite lost. Jag vill kunna använda objektivet i många olika fotosituationer, så därför funderade jag på ett vidvinkelzoom. Nu har jag börjat kolla runt lite på fasta vidvinkel, men har svårt att se vilket som passar mitt användningsområde bäst. Det roligaste jag vet är att fota spelningar, men annars är mitt område ganska allround. Någon som har erfarenheter av detta och har bra tips att ge? Vore jättenice!

Har du provat att fota spelningar med ditt 18-55? Hur fungerade det i så fall, behövde du mer vidvinkel, mer ljusstyrka, bättre skärpa?

Re: Re: Vilket vidvinkelobjektiv

l-malmqvist skrev:
Har du provat att fota spelningar med ditt 18-55? Hur fungerade det i så fall, behövde du mer vidvinkel, mer ljusstyrka, bättre skärpa?

Hej!
Jo jag har prövat med 18-55 men jag tyckte inte det blev tillfredställande. Jag är ute efter en större vidvinkel, bättre skärpa och ljusstyrka. Tycker det är lite svårt, eftersom jag inte har den bästa kollen på tekniken bakom, lär mig liksom allt eftersom. Känner du till objektiv som kan kombinera dessa tre egenskaper? Man vill ju inte att det ska kosta multum men jag är ändå beredd att lägga ut en slant för detta. Tack för tips!

Walski skrev:
Tokina 12-24/4 är känt för att vara både bra byggt och ha bra prestanda. Däremot är det inte så ljusstarkt, så att använda det på en mörk klubbspelning (just då man vill ha mycket vidvinkel) blir lite jobbigt. Det kostar ungefär 4000kr.

Canon 16-35/2,8 är inte lika vidvinkligt, men ljusstarkare, skarpare och tätat. Dessvärre bra mycket dyrare, kostar över 10 000kr.

Tokina är på väg med ett 16-50/2,8 som troligtvis kommer kosta runt 5000kr.

Vill du ha ännu ljusstarkare så är det fasta som gäller.

Tack för tipsen! Ska kolla mer på dessa =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar