Annons

Vilket teleobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

VB95

Avslutat medlemskap
HEJ!
Jag hade ett liknande inlägg i det här forumet för någon dag sen, men nu ska jag välja vilket objektiv för fågelfotografering jag ska köpa. Jag har fyra allternativ,

1. Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED

2. Tamron AF SP 200-500/5,0-6,3 Di LD IF

3. Sigma 150-500/5,0-6,3 HSM DG APO OS

4. Sigma EX 50-500/4,0-6,3 DG APO HSM

Vilket är det bästa? Vilket tycker ni jag ska köpa?
 
Jag har ett 70-300 men kände att det var lite för kort just för fågelfotografering. Startade en tråd här på fotosidan, rekade lite bland Sigma 150-500 och Tamron 200-500. Tamron verkade ialla tester och förfrågningar prestera bäst i 4-500 mm läget och det var ju det som jag var intresserad av. Viss fördel till Sigma som har stabilisering men om det ändå inte tecknar lika skarpt i 500 mmläget så kvittar det. Verkade dessutom vara flera "måndagsex" av Sigmat på marknade. Av detta så valde jag Tamron 200-500mm. Är nöjd med objektivet. Kräver dock bra ljus, stadig hand (jag använder ofta monopod) eller annat bra stöd.
Så är det fågelfotografering du i första hand är ute efter så sikta efter så mycket mm som möjligt. Lycka till i dina egna "forskningar". Min röst ligger dock i detta fallet och ändamålet på Tamron 200-500 mm.
mvh Stefan Andersson
 
Man kan lära sig att hålla i kameran och även använda hjälpmedel till detta, men man kan inte kompensera för fluffmjuka oskarpa objektiv. Skärpa och af är viktigast. Antiskak är klart sekundärt då det finns ett flertal sätt att lösa problemet den tekniken försöker lösa på minst lika bra sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.