Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket Telezoomobjektiv ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Har börjar fastna lite för att fotografera fåglar, och tycker inte riktigt zoomomfånget på mitt Nikkor 18-135mm riktigt räcker till.

Min budget är ganska så tajt, så har tittat på dom lite billigare telezoomobjektiven. Speciellt fastnat för Tamrons 70-300/4-5,6 Di, men kommer jag bli nöjd med bildkvaliten tror ni? Behöver inte det allra bästa, men det bör inte hellr vara under medel. Hört att autofokusen inte ska vara den snabbaste på just detta hellr.

Har ni några andra förslag på någon billig bra telezoom? Eller duger detta?

Har precis varit i din situation, och jag köpte Tamrons 70-300/4-5,6 Di och tycker att det är betydligt bättre än Sigmas motsvarighet som jag har haft. Mitt exemplar är betydligt skarpare än vad Sigmat var på 300mm brännvidd. Jag är mycket nöjd med objektivet. Det kostar bara 1495:- med frakten hos Fotokungen.

Ludix skrev:
Hej!

Har börjar fastna lite för att fotografera fåglar, och tycker inte riktigt zoomomfånget på mitt Nikkor 18-135mm riktigt räcker till.

Min budget är ganska så tajt, så har tittat på dom lite billigare telezoomobjektiven. Speciellt fastnat för Tamrons 70-300/4-5,6 Di, men kommer jag bli nöjd med bildkvaliten tror ni? Behöver inte det allra bästa, men det bör inte hellr vara under medel. Hört att autofokusen inte ska vara den snabbaste på just detta hellr.

Har ni några andra förslag på någon billig bra telezoom? Eller duger detta?

Till att börja med fungerar det nog. Tills du får till bilderna och inställningar. Sigmas 70-300 är annars ett annat liknande. Kostar några hundra kr mera visserligen... Det du borde spara till är väl annars Nikon´s egna med VR. Ligger på nästan 5000kr, men det är det nog värt.

Re: Re: Vilket Telezoomobjektiv ska jag ha?

Rogerber skrev:
Till att börja med fungerar det nog. Tills du får till bilderna och inställningar. Sigmas 70-300 är annars ett annat liknande. Kostar några hundra kr mera visserligen... Det du borde spara till är väl annars Nikon´s egna med VR. Ligger på nästan 5000kr, men det är det nog värt.

Där kom det - den här gången hann trådskaparen i alla fall få ett seriöst svar innan det obligatoriska "egentligen borde du satsa några tusen till" dök upp. Slår aldrig fel, oavsett vilken prisklass ursprungsfrågan handlar om.. :)

Jag tror säkert du kan bli nöjd med det objektivet, i alla fall om du har rimiga förväntningar. Jag har inga erfarenheter av just Tamrons 70-300, men jag gissar att det beter sig ungefär som övriga i den klassen; dvs är hyggligt skarpt upp till ungefär 200mm, och därefter vinner rejält på att bländas ner lite. Du kan ju få ett hum om vad andra åstadkommit med objektivet genom en sökning bland alla bilder på Fotosidan. Här är dessutom en som hittat in i GFS!

Lycka till!
Per

Får tacka för tipset om att söka efter bilder. Rättså ny här på Fotosidan så inte lärt mig riktigt alla funktioner;)
Tycker att bilderna var fullt godtagbara. Dom är väl kanske lite skärpta i bilbehandlingen efteråt skulle ja väl tro, men så gör man väl gärna med alla bilder, oavsett objektiv. Men klarar det prestera så pass bra så är det väldigt lockande.
Nikons motsvarighet med VR blir nog kanske lite väl mkt kosing(har en rättså begränsad budget), men tack iaf.

Tack för svaren! :)

Per: Killen undrar om det Tamron han vill köpa är okej. Jag gav honom ett svar att det är okej. Att jag sedan ger lite fler förslag.. Är det oseriöst?
Man kan leta efter objektiv hela livet om man vill.

Fast jag sa faktiskt att de va lite snålt med pengar och att jag tittade på nästan marknadens billigaste alternativ. Kanske ett Nikkor för mer än det dubbla inte riktigt ligger på den prisnivån som var lämplig. Visst är det ett bra alternativ, men ack för dyrt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto