Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VIlket UV-filter ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Tjenare. Har bestämt mig för kameran jag ska köpa, blir en Nikon D90 med ett 18-105mm kit-lens. Undrar nu bara vilken storlek UV filter ska man köpa till den? Gärna länka ett sådant också. Bör helst inte vara så dyrt då jag har en begränsad ekonomi.

Tack.

Det ska ha en diameter på 67 mm. Det här är kanske det bästa, men kostar 500 spänn. Det här är också bra och lite billigare. Lite svårare att hålla rent, tycker jag.

Det finns uv-filter som bara kostar nån hundralapp, men då är förmodligen kvalitén därefter.

inget alls. Om du är rädd om optiken så kan du ha ett motljus skydd o alltid vara noga att sätta på linslocket på optiken när du lägger ner den i väskan.

Det verkar som att hälften kör utan filter och hälften med. Det finns massor av diskussioner om det som inte leder någon vart. Ingen sida lyckas övertyga den andra.

Det är bara en sak som båda sidorna är överens om och det är att om det ska vara filter, så ska det vara ett bra filter. Bra filter kostar en del, kan ha koppar eller aluminiumgängor, heter något känt namn och säljs inte billigt på tradera eller ebay under något anonymt namn.

Det verkar som att hälften kör utan filter och hälften med. Det finns massor av diskussioner om det som inte leder någon vart. Ingen sida lyckas övertyga den andra.

Det är bara en sak som båda sidorna är överens om och det är att om det ska vara filter, så ska det vara ett bra filter. Bra filter kostar en del, kan ha koppar eller aluminiumgängor, heter något känt namn och säljs inte billigt på tradera eller ebay under något anonymt namn.

Sidorna är också överens om att UV-filter är nödvändigt i miljöer med stänkande saltvatten eller sprutande lera och grus.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar